DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Ryba

Řada zajímavých věcí zůstává nepovšimnuta proto, že se na ně díváme ze špatného úhlu nebo zapojit fantazii a objevit v nich jejich skrytou krásu. Přitom často stačí jen málo.

Tony Buzan ve své knize Myšlenkové mapy uvádí zajímavý příklad toho, jak podle něj funguje mozek. Díváme-li se na oblohu a pozorujeme mraky, může v nich vidět nejrůznější tvary a obrazce, které nám připomínají nějaké objekty ze zcela jiné oblasti, než je klimatologie či meteorologie – dinosaury, květiny, psy... Náš mozek podle něj pracuje jako asociativní paměť na principu klíč/heslo. To, co dodávají naše smysly, jsou klíče a náš mozek jim přiřazuje obsahy, které jsou mu již známy a případně si svoji databázi vylepšuje a upravuje.

Pokud procházíme městy, můžeme si často všimnout, že nad spodními patry plnými nepříliš vkusných obchodů nalezneme opravdu krásné architektonické či umělecké prvky ve vyšších podlažích či na střechách. Stačí pohled výš a člověk objeví krásu, která by mu jinak snadno unikla mezi prsty. Je jen potřebné se naučit změnit pohled na věc.

Pokud mluvíme s umělci, tak právě tyto dva aspekty tvorby jsou v jejich práci hojně zastoupeny. Na jedné straně je zde schopnost vjem přenést do mysli a nějak dále ho vyjádřit, a pak umělci dokážou vidět věci z nečekaných úhlů pohledu. Nacházejí v nich skryté drobnosti i asociace, které běžné populaci unikají. To je také jeden z důvodů, proč lidé navštěvují výstavy – nejen kvůli kráse, ale také aby byli touto nečekanou asociací či zajímavým úhlem pohledu překvapeni a obohaceni.

Klepněte pro větší obrázek
Ryba (foto: Hanka U)

A právě to spojuje na svém snímku také Ryba od Hanky U. Poměrně banální a všední motiv plachetnice odrážející se ve vodě prostě otočila a dala mu netradiční název na základě asociace, která se jí vytvořila při pohledu na ní.

Klepněte pro větší obrázek 
156 – Mirka (foto: Jan Zemánek) 

Jan Zemánek dokázal na svém snímku 156 – Mirka spojit krásu rozpadajícího se, ale přesto velmi krásného Letovického zámku a zajímavé modelky, která jakoby do daného prostředí vůbec nepatřila. Vzniká tak vnitřní pnutí, které diváka jistě zaujme a upozorní na celkovou netradiční kompozici i krásu jednotlivých prvků.

Klepněte pro větší obrázek
Beze jména (foto: T0m)

Všední cesta na nákup nebo návštěvu může často přinést netušené městské rezonance, které sází na spojení stereotypu a šedi města s neobvyklým způsobem nazírání na svět. Tak jako T0m na snímku beze jména.

Klepněte pro větší obrázek
Imagine (foto: EMeT)

EMeT nabízí na své fotografii Imagine další pokračování své tvorby, která nese jeho zcela jednoznačný a specifický rukopis; spojení abstrakce s konkrétním objektem, za přítomnosti jasných křivek a barev.

Klepněte pro větší obrázek
Zrzka (foto: Adamec3)

A na závěr ještě pohled do očí veverky na fotografii Zrzka, kterou vytvořil Adamec3. Technicky i kompozičně dobře zvládnutý snímek nabízí oddechovou tématiku, která se v období prázdnin prostě hodí.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Ta Mirka je vyborna. Sice tam je karbusicak … Radek71 13. 7. 2011, 14:01
velm idobry vyber tentoraz. velmi dobra je t… neviem 13. 7. 2011, 11:21

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.