DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Ryba

Řada zajímavých věcí zůstává nepovšimnuta proto, že se na ně díváme ze špatného úhlu nebo zapojit fantazii a objevit v nich jejich skrytou krásu. Přitom často stačí jen málo.

Tony Buzan ve své knize Myšlenkové mapy uvádí zajímavý příklad toho, jak podle něj funguje mozek. Díváme-li se na oblohu a pozorujeme mraky, může v nich vidět nejrůznější tvary a obrazce, které nám připomínají nějaké objekty ze zcela jiné oblasti, než je klimatologie či meteorologie – dinosaury, květiny, psy... Náš mozek podle něj pracuje jako asociativní paměť na principu klíč/heslo. To, co dodávají naše smysly, jsou klíče a náš mozek jim přiřazuje obsahy, které jsou mu již známy a případně si svoji databázi vylepšuje a upravuje.

Pokud procházíme městy, můžeme si často všimnout, že nad spodními patry plnými nepříliš vkusných obchodů nalezneme opravdu krásné architektonické či umělecké prvky ve vyšších podlažích či na střechách. Stačí pohled výš a člověk objeví krásu, která by mu jinak snadno unikla mezi prsty. Je jen potřebné se naučit změnit pohled na věc.

Pokud mluvíme s umělci, tak právě tyto dva aspekty tvorby jsou v jejich práci hojně zastoupeny. Na jedné straně je zde schopnost vjem přenést do mysli a nějak dále ho vyjádřit, a pak umělci dokážou vidět věci z nečekaných úhlů pohledu. Nacházejí v nich skryté drobnosti i asociace, které běžné populaci unikají. To je také jeden z důvodů, proč lidé navštěvují výstavy – nejen kvůli kráse, ale také aby byli touto nečekanou asociací či zajímavým úhlem pohledu překvapeni a obohaceni.

Klepněte pro větší obrázek
Ryba (foto: Hanka U)

A právě to spojuje na svém snímku také Ryba od Hanky U. Poměrně banální a všední motiv plachetnice odrážející se ve vodě prostě otočila a dala mu netradiční název na základě asociace, která se jí vytvořila při pohledu na ní.

Klepněte pro větší obrázek 
156 – Mirka (foto: Jan Zemánek) 

Jan Zemánek dokázal na svém snímku 156 – Mirka spojit krásu rozpadajícího se, ale přesto velmi krásného Letovického zámku a zajímavé modelky, která jakoby do daného prostředí vůbec nepatřila. Vzniká tak vnitřní pnutí, které diváka jistě zaujme a upozorní na celkovou netradiční kompozici i krásu jednotlivých prvků.

Klepněte pro větší obrázek
Beze jména (foto: T0m)

Všední cesta na nákup nebo návštěvu může často přinést netušené městské rezonance, které sází na spojení stereotypu a šedi města s neobvyklým způsobem nazírání na svět. Tak jako T0m na snímku beze jména.

Klepněte pro větší obrázek
Imagine (foto: EMeT)

EMeT nabízí na své fotografii Imagine další pokračování své tvorby, která nese jeho zcela jednoznačný a specifický rukopis; spojení abstrakce s konkrétním objektem, za přítomnosti jasných křivek a barev.

Klepněte pro větší obrázek
Zrzka (foto: Adamec3)

A na závěr ještě pohled do očí veverky na fotografii Zrzka, kterou vytvořil Adamec3. Technicky i kompozičně dobře zvládnutý snímek nabízí oddechovou tématiku, která se v období prázdnin prostě hodí.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Ta Mirka je vyborna. Sice tam je karbusicak … Radek71 13. 7. 2011, 14:01
velm idobry vyber tentoraz. velmi dobra je t… neviem 13. 7. 2011, 11:21

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.