DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Ryba

Řada zajímavých věcí zůstává nepovšimnuta proto, že se na ně díváme ze špatného úhlu nebo zapojit fantazii a objevit v nich jejich skrytou krásu. Přitom často stačí jen málo.

Tony Buzan ve své knize Myšlenkové mapy uvádí zajímavý příklad toho, jak podle něj funguje mozek. Díváme-li se na oblohu a pozorujeme mraky, může v nich vidět nejrůznější tvary a obrazce, které nám připomínají nějaké objekty ze zcela jiné oblasti, než je klimatologie či meteorologie – dinosaury, květiny, psy... Náš mozek podle něj pracuje jako asociativní paměť na principu klíč/heslo. To, co dodávají naše smysly, jsou klíče a náš mozek jim přiřazuje obsahy, které jsou mu již známy a případně si svoji databázi vylepšuje a upravuje.

Pokud procházíme městy, můžeme si často všimnout, že nad spodními patry plnými nepříliš vkusných obchodů nalezneme opravdu krásné architektonické či umělecké prvky ve vyšších podlažích či na střechách. Stačí pohled výš a člověk objeví krásu, která by mu jinak snadno unikla mezi prsty. Je jen potřebné se naučit změnit pohled na věc.

Pokud mluvíme s umělci, tak právě tyto dva aspekty tvorby jsou v jejich práci hojně zastoupeny. Na jedné straně je zde schopnost vjem přenést do mysli a nějak dále ho vyjádřit, a pak umělci dokážou vidět věci z nečekaných úhlů pohledu. Nacházejí v nich skryté drobnosti i asociace, které běžné populaci unikají. To je také jeden z důvodů, proč lidé navštěvují výstavy – nejen kvůli kráse, ale také aby byli touto nečekanou asociací či zajímavým úhlem pohledu překvapeni a obohaceni.

Klepněte pro větší obrázek
Ryba (foto: Hanka U)

A právě to spojuje na svém snímku také Ryba od Hanky U. Poměrně banální a všední motiv plachetnice odrážející se ve vodě prostě otočila a dala mu netradiční název na základě asociace, která se jí vytvořila při pohledu na ní.

Klepněte pro větší obrázek 
156 – Mirka (foto: Jan Zemánek) 

Jan Zemánek dokázal na svém snímku 156 – Mirka spojit krásu rozpadajícího se, ale přesto velmi krásného Letovického zámku a zajímavé modelky, která jakoby do daného prostředí vůbec nepatřila. Vzniká tak vnitřní pnutí, které diváka jistě zaujme a upozorní na celkovou netradiční kompozici i krásu jednotlivých prvků.

Klepněte pro větší obrázek
Beze jména (foto: T0m)

Všední cesta na nákup nebo návštěvu může často přinést netušené městské rezonance, které sází na spojení stereotypu a šedi města s neobvyklým způsobem nazírání na svět. Tak jako T0m na snímku beze jména.

Klepněte pro větší obrázek
Imagine (foto: EMeT)

EMeT nabízí na své fotografii Imagine další pokračování své tvorby, která nese jeho zcela jednoznačný a specifický rukopis; spojení abstrakce s konkrétním objektem, za přítomnosti jasných křivek a barev.

Klepněte pro větší obrázek
Zrzka (foto: Adamec3)

A na závěr ještě pohled do očí veverky na fotografii Zrzka, kterou vytvořil Adamec3. Technicky i kompozičně dobře zvládnutý snímek nabízí oddechovou tématiku, která se v období prázdnin prostě hodí.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Ta Mirka je vyborna. Sice tam je karbusicak … Radek71 13. 7. 2011, 14:01
velm idobry vyber tentoraz. velmi dobra je t… neviem 13. 7. 2011, 11:21

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.