DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Podzimní malování, řeky Metuje...

Čas je jednou z podmínek pro existenci poznání, v tom slova smyslu, jak jej chápe člověk. Zároveň představuje klíč k proniknutí do událostí a jejich smyslu. Ve fotografii je pak čas jedním z kreativních nástrojů.

Immanuel Kant považoval čas za nutnou podmínku toho, abychom mohli něco poznat. Ostatně právě opakovanost dějů nám umožňuje učit se, pochopit přírodu i svět kolem nás. Prostý statický popis nestačí, potřebujeme věci vidět v pohybu.

Tento rozměr chápání světa se dostal také do lidové mluvy – něco chce čas, je třeba dát tomu čas atp. To jsou jen některá úsloví, se kterými se můžeme setkat. Je to stáří, které je tradičně hodnoceno jako moudré, neboť má onu zkušenost s časem, může události vidět s odstupem a v širším kontextu.

Fotograf je člověk, který nutně maluje světlem. Krásně to bylo vidět na klasickém kinofilmu či deskách, kde každý kontakt světla a materiálu vyvolal nevratné změny. Fotograf tak na jednu stranu byl limitován tím, že záběr musí vyjít na poprvé, ale současně je mu dána možnost s tím, jak svět skutečně vypadá, manipulovat.

Jestliže existuje dvojí dělení fotografie – na umění a řemeslo, tak právě přístup ke světlu je signifikantní pro oba dva, i když pro každý jinak. Fotografie Podzimní malování, řeky Metuje..., ukazuje možnosti, které dává manuální nastavení expozice do rukou fotografa. Může vytvořit zcela nový obraz, stává se malířem, který sice přijímá fotony z okolního světa, ale současně s nimi může záměrně manipulovat.

Klepněte pro větší obrázek 
Podzimní malování, řeky Metuje, foto: Vlastimil Pibil

Místo dokumentaristického přístupu volí interpretační, ve kterém se snaží ukázat na určité nové fragmenty reality. Fragmenty, které na jedné straně respektují standardní vlastnosti prostoru, ale současně rozbíjí onu časovost. Nezachycují okamžik, ale delší děj, přitom v jednom integrujícím snímku.

Gratuluji autorovi, kterým je Vlastimil Pibil ke snímku, který je jak technicky, tak především kompozičně a myšlenkově velice zdařilý, spojující abstraktní barevnost expresionistického stylu a realistickou a zcela konkrétní skálu.

Stínové divadlo může svoji formu odvozovat od Platonova podobenství jeskyně. Svět člověk vidí vždy jen ve stínech. Ona jsoucna, která jsou sama o sobě, mající vyšší ontologickou hodnotu, podle stínů existovat musí, ale jsou našemu zraku nedostupná. A do podobné situace nás staví také No21 se svou fotografií Vhazování..., na které jsou dva hokejisté a jeden puk ve stínovém provedení.

Klepněte pro větší obrázek 
Vhazování, foto: No21

Pro všechny milovníky černobílých detailů spojených s mírnou abstrakcí je určen snímek Vlna..., jehož autorem je harcot. Ve středu zájmu diváka je drobný kvítek, na který se valí velká sněhová stěna.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlna, foto: harcot
 

Vhumanik se v poslední době zaměřuje na fasády a kresby, které na ně vytváří podnebí, ale také lidská činnost. Fotografie nesmělá dívka je zajímavá hned z několika důvodů – nabízí spojení fotografie a poezie, obé abstraktního charakteru, ukazuje fantazii a dobré oko autora, stejně jako kvalitní technické provedení.

Klepněte pro větší obrázek 
nesmělá dívka, foto: vhumanik

A na závěr ještě jeden pohled na zvláštní perspektivu pohledu na svět v podání snímku Když les odpočívá... od Michala Mrázka.

Klepněte pro větší obrázek 
Když les odpočívá, foto: mrazekmichal
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.