DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Stopped by the light

Světlo je pozoruhodný fyzikální i filosofický fenomén. Z hlediska fyziky v sobě snoubí řadu zajímavých vlastností – je vlnou i částicí současně. Jakkoli má vlnovou délku, nelze u něj ale říci, jak je jeden foton dlouhý.

Taková otázka se zdá být nesmyslná, ačkoli všechny vlnové charakteristiky zůstávají zachovány. A částicí je také velice podivnou. Nemá klidovou hmotnost, ale když se pohybuje, tak s sebou nese hybnost i energii. Dokonce existují fotony virtuální, které nikdo neviděl a jen se hodí do modelů a výpočtů.

Mohli bychom pokračovat dále v tom, jaké jsou představy běžné populace o světle a jaké skutečně je, případně, jaká je role fotonů při budování teorie pole, ale snad bylo ukázáno, že jde o fyzikální fenomén, který na jedné straně stojí v základech řady teorií a výkladů různých disciplín, ale současně se běžným kategoriím pozoruhodně vymyká.

Etymologicky jsou pojmy svět a světlo příbuzné. Svět je to, na co dopadá světlo, od čeho se může odrazit. Kdyby nebylo světla, nebylo by světa, neboť by nebyl, kdo by jej pozoroval. Možná by něco bylo, ale svět je světem právě v tom, že je ozářen světlem a to nejen fyzikálním, ale také pojmovým. Tím, že na něj vidíme, o něm můžeme přemýšlet a pojmově jej uchopovat.

Může se něco světlem zastavit? Na tuto otázku dává fyzika několik jasných kladných odpovědí – foton má hybnost, takže určitě ano. Ostatně opačnou situaci – rozpohybování těles zářením znají jak milovníci kosmonautiky s plachetnicemi na hvězdný vítr, tak také znalci fyziky mikrosvěta s Comptonovým rozptylem. V náboženstvích jde ale o jev mnohem méně subtilní – Pavel z Tarzu se na cestě do Damašku střetne se světlem, dokonce padá z koně a zůstává stát. Zastavení se před září nějaké transcendentální entity nebo alespoň anděla jistě nevyvede religionistu z míry.

Klepněte pro větší obrázek
Stopped by the light, foto: MarcelKolacek

Snímek Stopped by the light zachycuje cyklistu, který se dostává do prostoru světla. A fotograf ho v něm zastavuje, konzervuje. Místo fyzického zastavení nabízí uměleckou licenci, hru s představivostí a především výbornou kompoziční práci se světlem samotným. Ostatně co jiného fotografování je, nežli malování světlem?

Gratuluji autorovi, kterým je Marcel Koláček a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jokr7 hledá inspiraci v neobvyklých kontextech ulice. V lidech, kteří jakoby žili ve vlastním městě, které se shodou šťastných událostí, objevilo v našem světě a lidé, kteří jsou toto transformací zasaženi, jakoby si tuto změnu odmítali přiznat. Žijí jinak, jinde, vytvářejí nové kontexty. Tak jako na snímku zóny klidu.

Klepněte pro větší obrázek
zóny klidu, foto: jokr7

Jaro jde pomalu do léta 2 od Vladimíra N. je pěknou luční detailní fotografií, která klade důraz na hru barev a atmosféru.

Klepněte pro větší obrázek
jaro jde pomalu do léta 2, foto: vladimír N

No21 je nezvykle barevný, ale drží se svého rukopisu, vodní hladiny, odlesků a poezie vetkané do obrazu. Tak jako na snímku Hořící západ....

Klepněte pro větší obrázek
Hořící západ..., foto: No21

Na závěr ještě jeden pohled na fotografování jako na kurátorskou činnost, jako na sbírání struktur, souvislostí a drobností, ze kterých se má vytvořit něco nového, vtipného, objekt s nadsázkou. Autorem Amira 1... je Czech158.

Klepněte pro větší obrázek
Amira1, foto: czech158
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou