DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Světlo a stín dávných časů

Na první pohled je optimistická, na druhý mystická. Pokud máte rádi tajuplné zříceniny, sedne vám jak ulitá.
Fotografie týdne: Světlo a stín dávných časů

Lasciate ogni speranza, „zanechte vší naděje.“ Zanechte vší naděje i vy, kdo vstupujete sem a doufáte v radostnou, nekomplikovanou, pestrou Fotografii týdne. Věci se opět sešly tak, že nemáme na výběr a musíme si trošku zahloubat nad nevyhnutelností osudu, nepředvídatelností života a tak dále. Optimismus je jen zdánlivý, tvrdí autor aktuální Fotky týdne v okamžiku, kdy nám ji – opentlenou klasickým latinským citátem – servíruje k nahlédnutí. A přitom na tom příběhu nechybí slunce, víra v lepší zítřek ani temné tajemství. A samozřejmě dojde i na starobylé ruiny, jak už je Therionovým poznávacím znamením.

Není to tak dlouho, co jsme tohoto autora propírali v rámci Fotografie týdne. Už tenkrát došlo na latinu, na mrtvé předky i mráz přejíždějící po zádech. Therion se návštěvníkům naší Galerie zkrátka líbí, i když někomu se může jeho tvorba zdát nezajímavá (nebo také kýčovitá, temná, gotická, magická a podobně). Nikdo z nich ale není od pravdy tak daleko. Není to skutečný optimismus, co z téhle fotky tryská.

V okamžiku, kdy se pozorovatel i jeho oko začnou zaplétat do škvír a stínů v pokřivených zdech, uvědomí si, že prostor se zmenšuje a vše na ně padá. Slunce v dáli, schované za naducaným mračnem, tu není proto, aby ozařovalo naše kroky, ale hlavně z toho důvodu, že ještě nestihlo zapadnout, ale už se k tomu chystá. Máte odvahu zůstat přes noc v tomhle starodávném chrámu, který žije vlastním životem?

Klepněte pro větší obrázek 
Lasciate ogni speranza; foto: Therion

Černobílé zpracování snímku není u tohoto autora ničím převratným; troufnu si dokonce říct, že jemu tento způsob vyjádření náramně vyhovuje. Čím jiným lze tak podpořit atmosféru záběru? Černá a bílá potlačí veškerý „přehnaný“ optimismus původně pestré krajiny. Žádná veselá zeleň, a u toho nebe nás už snad ani nenapadne, že bylo kdysi modré. Zato skrvnité zdi, zlověstně se svírající kolem nás, barevnou změnu jen přivítaly. Mnohem víc se zvýraznila jejich struktura a i celková nálada díky tomu graduje.

Faktem bohužel je, že některé prvky kompozice působí z technického hlediska trochu jako pěst nalepená na oko; zvláště patrné je to u kombinace „okousaných“ stěn a vyleštěné oblohy, v místě, kde máme zničehonic tendenci přemýšlet o (dnes tak častých) korekcích v Photoshopu. Zároveň je ale v rámci celé kompozice maximálně využito magického kontrastu nejsvětlejší a nejtmavší šedi. A jak říká klasik, samotným převodem do černobílé škály dobrou fotku nezískáš. Chce to i kvalitní základ v barvě. „Super, bomba, nádherná fotka,“ reagují však nadšení čtenáři, a tak to vypadá, že autor Fotky týdne tentokrát odvedl skvělou práci, která se líbí, ať už je barevná, nebo černobílá.

Další článek




celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: úroveň Karel 15. 3. 2008, 15:09
Re: mk cikorsky 13. 3. 2008, 12:48
Re: mk mk 12. 3. 2008, 14:32
Re: mk gremlin 12. 3. 2008, 14:09
Re: mk mk 12. 3. 2008, 11:57

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.