DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: tak jsme přišli pozdě

Fotografie o kontextu, okamžiku a dobrém oku. Co potřebuje fotograf v jedenadvacátém století k tomu, aby byl úspěšný? Není to ho mnoho a spíše to bude fotografické vidění než super přístroj.

Umění se zásadním způsobem mění a demokratizuje. Zatímco renesance byla typická tím, že budovala školy, ve kterých se umění a řemeslo dědilo z mistra na učedníka, středověk pečlivě budoval své cechy, moderní doba je zcela jiná.

Umění již primárně nezachycuje krásu, ale snaží se promlouvat k divákovi, je komunikačním kanálem, způsobem, jak sdělit to, co se nevejde do běžných pojmů a kategorií. Komunikační forma umění je tedy něčím, co je bytostně akcentováno. Nejde přitom již o to, zda divák umí či neumí číst, ale o překračování neuměleckých forem, které samo sdělení „nedokáží unést.“

Druhým rysem je rozvoj kontextuálního umění. Umění v klasické době buď je, nebo není, ale dnes jej vnímáme prismatem epistém, kognitvních rámců a předporozumění. Jde o činnost, která neodkazuje k absolutnu, ale je funkcí času a místa. Jen v jednom bodě časoprostoru (nebo v jedné jeho částí) skutečným uměním je. A také jen v něm nese onen komunikační obsah.

Dobrý fotograf dnešní doby jistě potřebuje dobré vybavení nebo základní znalost řemesla, ale to se stává stále podružnější. To hlavní je schopnost identifikovat obraz, kterému je schopen přiřadit takový kontext, který bude pro diváka pochopitelný, zajímavý, lákavý. Jen tak může vstoupit do dialogu a získat si jeho přízeň.

A právě to je cesta, kterou se vydává dlouhodobě navyy. Snímek tak jsme přišli pozdě není v prvé řadě festivalem kvalitního řemesla, ale ukázkou autora najít zajímavý moment, zachytit jej a interpretovat. Tím získává dílo příběh, vtip a je potěšením pro oko každého, kdo se na něj podívá.

Klepněte pro větší obrázek 
tak jsme přišli pozdě, foto: navyy

Na co tam asi čekaly? Přišli pozdě – to znamená, že přišly o hlavu, nebo že skončil výprodej? O čem si asi povídají? Ztratily hlavu, když viděly, co se tam děje? To jsou jen některé asociace, které se přímo nabízejí k hraní si se skutečností a fantazií při pohledu na tuto fotografii.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku i dobrému oku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulého týdne.

Shoehardt R. pokračuje ve svém specifickém kontextuálním projektu, který na DIGIareně prezentuje již delší dobu. Totiž ve studiích světa hus (nikoliv pečených) a lidí. Fotografie nese název o husach a lidech III a klíčovou postavou je muž s koženou taškou a červeným deštníkem.

Klepněte pro větší obrázek 
o husách a lidech III, foto: Shoehardt R.

Pro všechny milovníky hororů, sci-fi nebo hraní si se světlem a expozicí je určený snímek Návštěvník..., zachycující člověka na vrcholu schodiště, které vede do sklepa… tedy do hračkářství, pokud se máme držet výkladu, který nabízí sám autor czech158.

Klepněte pro větší obrázek 
Návštěvník, foto: czech158

Oko-nomada zachycuje jednu z částí sportu, kterou nemá rád zřejmě nikdo, bolest, pád, zklamání. V obličeji závodníka se mísí pocit bezmoci z toho, že nedokončí závod, na který se těžce připravoval, že nenaplní očekávání své, ani svého okolí s fyzickou bolestí.To vše na fotografii o tvrdosti ... .

Klepněte pro větší obrázek
o tvrdosti, foto: oko-nomada 

A na závěr ještě jeden pohled do krajiny, kde prim hrají biopaliva, i když esteticky mile zasazená do krajiny. Fotografie nese název a autorem je tchmes.

Klepněte pro větší obrázek 
., foto: tchmes
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování