DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Člověk ve spánku zpracovává vzpomínky, myšlenky a prožitky z předchozího dne, třídí je a případně ukládá do dlouhodobé paměti. Sníme, abychom mohli myslet a něco si pamatovali, aby naše mysl měla nějakou adekvátní strukturu.

Je to ale jediné možné vysvětlení? Na snění je možné se dívat ještě jedním způsobem. Sen může být určitou projekcí, informací o tom, kdo jsme a kam bychom rádi směřovali. Ostatně všechny výklady snů a snáře s něčím takovým pracují. Sen je obrácením se do nitra s jistou projektivní funkcí. O někom se může říci, že sní během dne nebo že žije ve snu.

Ale je takový život neadekvátní, jak se taková nálepka snaží možná sdělit? Snít znamená jít pod povrch, vztáhnout se k sobě samému. Sen je zajímavý tím, že v něm nevystupují vnější podněty – až na drobné výjimky, je sen záležitostí čistě izolovaně osobní. Snít znamená setkávat se se sebou samým. A to v době, kdy před sebou jsme zvyklí utíkat a schovávat se.

Možná je to opačně, než se běžně soudí a „život ve světě“ žijeme proto, abychom měli o čem a z čeho snít. Ono snění je záležitostí lidského vědomí, jeho specifickým, ale jednoznačným projevem. Snít, znamená být se sebou, na pozadí příběhu či obrazu se o sobě a svém životě něco dozvídat. Snění současně neodděluje tělo a ducha člověka, není dualistické, ale integrující.

Klepněte pro větší obrázek
Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy..., foto: sysho

Neméně zajímavá je také druhá otázka. Co si s naším sněním mají počít druzí. Zde je možné vnímat dvě roviny. Můžeme sen vnímat jako něco, co nás povede k aktivitě. Sníme o tom, že něco dokážeme, a tak se do toho pustíme. Snění je zde v podstatě identické s vizí. Odpověď na otázku, co si s naším snem mají počít druzí je v tomto ohledu na snadě. Sen je motorem osobnosti, něčím, co působí společenskou změnu či aktivitu. Zviditelňuje se a stává se stále zřetelnější. Zajímavé jistě je, že řada osobností se pak v pamětech či projevech vrací k tomu, že měla sen, že…

Je zde ale ještě jedno snění, pocitové. Sníme, že se někdo nějak zachová, že bude někdo něco cítit, sníme o tom, že budeme mít takový a takový vztah, ale současně nechceme pro danou věc nic udělat. Sen je zde únikem před aktivitou a rizikem. Takové snění je projektivní. Sen není zaměřen na snícího, ale na objekty jeho snů. Ty je pak samozřejmě těžké saturovat.

Gratuluji autorovi snímku Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy... našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, kterým je sysho k pěknému černobílému dílu s příběhem a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

K tématu snění přistupuje také další snímek. Co je smyslem našeho bytí, nejbližším snem? Pro někoho pár kroků bez kolečkového křesla, pro jiného spočinutí na lavičce. Možná se můžeme ptát, jaký je rozdíl mezi prací a povoláním. A zda povolání je něčím vnějším nebo otázkou vnitřního světa člověka. Fotografie nese název ...dvě polohy oddechu... a autorem je tondamot.

Klepněte pro větší obrázek
...dve polohy oddechu..., foto: tondamot

Další fotografie na jednu stranu vykresluje řád, pravidelnost a harmonickou barevnost. Ale současně je v ní schovaná… věž. Fotografie pod věží je pěknou ukázkou hravosti a dobrého oka fotografa, kterým je francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
pod věží, foto: francoaise

Snímek pracující s pěknou kompozicí barev zapuštěných do architektury s otevřeným modrým nebem nese vcelku prostý deskriptivní název 7 a autorem je oko-nomada.

Klepněte pro větší obrázek
7, foto: oko-nomada

A na závěr ještě Paklík a jeho tradiční spojení člověka v pohybu a architektury. Tentokráte v italském provedení - .

Klepněte pro větší obrázek
., foto: shimmell

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.