DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Snídaně v trávě

Fotografie o ránu a brýlích, které si nasazujeme, když pozorujeme náš svět. Ráno je pro mnohé časem mysticky tajemným. Příroda se probouzí ze spánku, střídají se noční a denní živočichové, vše je čerstvé a voňavé.

Ráno je obrazem nového zrození světa, což je také aspekt, který zachycují četné legendy spojené s rozením slunce nebo vyjížděním ohnivých kočárů na oblohu. Brzké ranní stávání je současně spojené s jistou představou pracovitosti.

Zatímco večer je čas vyhrazený na odpočinek, zábavu a další kratochvíle, brzké stávání vytváří rozměr pracovitosti. To zřejmě pochází z doby, kdy nebylo možné po setmění nic dělat, jen si povídat a bavit se. Přesto je právě ranní vstávání součástí jistého archetypu pracovitosti. Ostatně také mniši v klášterech dodnes drží ranní vstávání a noční život jako by měl nějaký méně povznášejí charakter.

Ráno může mít různé podoby – od uspěchanosti a téměř běhu, kdy na sebe člověk vrství oblečení, do sebe snídani a nějaký nápoj a čistí si zuby, až po formát výrazně pomalejší a klidnější. Když si uvaříme kávu či čaj, sedneme si do křesla a díváme se na krajinu, jak se vše kolem probouzí a můžeme tiše poslouchat zpěv ptáků, svěží vzduch a užívat si čas, kdy je vše v klidu a pokoji, kdy nikam nespěcháme a neutíkáme.

Klepněte pro větší obrázek
Snídaně v trávě..., No21

Snímek Snídaně v trávě… zachycuje svět, který je viděný zeleně. Barvou, která má být pro člověka uklidňující, která je po modré asi nejtypičtější barvou pro Zemi, barvou, kterou lze spojovat také růstem, životem a fotosyntézou. Ukazuje, že se svět člověku vždy nějak jeví – vždy se na něj díváme svým vlastním prismatem, brýlemi často neuvědomělými, s představou, že to, co vidíme, cítíme a zakoušíme musí být něco, co je společného pro všechny. Tato přirozená generalizace ale může být současně zdrojem různého nepochopení a nedorozumění, komunikačních šumů, zranění a soudů.

Autor snímku ukazuje, že si své vlastní brýle uvědomuje a přiznává je, dokonce je explikuje a ukazuje, na co se chce zaměřit a zaostřit a co se rozhodl pominout a upozadit. Dává pohlédnout do svého ranního vidění světa, do svých rituálů. Toto sdělení přitom halí do jistého výtvarného impresionismu, kdy pracuje více s náladou a atmosférou než s reálnými konkrétnímu objekty světa. Protože právě ona lépe sděluje to, co si No21 předsevzal.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Mohl to být sloup s osvětlením, ale byla to obyčejná květina. Mohla to být obloha, a byla to cesta. Mohla to být krajina, avšak je to louže. V těchto vztahových rámcích či asociacích se odvíjí vnímání pozoruhodně pěkného snímku Fragmenty města 12 od honzj.

Klepněte pro větší obrázek
Fragmenty města 12, foto: honzj

helios-44-2 je snímkem ukazujícím jednu květinu na louce. Vytahující člověka z davu, rostlinu z trávy, individualitu a jedinečnost krásy z celku. Snímek db strenického také zaujme velice dobrým technickým zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
helios-44-2, foto: db strenický

Spomínam na Paríž je fotografie jako z fotobanky – s emocí, kompozicí, výbornou technikou, fotogeničností, bez chyb. Autorem je jozef67.

Klepněte pro větší obrázek
Spomínam na Paríž, foto: jozef67

Anarki3 nabízí studii letu ptáka. Krásně zaostřenou, barevnou, detailní.

Klepněte pro větší obrázek
...., foto: Anarki3
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Tohle je presne druh fotografie, ktery mne v… petr 21. 6. 2017, 23:17

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.