DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Schodiště

Tvorba modelu není nikdy ničím jednoduchým, protože musí vždy reflektovat nejen skutečnost, kterou má zachytit, ale také předporozumění, se kterým přichází jeho autor.

Je zajímavé sledovat, jak vznikaly vědecké teorie. Snad nejkrásnější příběh – také nejvíce spletitý a pestrý – nabízí astrofyzika šestnáctého a sedmnáctého století, když se snažila najít odpověď na otázku, jak vypadá vesmír a Sluneční soustava.

Koperník dal do středu sluneční soustavy Slunce a nechal planety obíhat po kruhových drahách. Teorie na první pohled vypadá stejně, jak se o ní učí ve školách, ale má zásadní problém – rozchází se s pozorováním a není o nic efektivnější, než konkurenční geocentrické představy. Až Kepler, krátce po přelomu století nahrazuje kruhové dráhy eliptickými a zavádí nerovnoměrný pohyb, který najednou dával mnohem lepší výsledky.

Sám Kepler měl přitom nemalý problém – již v mládí si vytvořil model, který reflektoval Pythagorejské představy o významu geometrie a pěti známým planetám přisoudil pět významných tvarů. Ale v takovém systému nemohl dále pracovat, nedávaly smysl žádné další planety či tělesa v kosmu. A co více – středem vesmíru muselo být Slunce.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
Schodiště (foto: Petrbeny)

Proti takovému názoru vystupoval Bruno, který tvrdil, že středem vesmíru není ani Země, ani Slunce a dokonce že stálice (neproměnné hvězdy) jsou stejné povahy, jako naše nejbližší hvězda. To vše ale nepodepřel žádnou matematickou úvahou či pozorováním. Šlo o čistou spekulaci, napsanou poeticky a značně provokativně. Proto byl také v Římě upálen.

Další zvrat přinesl až Galileiho objev měsíců Jupitera, který naboural další významnou představu o jedinečnosti naší planety. Vraťme se ale ještě na okamžik ke Keplerovy a jeho harmonické představě vesmíru. Tam kde je hmota, je také geometrie, napsal do jedné ze svých knih. Tímto heslem se tento císařský matematik a velice špatný pozorovatele řídil celý svůj profesionální život. Toto předporozumění bylo jeho požehnáním i prokletím. Řadu tajemství vesmíru mu umožnilo snadno odhalit, ale k dalším se nikdy přes svoji touhu po harmonii světa nedostal.

Dnešní fotografie týdne, jako by na Keplera v určitým slova smyslu navazovala. Spojuje hmotu a geometrii tak silně a pravidelně, až má člověk pocit, že sleduje lego a ne stavbu, která by byla určená pro člověka. Který – i přes svoji zálibu v symetrii a pravidelnosti – je neúplný, fragmentární a stále hledající celek.

Gratuluji fotografovi Petrbeny k zachycení snímku Schodiště, kterému právě tato pravidelnost a řád rozhodně neschází a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jak vznikala fotografie týdne: Schodiště

Jak vznikala fotografie týdne: Schodiště


Trochu jiný přístup k tomu, jak by měla vypadat architektonická stavba má Jan Kaplický, který se často nechával inspirovat organickými prvky a především zvířaty. Jeho italská stavba, která je na snímku Muzeum Ferrari Modena III od Ivanaga, patří k jeho nejlepším dílům.

Klepněte pro větší obrázek
Muzeum Ferrari Modena III (foto: Ivanaga)
 

Zahorec pokračuje ve zveřejňování svých fotografií z Aljašky a ukazuje, jak dobře spojit mistrné řemeslo a krásné prostředí. Samozřejmě se započítáním fotogenického medvěda a nesporným talentem autora. Takový je snímek Na rybách.

Klepněte pro větší obrázek
Na rybách (foto: Zahorec)
 

Pohled na trojicí řádových sester, které procházejí, spojené hovorem, krajinou ukazuje na záběru Sestry v akci Grimjaur. Jejich úsměv pak jakoby ukazoval, že vidí někam dál, než jen pár metrů před sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Sestry v akci (foto: Grimjaur)
 

A na závěr ještě pohled na zlaté rybky na snímku ABS_94 od Rol_men.

Klepněte pro větší obrázek
ABS_94 (Rol_men)

Další článek




celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

No co no, tak si tu už budeme jen louskat ni… Milan Makarský 5. 8. 2012, 22:25
Na Radkovy články jsem se vždy těšil, ne vžd… Milan P. 5. 8. 2012, 18:25
Tak už vím co si přidám do oblíbených :-) … Luboš Blažek 5. 8. 2012, 15:08
Pan Burda byl odejit? Škoda pro nás, škoda p… Luboš Blažek 5. 8. 2012, 14:53
Nevím proč byl Radek odstaven... nebo to jen… přízraky.b 5. 8. 2012, 09:02

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování