DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Ryba

Řada zajímavých věcí zůstává nepovšimnuta proto, že se na ně díváme ze špatného úhlu nebo zapojit fantazii a objevit v nich jejich skrytou krásu. Přitom často stačí jen málo.

Tony Buzan ve své knize Myšlenkové mapy uvádí zajímavý příklad toho, jak podle něj funguje mozek. Díváme-li se na oblohu a pozorujeme mraky, může v nich vidět nejrůznější tvary a obrazce, které nám připomínají nějaké objekty ze zcela jiné oblasti, než je klimatologie či meteorologie – dinosaury, květiny, psy... Náš mozek podle něj pracuje jako asociativní paměť na principu klíč/heslo. To, co dodávají naše smysly, jsou klíče a náš mozek jim přiřazuje obsahy, které jsou mu již známy a případně si svoji databázi vylepšuje a upravuje.

Pokud procházíme městy, můžeme si často všimnout, že nad spodními patry plnými nepříliš vkusných obchodů nalezneme opravdu krásné architektonické či umělecké prvky ve vyšších podlažích či na střechách. Stačí pohled výš a člověk objeví krásu, která by mu jinak snadno unikla mezi prsty. Je jen potřebné se naučit změnit pohled na věc.

Pokud mluvíme s umělci, tak právě tyto dva aspekty tvorby jsou v jejich práci hojně zastoupeny. Na jedné straně je zde schopnost vjem přenést do mysli a nějak dále ho vyjádřit, a pak umělci dokážou vidět věci z nečekaných úhlů pohledu. Nacházejí v nich skryté drobnosti i asociace, které běžné populaci unikají. To je také jeden z důvodů, proč lidé navštěvují výstavy – nejen kvůli kráse, ale také aby byli touto nečekanou asociací či zajímavým úhlem pohledu překvapeni a obohaceni.

Klepněte pro větší obrázek
Ryba (foto: Hanka U)

A právě to spojuje na svém snímku také Ryba od Hanky U. Poměrně banální a všední motiv plachetnice odrážející se ve vodě prostě otočila a dala mu netradiční název na základě asociace, která se jí vytvořila při pohledu na ní.

Klepněte pro větší obrázek 
156 – Mirka (foto: Jan Zemánek) 

Jan Zemánek dokázal na svém snímku 156 – Mirka spojit krásu rozpadajícího se, ale přesto velmi krásného Letovického zámku a zajímavé modelky, která jakoby do daného prostředí vůbec nepatřila. Vzniká tak vnitřní pnutí, které diváka jistě zaujme a upozorní na celkovou netradiční kompozici i krásu jednotlivých prvků.

Klepněte pro větší obrázek
Beze jména (foto: T0m)

Všední cesta na nákup nebo návštěvu může často přinést netušené městské rezonance, které sází na spojení stereotypu a šedi města s neobvyklým způsobem nazírání na svět. Tak jako T0m na snímku beze jména.

Klepněte pro větší obrázek
Imagine (foto: EMeT)

EMeT nabízí na své fotografii Imagine další pokračování své tvorby, která nese jeho zcela jednoznačný a specifický rukopis; spojení abstrakce s konkrétním objektem, za přítomnosti jasných křivek a barev.

Klepněte pro větší obrázek
Zrzka (foto: Adamec3)

A na závěr ještě pohled do očí veverky na fotografii Zrzka, kterou vytvořil Adamec3. Technicky i kompozičně dobře zvládnutý snímek nabízí oddechovou tématiku, která se v období prázdnin prostě hodí.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Ta Mirka je vyborna. Sice tam je karbusicak … Radek71 13. 7. 2011, 14:01
velm idobry vyber tentoraz. velmi dobra je t… neviem 13. 7. 2011, 11:21

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.