DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Snění u snídaně

Raní rituály má téměř každý – od pořadí toho, kterou botu si nasazujeme jako první, přes čaj či kávu až po to, zdali ráno čteme či nečteme noviny.

Ráno je časem až téměř magickým a do velké míry určuje jakým způsobem se bude ubírat náš den – někdo nemá rád vstávání, jiný nemůže dospat. Jsou lidé, kteří milují ranní mlhy a pohledy s okna do spící krajiny, která je ještě zahalená rouškou tmy a kterou slunce kousek po kousku prozařuje. Ti druzí něco takového nikdy neuvidí – být v plném vědomí v čase úsvitu je pro ně natolik frustrující událostí, že místo zážitku z ticha a krásy jsou naprosto zdrceni a postaveni mimo svůj spokojený ranní koloběh.

Klepněte pro větší obrázek
Snění u snídaně; foto Miroslav Hrdý

Ať již patříme do kterékoli kategorie, téměř každý u snídaně čas od času sní a vytváří tak prostředí jemného přechodu mezi dnem a nocí, mezi spánkem a bděním v sobě samém. Je to doba, kdy je možné sny téměř hmotně zachytit a zhodnotit. Ať již v umění nebo v pracovních plánech. A nebo je jen tak nechat plynout a spolu s nimi se nechat unášet a odpočívat.

Dnešní fotografie týdne ukazuje lemuří matku s mládětem, které saje její mléko. Zatímco jedinou starostí malého je nasytit se, má matka k dispozici určitý čas, kdy může jen sedět a snít. Nemůže snít dlouho – musí být ve střehu před případnými vetřelci, ale přesto se může nechat vytrhnout z běžného koloběhu starostí a ponořit se do světa ideálů a krásných představ. A i když to někomu může připadat jako únik z reality, je možné v tom vidět vnitřní touhu po kráse.

Dostojevský říká, že krása zachrání svět. Může zachránit svět především každého jednoho člověka, když ji bude hledat, obdivovat a milovat. A pokud pomůže snění k tomu, abychom se alespoň na chvíli mohli s touto krásou setkat, bude náš den podstatně krásnější celý.

Gratuluji Miroslavu Hrdému k zisku fotografie týdne s krásným snímkem Snění u snídaně (), kterému je možné technicky i kompozičně vytknout jen málo co. A dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších snímků, které se v uplynulém týdnu objevili v naší fotogalerii.

Klepněte pro větší obrázek
Dlouhé chvíle; foto fotrhol

Jiným pohledem do dálek je snímek Dlouhé chvíle, jehož autorem je fotrhol. V tichu mlženého oparu hledí do lesa pes, jako by něco pozoroval nebo na někoho čekal. Dočká se?

Klepněte pro větší obrázek
Kometa; foto mikoudelka

Zajímavý snímk s atmosférou ticha a pohledu do noci je také fotografie Kometa, který zachytil mikoudelka. Téměř hororový pohled na čtveřici ptáků, kteří tiše krouží při svitu měsíce, jemné světlo přicházející z okna, postava staršího člověka, který vše pozoruje. To vše zasazené v hutné ale dobré kompozici.

Klepněte pro větší obrázek
Random Solutions; foto Rudych

Random Solutions je dílo, které leží na pomezí fotografie a grafiky a nabízí patřičnou barevnou provokaci. Nachází se na úrovni snesitelného, pěkného a zajímavého, nebo je již za ní. Myslím, že u řady soudobých umělců je právě toto balancování na hraně jedním z podstatných atributů jejich tvorby a ona provokace způsobem komunikace s divákem. Stejně jako u Rudych.

A na závěr spíše fotografická legrácka, která je ale doplněna vtipnou bajkou o setkání s Duchem křivoklátských lesů, který lidem v lichém počtu škodí a těm v sudém pomáhá. Inu má to svojí logiku a hlavně neotřelou myšlenku, trefně přiřazenou ke snímku s názvem Setkání jehož autorem je Luboš Kořínek.

Klepněte pro větší obrázek
Setkání; foto Luboš Kořínek

 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.