DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Strach má velké oči...

Je velice zajímavé, že v lidové mluvě se úsloví o tom, že má někdo nebo něco velké oči ujalo tak, že přehání, vidí věci nerealisticky velké, není schopen racionální úsudku.

Pokud bychom se ale na problém velkých očí podívali spíše opticky nebo biologicky, samotná velikost očí nic, co by se týkalo zvětšení, přímo neimplikuje. To, co se zdá být spíše spojené souvisí s vyšším rozlišením a zorným úhlem.

Mít velké oko tak znamená mít možnost vidět více do stran a díky většímu množství dopadajících fotonů tak mít k dispozici větší množství informací o tom, co je před námi. Samozřejmě při zachování základních konstrukčních prvků toho kterého druhu oka. Mít velké oči tak může v kontextu vědeckém působit tak, že jde o schopnost lepšího a přesnějšího odhadu a lepší znalost kontextu, než ten, kdo je nemá a kdo se o nich tak posměšně vyjadřuje.

Klepněte pro větší obrázek
Strach má velké oči, foto: No21

Přesto existují některé důvody, které tuto formulaci objasňují. Jde zřejmě o zkušenost práce se zvětšovacím sklem – to mění pozorovanou velikost objektu. Pokud se díváme na člověka s nasazeným sklem, má velké oko. A celkem pochopitelně může jít o nějaký detail, který se z pohledu celku či z odstupu nezdá vůbec podstatný. Tím, že se člověk zaměří na maličkost, může mu jistě uniknout možnost prozkoumat celek nebo najít to, co by bylo skutečně důležité. Avšak má bezesporu šanci vidět věci, které nikdo jiný nevidí. O tom, jaké snímky vytváří „rybí oko“ pak asi každý fotograf ví své.

Snímek Strach má velké oči..., jehož autorem je No21 pracuje s podobným tématem. Fotograf je zde v roli člověka, který se dívá na svět očima zvláštního detailu, komentuje něco, co nikdo jiný nevidí. Odkazuje za hranice viditelného, používá jak specifický jazyk, tak také úhel pohledu. Abstraktnost snímku není dána tím, že by autor užil nějakou dlouhou expozici, pokročilé filtry nebo zamíchal barvy. Naopak, v těchto věcech je velice střízlivý. Abstrakce je v tom, že v běžném světě vidí to, co je pro druhé skryté a dokáže na to upozornit.

Vede tak fantazii diváka zřejmě zcela jiným směrem, než kam by se běžně ubírala. Skoro jako když člověk leží, dívá se na oblohu a člověku vedle vykládá, co v mracích vidí. A svým jazykem vytváří poznání světa svého přítele. Gratuluji autorovi k pěknému i technicky dobře provedenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Rákosovka je snímek dokonale vyvážený, barevně vyladěný, věnující se jedné vodní kapce v moři trav. Jde o snímek fotobankového typu. Autorem je Mikes70.

Klepněte pro větší obrázek
Rákosovka, foto: Mikes70

db strenický na snímek navazuje svým, o poznání méně patetickým a krásou prosyceným snímkem s názvem čárka, což odpovídá jedné z rostlinných struktur, kterou pod vodní hladinou autor zachytit.

Klepněte pro větší obrázek
,, foto: db_strenický

Hladina ticha 9 je fotografií, která zachycuje postupné vzdávání se vlády zimy a nástup jara. Vše se přitom děje bez velkých gest, rámusu. Teilhard de Chardin říká, že člověk přišel na svět v tichu. A v tomto duchu se také nese tento obrázek od honzj.

Klepněte pro větší obrázek
hladina ticha 9, foto: honzj

Snímky Mikoudelky se dají poznat snadno – jakmile člověk vidí „jeho“ stromy v pohybu, má jasno o tom, kdo snímek vytvořil. Stejně typicky je také konstruován název Dolů,rovně,nahoru..

Klepněte pro větší obrázek
Dolů, rovně, nahoru, foto: mikoudelka

 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Hobbyfotograf zase nic ? coto coto coto ? že… exot 9. 3. 2016, 00:35

Další podobné články

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

IPPAWARDS se pořádají již od roku 2007, kdy na trh přišel první iPhone, který však tehdy měl jen 2Mpx fotoaparát. Podívejte se na vítězné fotografie desátého ročníku.