DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Racek

„Na ptáky jsme krátký“ je známým text písně, kterým se nechala inspirovat dnešní fotografie týdne.

Fascinace létáním ptáků je lidem zřejmě vnuknutá a postihuje všechny generace. Bez ohledu na znalosti fyzikálníchch parametrů ptáků a možnosti jejich letu bude to, s jakou lehkostí a přesností krouží vzduchem, vždy zdrojem představ a snění.

Jaké by to asi bylo, kdybychom mohli létat jako oni. Ostatně i lidové úsloví „být volný jako pták“ s tímto okouzlením počítá.

Pokud bychom chtěli studovat jednotlivé texty, které v literatuře či mytologii s ptáky zacházely, mohli bychom připravit pěknou monografii. Autor dnešního snímku s názvem Racek se rozhodl spíše než slovy, zachytit tento fenomén obrazem, když ptáka v těsném kontaktu s vodní hladinou svým fotoaparátem zastavil.

Snímek má čtvercový formát se středovou kompozicí, což dnes začíná patřit mezi běžné fotografické výrazové prostředky. Kompoziční zajímavosti tak představují především křídla, která kopíruji polovinu obou diagonál. Snímek zajímavým způsobem ukazuje směrem vzhůru, do prostoru, kde se nachází většina těla racka a volný vzduch. Naopak volné hladině jako by mohl divák věnovat více prostoru v klidu, i když jen zdánlivém. Její statičnost je narušována vodou, která odkapává z ocasu letícího racka.

Klepněte pro větší obrázek 
Racek, foto: adamec

Autor, kterým je pan Adamec, jednoznačně dlouhodobě ukazuje, že fotografování ptáků patří mezi obory focení, které mu jdou skutečně dobře, a na obrázku je nesnadné nenalézt jeho rukopis, kterým se již dlouho na DIGIareně vyjadřuje. Technicky jde o dílo kvalitně zpracované, kterému lze jen obtížně cokoli vytknout.

Ještě jednou gratuluji autorovi vítězného snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých děl uplynulého týdne.

Rozhodnout se pro tvorbu mozaiky či šachovnice s fotografií je vždy svým způsobem ošidné a náročné. Na jedné straně stojí požadavek po celkovém sladění kompozice jako celku, jak tematicky, tak také barevně a obrazově, ale také možná pocit, že jednotlivé snímky si zaslouží více prostoru než jen jednu šestnáctinu (či podobný díl) celé scenérie. Přesto se čas od času objeví kousek, který stojí za pozornost. Jedním takovým je luční snímek ..o..o..o..o od riyska.

Klepněte pro větší obrázek 
..o..o..o..o, foto: riyska

Radomir Pekarik presentuje další fotografický žánr, který není na DIGIareně příliš populární či úspěšný, totiž tvorbu pohlednicového charakteru. Nese název Životodárné paprsky a ukazuje autorovu schopnost hrát si se světlem i výrazným rámečkem.

Klepněte pro větší obrázek 
Životodárné paprsky, foto: Radomir Pekarik

Spojení hudby a zámeckých prostor k sobě nepochybně patří. Člověk cítí, že se zde oživuje nějaká dávná tradice, něco co bylo a již není, přičemž zakouší zvláštní pocit nostalgie. Poněkud jiný, vtipnější a nápaditější rozměr dává tomuto setkání fotografie Tóny ticha od morphyp64.

Klepněte pro větší obrázek 
Tóny ticha, foto: morphyp64

A na závěr ještě jedna pěkná fotografie architektury, která využívá barevné kompozice a určitého designového minimalismu v podání clostermanna a na snímku Asketická.

Klepněte pro větší obrázek 
Asketická, foto: clostermann
 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?