DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Šlechtična a období páry v současnosti

Fotografie o návratu do minulosti, romantické průmyslové revoluci a především vlacích, které dnes máme všichni rádi. Vlak se stal nesporně jedním z klíčových symbolů průmyslové revoluce, a to z více důvodů.

Předně jde o přímou aplikaci parního stroje. Zatímco zařízení na vyčerpávání vody z dolů větší množství lidí prostě nikdy nevidělo, železnice se stala něčím masově rozšířeným, výstavním, prestižním. Samotná lokomotiva je pak jako stroj všude kouřící a hlučící nesmírně efektivní – jestliže se mluví o devatenáctém století, jako o století páry, pak právě lokomotiva má na této nálepce významný podíl.

Železnice s sebou ale také přinášela obavy a strach. Obavy z požárů u měst, která byla v době zavádění železnice ještě dřevěná, vedly k absurdnímu umístění nádraží do velkých vzdáleností od centra, což lze dodnes velice pěkně vidět například v Havířově. Stavba železnice byla náročná, lidé u ní umírali, byla spojená s velkou migrací (ostatně český termín „tuneláři“ je tak spojen s Italskými odborníky na stavbu tunelů, kteří se ale jinak netěšili větší společenské oblibě).

Jsou zde ale ještě tři momenty, které jsou zřejmě pro vnímání železnice důležité. Je to stále něco zdobného, vznešeného, aristokratického. Nádražní budovy připomínají výstavní paláce, města soutěžila v honosnosti a velkoleposti jejich koncepce a současně kolem nich vzniká řada dalších staveb, často luxusního charakteru. Železniční doprava zásadním způsobem také zmenšila kontinent. Z jednoho města do druhého bylo možné se dostat rychle, takže mohl vzniknout pocit, že se celý svět skutečně zmenšil – subjektivní docházková vzdálenost, tedy kam dojdu za jeden den se zásadně změnila.

Klepněte pro větší obrázek
Šlechtična, foto: JaneMilen

A pak je to průmyslový výrobek spojený se zábavou – lidé se mohli jen tak projet, šlo o stroj, který neměl jen pracovní charakter. Průmyslová revoluce v něm změnila rozměry světa, ale také se vkradla do života lidí. Rozmazala hranice mezi přirozeným a technickým. Koneckonců i první film v kinech zachycoval právě lokomotivu. Symbol síly, rychlosti, lidského důvtipu, diplomacie, spolupráce. Symbol, kterému každý rozuměl.

Snímek Šlechtična nás svým provedením i tématem vrací do průmyslové revoluce, dává nám zakoušet to, co bylo s cestováním vlakem spojené s romantickým, novým, objevitelským rozměrem žití. Je spojený s jistým romantismem, nostalgickou představou starých dobrých časů, snad bez zakoušené zkušenosti dělníků v továrnách či pracujících dětech.

Gratuluji JaneMilen k podařenému snímku s krásnou atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Uhler pokračuje ve svých studiích moravské agrární krajiny a svým těžko zaměnitelný komunikačním stylem zachycuje vlnící se krajinu, vonící hlínu i rašící jaro. Tentokráte na fotografii s názvem šardické tobogány.

Klepněte pro větší obrázek
šardické tobogány, foto: Uhler

Někde dole na dvorku, uprostřed bezvýznamného šedivého betonu, v místě kde žádná krása ani atmosféra snad na první pohled neprýští, zachycuje tenario člověka, který tento prostor umí přeformátovat, změnit. Fotografie nese název -flowers-.

Klepněte pro větší obrázek
-flowers-, foto: tenario

Dlouhé čekání na nové šaty... od No21 je snímkem, který zachycuje emoci, kterou v průběhu jara má skoro každý. Ono chození okolo oblíbeného stromu a napětí, zda obrazí listy, když všichni ti okolo jsou již zelení. Těšení a čekání, vnímání neviditelného růstu v jarním čase.

Klepněte pro větší obrázek
Dlouhé čekání na nové šaty..., foto: No21

Na závěr ještě jeden početní minimalistický snímek s ptáky na elektrickém vedení – 7 mínus 1 od ilonag3.

Klepněte pro větší obrázek
7 mínus 1, foto: ilonag3
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

Princip dírkové komory je známý velmi dlouho a tento „fotoaparát“ patří mezi jedny z prvních, které se používaly. V moderní podobě jej pak využívá komunita tzv. pinholistů. Když se do jejího použití pustí filozof a umělec, může to dopadnout různě.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

S blížícím se koncem kalendářního roku se objevuje stále více výsledků nejrůznějších fotografických soutěží. V záplavě průměrných nebo naopak nadprůměrných – ale povětšinou reportážních – fotografií se najdou i velmi zajímavé snímky.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola