DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Strahovský klášter

Fotografie je vždy určitým zakonzervováním okamžiku. Ta dnešní nabízí spojení živého a kamenného, kultury a přírody.

Afričané se prý nechtěli fotit, protože měli obavu, že jim snímek ukradne duši. Fotografie byla a stále je něčím, co uschová okamžik pro další prohlížení a divák tak sleduje něco, co již v určitém aspektu není. Umění fotografa spočívá mimo jiné v tom, že dokáže tyto okamžiky hledat a zachytit. O to více je třeba si cenit toho, když se mu tak podaří v běžném životě, bez umělých podmínek a přehnaných kompozic.

Snímek Strahovský klášter je právě takovým příkladem. Jeho autor – jokr7 – zřejmě vyrazil na procházku Prahou a díval se kolem sebe. A u Karlova mostu se vše spojilo – kouzelný pohled na bílé věže Strahovského kláštera, který nepochybně patří mezi nejkrásnější dominanty města, nehnutě stojící socha na mostě a života plný racek, který krouží nad Vltavou hledající si potravu.

Klepněte pro větší obrázek 
Strahovský klášter, foto: jokr7

Je dobré si všimnout toho, jakým způsobem autor pracuje se světlem. Socha i pták jsou černí, takže z nich vznikají jen siluety, které jsou ale ostré a přesné. Divák nemá problém s tím, co na snímku je a přitom vznikají dvě jasné tematické dominanty, které tvoří diagonálu čtvercového záběru. Ač jsou téměř ve vrcholech čtverce, nepůsobí nijak utlačeně – naopak mají místo a vstupují spolu do vzájemného dialogu. Snad jen sklopená hlava světce naznačuje určité napětí.

Jak vznikla fotografie týdne Strahovský klášter

Jak vznikla fotografie týdne Strahovský klášter

Decentně umístěný klášter ve spodní straně snímku je jediným barevným objektem, ale současně je laděn do světle šedé, která koresponduje s oblohou. Divák tak může mít pocit, že jde o sídlo nebeské, kolem kterého létají ptáci a sochy svatých k němu lemují cestu.

Gratuluji autorovi ke snímku, který čerpá z běžné procházky, z netradičního pohledu na svět kolem nás, odhalujíce krásu všedních věcí a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Žemla pokračuje ve svém fotografickém cyklu portrétů, které se věnují předsudkům, nevyrovnaným vztahům či společenským tabu. Činí tak s jedinečností svého stylu, výtvarnou fotografii doplňuje precizním zpracováním a jednoznačným rukopisem. Takový je i nezvykle barevný a mnohovrstevný objekt s názvem Láska?

Klepněte pro větší obrázek 
Láska? foto: žemla

Tomáš Staňo je autorem, který velice pečlivě pracuje s atmosférou na téměř všech svých snímcích. Potvrzuje to také na obrázku zkáza Titanicu,který nabízí překvapivé spojení křivek a barev.

Klepněte pro větší obrázek 
zkáza Titanicu, foto: Tomáš Staňo

Snímek Narušení geometrií, jehož autorem je Navyy, jako by odkazoval k snímku prvnímu. Také zde jsou neživé objekty, které jsou jakoby vyrušeny ptáky, živočichy, kteří se nechtějí organizovat do dokonalých struktur.

Klepněte pro větší obrázek
narušení geometrií, foto: navyy

A na závěr ještě jedno pěkné spojení člověka a krajiny. Krásy přírody a života, které v podání mikoudelky překvapí nečekaným nazelenalým barevným provedením, které dává celému snímku Přes kaluže .. jednoznačně silný náboj.

Klepněte pro větší obrázek 
Přes kaluže, foto: mikoudelka
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Martine, našel jsem a spadla mi čelist jokr7 24. 11. 2012, 20:57
Mně to akorát víc než silně připomíná Klamár… Martin Kozak 22. 11. 2012, 23:16
Nezměrně obdivuji, tak trošku mě to připoměl… Olda Polda 22. 11. 2012, 22:17
Autora fota týdne nezměrně obdivuji, jak dok… PaKl 22. 11. 2012, 19:38
Pane Černý po přečtení článku, mám pocit že … Olda Polda 21. 11. 2012, 18:51

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.