DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: samou láskou

Jednou ze základních vlastností fotografa musí být schopnost dívat se kolem sebe jinak, než ostatní lidé. Jen tak si může všimnout zajímavé reality, která nás obklopuje.

Dobré fotografie mohou vznikat různě – jednou jde o náhodu, jindy o připravenost fotografa nebo dokonalé technické zpracování. Jiná díla vzniknou tím, že se jejich autor dokáže na svět dívat jinak, než lidé, kteří kolem procházejí bez nějakého velkého zájmu či zaujetí.

Místo ateliérových studií dávají přednost ulici, místu, kde to ve veřejném prostoru nějakým způsobem žije. Ať již přítomností lidí nebo naopak jejich absencí. Snímek samou láskou, jehož autorem je shimmell je pěkným příkladem tvorby právě tohoto charakteru. Je třeba jej chápat v širším kontextu tvorby tohoto autora, který se na focení města, jeho fragmentů a křivek dlouhodobě zaměřuje.

Snímek vykazuje (tak jako celá série) určitý sklon k minimalismu. Fotografie nemá nic zbytečného navíc, nic z ní nelze odebrat, aniž by se umenšilo její sdělení. Spojení horizontální linie schodů s vertikálou stěny budovy v pozadí představuje zajímavé uspořádání jeviště, kde v hlavních rolích vystupují tři objekty odkazující k RGB spektru. Z vertikály chodníku vystupuje modrý sloup, který celkové vzezření snímku orientuje směrem vzhůru.

Klepněte pro větší obrázek 
samou láskou, foto: shimmell

Zelená lavička je naopak prvkem vertikálním, do něhož zasahuje červený odpadkový koš, který svojí nepravoúhlou konstrukcí vnáší do snímku určité oživení. Celá kompozice vyznívá tak, jakoby se koš chystal pozřít lavičku, sám stojíce v mírném předklonu směrem k ní.

Jak vznikla fotografie „Samou láskou…“

Jak vznikla fotografie „Samou láskou…“

Gratuluji autorovi k podařenému snímku, který se snaží rozpoutat diskusi o tom, jak vypadá design a architektura města, do souboru tvarů a barev a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých záběrů uplynulého týdne.

Akrobatické létání patří nepochybně mezi jednu z nejvíce fotogenických atrakcí, kterou si jen málokterý fotograf milující pohyb může nechat uniknout. Snímek Royal Air Force, který pochází ze dnů NATO je ukázkou toho, jak může fotografie zakonzervovat okamžik. Uchovat pohyb tak, že člověk přesně ví, jakým směrem by se stíhací stroje rozletěly, kdyby je zajetí obrázku pustilo dále. Autorem je liil3.

Klepněte pro větší obrázek 
Royal Air Force, foto: liil3

Také odraz v zrcadle patří mezi fotografické prvky, které jsou jedny z nejklasičtějších. Zahorko k němu ale dokázal přistoupit jinak a originálně. Spojení igelitu, s jeho charakteristickou strukturou a černobílého snímku jakoby vytvářelo pocit snění či nereálnosti obrazu, který nese název Conscience.

Klepněte pro větší obrázek 
Conscience, foto: zahorko

Snímek Šapitó v trávě ukazuje, jak kolem věcí mimořádně krásných a zajímavých často chodíme zcela bez povšimnutí. Autorem záběru, který si jistě vyžádal (ne)malou oběť v podobě brodění se trávou a klečení na mokré studené zemi je snopa.

Klepněte pro větší obrázek 
Šapitó v trávě, foto: snopa

A na samotný závěr ještě jeden diskusní snímek – Přeplácané zátiší – MoML 4. října 2012, který pořídil Martin Breza. Do jaké míry je toto zátiší skutečně přeplácané? Jsou tři ptáci sedící ve třech oknech skutečně přespříliš? I to jsou otázky, které si musel spolu s autorem jistě klást téměř každý fotograf, který se nějaký podobný záběr pokoušel.

Klepněte pro větší obrázek
Přeplácané zátiší – MoML 4. října 2012, foto: martin breza 
 
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Ano, chytrý komentář také vždy potěší, ale j… marek kucera 12. 10. 2012, 10:58
Chytrá fotka potěší vždycky. A protože na DA… Josef Jerabek 11. 10. 2012, 19:40
"Gratuluji autorovY.." ? :-O $LUK 10. 10. 2012, 21:34

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.


Počula si ... Autor: Zoran_2