DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: samou láskou

Jednou ze základních vlastností fotografa musí být schopnost dívat se kolem sebe jinak, než ostatní lidé. Jen tak si může všimnout zajímavé reality, která nás obklopuje.

Dobré fotografie mohou vznikat různě – jednou jde o náhodu, jindy o připravenost fotografa nebo dokonalé technické zpracování. Jiná díla vzniknou tím, že se jejich autor dokáže na svět dívat jinak, než lidé, kteří kolem procházejí bez nějakého velkého zájmu či zaujetí.

Místo ateliérových studií dávají přednost ulici, místu, kde to ve veřejném prostoru nějakým způsobem žije. Ať již přítomností lidí nebo naopak jejich absencí. Snímek samou láskou, jehož autorem je shimmell je pěkným příkladem tvorby právě tohoto charakteru. Je třeba jej chápat v širším kontextu tvorby tohoto autora, který se na focení města, jeho fragmentů a křivek dlouhodobě zaměřuje.

Snímek vykazuje (tak jako celá série) určitý sklon k minimalismu. Fotografie nemá nic zbytečného navíc, nic z ní nelze odebrat, aniž by se umenšilo její sdělení. Spojení horizontální linie schodů s vertikálou stěny budovy v pozadí představuje zajímavé uspořádání jeviště, kde v hlavních rolích vystupují tři objekty odkazující k RGB spektru. Z vertikály chodníku vystupuje modrý sloup, který celkové vzezření snímku orientuje směrem vzhůru.

Klepněte pro větší obrázek 
samou láskou, foto: shimmell

Zelená lavička je naopak prvkem vertikálním, do něhož zasahuje červený odpadkový koš, který svojí nepravoúhlou konstrukcí vnáší do snímku určité oživení. Celá kompozice vyznívá tak, jakoby se koš chystal pozřít lavičku, sám stojíce v mírném předklonu směrem k ní.

Jak vznikla fotografie „Samou láskou…“

Jak vznikla fotografie „Samou láskou…“

Gratuluji autorovi k podařenému snímku, který se snaží rozpoutat diskusi o tom, jak vypadá design a architektura města, do souboru tvarů a barev a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých záběrů uplynulého týdne.

Akrobatické létání patří nepochybně mezi jednu z nejvíce fotogenických atrakcí, kterou si jen málokterý fotograf milující pohyb může nechat uniknout. Snímek Royal Air Force, který pochází ze dnů NATO je ukázkou toho, jak může fotografie zakonzervovat okamžik. Uchovat pohyb tak, že člověk přesně ví, jakým směrem by se stíhací stroje rozletěly, kdyby je zajetí obrázku pustilo dále. Autorem je liil3.

Klepněte pro větší obrázek 
Royal Air Force, foto: liil3

Také odraz v zrcadle patří mezi fotografické prvky, které jsou jedny z nejklasičtějších. Zahorko k němu ale dokázal přistoupit jinak a originálně. Spojení igelitu, s jeho charakteristickou strukturou a černobílého snímku jakoby vytvářelo pocit snění či nereálnosti obrazu, který nese název Conscience.

Klepněte pro větší obrázek 
Conscience, foto: zahorko

Snímek Šapitó v trávě ukazuje, jak kolem věcí mimořádně krásných a zajímavých často chodíme zcela bez povšimnutí. Autorem záběru, který si jistě vyžádal (ne)malou oběť v podobě brodění se trávou a klečení na mokré studené zemi je snopa.

Klepněte pro větší obrázek 
Šapitó v trávě, foto: snopa

A na samotný závěr ještě jeden diskusní snímek – Přeplácané zátiší – MoML 4. října 2012, který pořídil Martin Breza. Do jaké míry je toto zátiší skutečně přeplácané? Jsou tři ptáci sedící ve třech oknech skutečně přespříliš? I to jsou otázky, které si musel spolu s autorem jistě klást téměř každý fotograf, který se nějaký podobný záběr pokoušel.

Klepněte pro větší obrázek
Přeplácané zátiší – MoML 4. října 2012, foto: martin breza 
 
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Ano, chytrý komentář také vždy potěší, ale j… marek kucera 12. 10. 2012, 10:58
Chytrá fotka potěší vždycky. A protože na DA… Josef Jerabek 11. 10. 2012, 19:40
"Gratuluji autorovY.." ? :-O $LUK 10. 10. 2012, 21:34

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.