DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Podzimní malování, řeky Metuje...

Čas je jednou z podmínek pro existenci poznání, v tom slova smyslu, jak jej chápe člověk. Zároveň představuje klíč k proniknutí do událostí a jejich smyslu. Ve fotografii je pak čas jedním z kreativních nástrojů.

Immanuel Kant považoval čas za nutnou podmínku toho, abychom mohli něco poznat. Ostatně právě opakovanost dějů nám umožňuje učit se, pochopit přírodu i svět kolem nás. Prostý statický popis nestačí, potřebujeme věci vidět v pohybu.

Tento rozměr chápání světa se dostal také do lidové mluvy – něco chce čas, je třeba dát tomu čas atp. To jsou jen některá úsloví, se kterými se můžeme setkat. Je to stáří, které je tradičně hodnoceno jako moudré, neboť má onu zkušenost s časem, může události vidět s odstupem a v širším kontextu.

Fotograf je člověk, který nutně maluje světlem. Krásně to bylo vidět na klasickém kinofilmu či deskách, kde každý kontakt světla a materiálu vyvolal nevratné změny. Fotograf tak na jednu stranu byl limitován tím, že záběr musí vyjít na poprvé, ale současně je mu dána možnost s tím, jak svět skutečně vypadá, manipulovat.

Jestliže existuje dvojí dělení fotografie – na umění a řemeslo, tak právě přístup ke světlu je signifikantní pro oba dva, i když pro každý jinak. Fotografie Podzimní malování, řeky Metuje..., ukazuje možnosti, které dává manuální nastavení expozice do rukou fotografa. Může vytvořit zcela nový obraz, stává se malířem, který sice přijímá fotony z okolního světa, ale současně s nimi může záměrně manipulovat.

Klepněte pro větší obrázek 
Podzimní malování, řeky Metuje, foto: Vlastimil Pibil

Místo dokumentaristického přístupu volí interpretační, ve kterém se snaží ukázat na určité nové fragmenty reality. Fragmenty, které na jedné straně respektují standardní vlastnosti prostoru, ale současně rozbíjí onu časovost. Nezachycují okamžik, ale delší děj, přitom v jednom integrujícím snímku.

Gratuluji autorovi, kterým je Vlastimil Pibil ke snímku, který je jak technicky, tak především kompozičně a myšlenkově velice zdařilý, spojující abstraktní barevnost expresionistického stylu a realistickou a zcela konkrétní skálu.

Stínové divadlo může svoji formu odvozovat od Platonova podobenství jeskyně. Svět člověk vidí vždy jen ve stínech. Ona jsoucna, která jsou sama o sobě, mající vyšší ontologickou hodnotu, podle stínů existovat musí, ale jsou našemu zraku nedostupná. A do podobné situace nás staví také No21 se svou fotografií Vhazování..., na které jsou dva hokejisté a jeden puk ve stínovém provedení.

Klepněte pro větší obrázek 
Vhazování, foto: No21

Pro všechny milovníky černobílých detailů spojených s mírnou abstrakcí je určen snímek Vlna..., jehož autorem je harcot. Ve středu zájmu diváka je drobný kvítek, na který se valí velká sněhová stěna.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlna, foto: harcot
 

Vhumanik se v poslední době zaměřuje na fasády a kresby, které na ně vytváří podnebí, ale také lidská činnost. Fotografie nesmělá dívka je zajímavá hned z několika důvodů – nabízí spojení fotografie a poezie, obé abstraktního charakteru, ukazuje fantazii a dobré oko autora, stejně jako kvalitní technické provedení.

Klepněte pro větší obrázek 
nesmělá dívka, foto: vhumanik

A na závěr ještě jeden pohled na zvláštní perspektivu pohledu na svět v podání snímku Když les odpočívá... od Michala Mrázka.

Klepněte pro větší obrázek 
Když les odpočívá, foto: mrazekmichal
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.