Fotografie týdne: T-K-A-C-Z aneb o pomíjivosti lidských výtvorů

14. března 2017
TWEET SDÍLET
Snímek o tom, jak pomíjivá je lidská přítomnost, a co dovede příroda za pár let z „věčnými“ obydlími provést. Jedním ze zajímavých motivů katastrofických sci-fi filmů jsou katastrofy, při kterých vyhyne většina lidstva.

Pár lidí přežije, přichází do světa bez elektřiny, infrastruktury, fungující společnosti či legislativního pořádku. Jaký je takový svět? Většinou šedivý, špinavý, zdevastovaný. Jiný pohled mohou dát některé zjednodušené lidové environmentální modely, které říkají, že člověk zničí přírodu

Možná mnohem přesnější by bylo říci, že zničí to, co je v přírodě nyní, odstraní část diverzity druhů a snad i sám sebe. Ale příroda je v tomto ohledu rychlá a neúprosná, silnější a systematičtější nežli člověk sám. Ať se již díváme na místa válečných konfliktů, jaderné střelnice nebo třeba okolí Černobylu, nemůžeme se ubránit dojmu, že příroda si s člověkem poradí, a to docela rychle. Ostatně samotné položení mrtvého do hrobu v hlíně znamená, že během pár let z něj zůstane jen hromádka kostí. „Pamatuj, že jsi prach a v prach se navrátíš.“ Známá formule k udělování popelce, která je i po chemické stránce překvapivě poměrně přesná.

Člověk na to, aby měl nad přírodou navrch musí vynakládat netriviální množství úsilí a námahy. Ve chvíli kdy nějaké místo opustí, je vcelku jedno, v jakém ho zanechá stavu a proces pustnutí a vítězství přírody je poměrně rychlý a nezvratný. Během dvaceti let se z továrny v centru města může stát něco jako přírodní rezervace, biologický experiment, útočiště pro zvířata, ale i rostliny, které by se jinde prosazovaly obtížněji.

Klepněte pro větší obrázek
T-K-A-C-Z, foto: zewag

Představa věčnosti nebo trvalosti přítomnosti člověka na nějakém místě je tak více než imaginární. To jistě neznamená rezignovat na ochranu přírody nebo péči o ni, či dokonce to ani neimplikuje právo plýtvat s přírodními zdroji. Ale spíše se zde ukazuje perspektiva pomíjivosti a nestálosti lidského bytí. Smrt či odchod z nějakého místa tak vytváří prostor pro jiné druhy a ty se rychle umí postarat o to, aby si z továrny, domu či města udělaly vlastní příbytek.

A právě tyto opuštěné prostory jsou pro člověka přitažlivé. Ukazují mu limity vlastního bytí, vedou od triumfalismu, ať již osobního nebo skupinového, k jisté pokoře a vědomí vlastních limitů. Tak jako T-K-A-C-Z od Zewag, který ukazuje vytyčenou cestu k rozpadající se továrně uprostřed ničeho.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Subal nabízí hravý pohled na dřevo a mráz, který kreslí a hraje si s jinovatkou. Jako by daný objekt na zebru chtěl proměnit. Snímek nese název Proužkovaná.

Klepněte pro větší obrázek
Proužkovaná, foto: subal

Paklík si hraje s kombinací holubího letu a sochy, v kontextu urbanistické koncepce. Odkazuje na hravost, nejednoznačnost a organičnost celého veřejného prostoru. Fotografie nese poměrně výstižný název pošli posly.

Klepněte pro větší obrázek
Pošli posly, foto: shimmell

Pro všechny, kdo mají v oblibě hru se stíny a živými objekty je určená fotografie horská lyžnická. Jejím autorem je ilonag3 a nese název Já a jeho stín, který otevírá široké a pestré interpretační možnosti tohoto obrázku.

Klepněte pro větší obrázek
Já a jeho stín, foto: ilonag3

Na závěr ještě snímek, který jako by se tematicky vracel k prvnímu. ...krajina zimní, civilizovaná...4 je cestou polem i lesem, místem prohrnutým a sjízdným, ale také tím, které, za několik málo chvil rozmaru počasí, může zmizet v jednolité sněhové přikrývce. Autorem snímku je fakir.h.

Klepněte pro větší obrázek
...krajina, zimní, civilizovaná...4, foto: fakir.h

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

27 Petr Březina

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

V dnešním testu se zaměříme na kompaktní bezzrcadlovku Panasonic Lumix GX9. Specifikace slibují vyspělý fotoaparát se širokou nabídkou funkcí a solidní hardwarovou výbavou. Čím nás Lumix GX9 potěšil a kde má své rezervy?

8 Helena Vyplelová

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

15 Petr Březina

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Jak na mobilní Instagram v počítači

Jak na mobilní Instagram v počítači

Instagram je vyvinut speciálně pro operační systémy přenosných chytrých zařízení. Existují však způsoby, jak limity operačního systému obejít a s aplikací plnohodnotně pracovat i v počítači.

9 Helena Vyplelová