DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.

Člověk má usilovat o vlastní vnitřní dokonalost, uvědomovat si, co v něm samém je špatné a nedokonalé, v čem by se měl zlepšit. Ale současně vlivy zvenčí nehodnotí a neposuzuje. Ostatně právě ten přístup si vzal jako své motto či základní princip mindfulness, jeden z nejpopulárnějších psychologických přístupů současnosti.

Co znamená ono nehodnocení? Pro člověka může být lákavé a snadné svoji energii věnovat do hodnocení a posuzování věcí, které jsou kolem něj – do špatného souseda, nehodného kolegy, nespravedlivé nemoci, smůle v loterii a dalším nepříjemnostem. Jenže právě tato činnost je něčím, co člověka bytostně vyčerpává a nic dobrého mu nepřináší– místo toho, aby svoji energii věnoval sobě, zabývá se zbytečně druhými. Zmiňovaný mindfulness je zaměřený právě na nácvik uvědomování si současnosti svého stavu a nehodnocení situace okolo nás. To neznamená, že bychom ji neměli reflektovat a zařizovat se podle ní, to v běžném světě dělat musíme, ale měli bychom mít odstup od oné citové angažovanosti.

Ostatně Nový zákon nabízí velice podobný pohled – člověk by se měl starat o dokonalost svou, a ne o kvalitu bytí druhých, ve smyslu jejich posuzování. Ostatně toto je právě bod kritiky farizejů Ježíšem – soudí, věnují se příliš vnějškovostem a formalismu, ale to, co se děje uvnitř jich samotných, je příliš nezajímá. Do nitra druhého nevidíme a nikdo není tak zkažený, aby se nemohl napravit.

Klepněte pro větší obrázek
Slnečné a tienisté, foto: Ivan 76

Dobro a zlo nejsou někde venku za oknem, nelze jimi onálepkovat nomenklaturisticky druhé lidi okolo nás. Dělící čára mezi dobrem a zlem je v našem srdci. To podle Tomáše Špidlíka není jen symbolem nějaké afektivní složky osobnosti, ale obrazem jádra bytí člověka. Jaké má člověk srdce, určuje nejen to, jaký je, ale také kým je. Jde o jistý ontologický bod, střed celého člověka.

Současně je zřejmé, že ona hranice mezi dobrem a zlem, dialog sváru uvnitř bytí není ostrý – jsou v něm průniky, šedé zóny. Poznat dobro od zla nemusí být vždy snadné, může mít časovou rozličnost, míra poznání a náhledu na sebe sama se může v průběhu času měnit.

Snímek Slnečné a tienisté. od Ivana 76 právě takové rozdělení ukazuje. Kreslí čáru mezi temnotou noci a jasem dne, životem a smrtí, mezi ledovou nížinou a prozářenými vrcholky kopců, které propojuje jen temná silueta stromu. Jako by tento dialektismus lidského bytí uzřel na svém pozorování krajiny.

Gratuluji autorovi snímku k pěkné fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Hra stínů a barokních zlomů v černobílém provedení zachycuje fotografie Tajemný hrad ....... od babyvrba. Fotografie zaujme zajímavou prací se světlem, kompozicí i jistou myšlenkovou překvapivostí.

Klepněte pro větší obrázek
Tajemný hrad....., foto: babyvrba

Apocalypse, jehož autorem je tenario se nesnaží v žádném případě o nějakou realistickou scénu. Jeho dílo je spíše komponovanou grafikou, ilustrací, fotografickou kompozicí. A přesto v něčem zajímavá a přitažlivá. Snad jako pozvánka pro putování po Mléčné dráze.

Klepněte pro větší obrázek
apocalypse, foto: tenario

Shimmell nabízí ukázku toho, jak je možné být fotograficky všímavý a pohotový. Své fotografie loví i při chůzi po chodníku a pohledem na obyčejné plechové ploty. Či snad ukazuje, že nic jako obyčejnost neexistuje? Takový je snímek za.

Klepněte pro větší obrázek
za., foto: shimmell

A na závěr ještě jedna gymnastická sestava. Sport s nádechem tradiční pohybové vzdělanosti, dřiny, pečlivosti a askeze na fotografii Au... od Baliana.

Klepněte pro větší obrázek
Au..., foto: Balian
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

No to jsou ale bláboly... Nothing 5. 4. 2018, 08:45

Další podobné články

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Do našeho jazyka, myšlení i vnímání světa se snadno dostávají schémata, která jsou v počátku drobná a nevinná, ale mohou se významně rozšířit, až přestanou plnit svůj původní účel a stanou se něčím přetíženým a deformujícím svět.

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Martin Heidegger navrhuje, abychom slovo pravda nahradili výrazem neskrytost. Pravda je něco, co je daného a neměnného, co buď je anebo není, je něčím statickým a stabilním. Pravda je věcí mezi věcmi. Je shodou rozumu a věci samotné.

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Doba vánoční sice ztratila v našich zeměpisných souřadnicích charakter sakrálního slavení, takže ne všechny dimenze oslav narození Ježíše v Betlémě jsou nám pochopitelné nebo snadno dostupné.

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

Fotografie týdne – v síti a o síti

Fotografie týdne – v síti a o síti

Co je to síť? Pro většinu lidí se pod tímto slovem skrývá zřejmě nástroj, kterým se chytají ryby. Možná nejbližším dostupným synonymem by mohlo být vězení, ale i to má jiný nádech. Ve vězení lze pobývat, žít, zakoušet vlastní vnitřní svobodu, byť třeba tak expresivně uchopovanou jako u Ivana Jirouse a jeho básní.


Zkáza vzducholodi Hindenburg Autor: Kostka Miloš