DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tam

Kamera se na nás dívá již téměř všude – při nákupech, na parkovišti, často i v práci nebo při procházce po ulici. Pocit anonymního života končí. Každý náš krok je zaznamenán a uložen.

Diskuse ohledně ochrany osobních údajů, které jsou doprovázeny cenami pro Velkého Bratra nebo jemu podobnými. Lidé se postupně učí uvažovat o tom, jaké stopy za sebou zanechávají, kdo je pozoruje nebo jak se proti takovému monitorování bránit. Anonymita a především pocit soukromí se postupně vytrácí.

Orwell ve své knize 1984 popisuje jednání lidí, kteří jsou neustále pod dohledem a jejich jednání je následně analyzováno. Téměř nikdo nedokáže v takovém prostředí zdravě žít. Nejde jen o to, že člověk musí své chování neustále poměřovat s nějakou normou, která může být kdykoli vynucována, ale především o ztrátu intimního prostoru kolem sebe sama, která má naprosto fatální následky, mezi nimiž je také přechod do nesvobody či apatie.

Současná doba tak naskýtá pro fotografii poměrně zásadní otázku – bude možná existence umělecké fotografie ve chvíli, kdy budou lidé všechno vidět a vše bude zachyceno ze všech stran a úhlů? Nebudou lidé přesyceni jakýmikoli obrazy? Myslím, že odpověď je podobná, jako co bude dělat člověk, až objeví poslední přírodní zákon a napíše poslední knihu. Takováto situace nikdy nenastane. Fotografie bude muset jen stále vytříbeněji ukazovat příběh, novost a hloubku.

A to i když se někdo může dožadovat, aby kamera byla právě Tam, jako na snímku, který vytvořil uživatel Šel_okolo.

Klepněte pro větší obrázek 
Tam (foto: Šel_okolo)
 

Spousta lidí by ráda uměla létat. Let je pohyb bez kontaktu s podložkou a tím zajišťuje pocit svobody a volnosti. Nejsme omezeni v žádném směru. Pohled na snímek Lucanus za letu ale ukazuje, že let je v prvé řadě nemalá práce, a že nemusí být vždy tím ladným a plynulým pohybem. Je to mimo jiné proto, že vztlak vzduchu není dostatečně velký jako u ptáků a hmyz musí užívat jiného, podstatně méně plynulého pohybu. Přírodovědně i esteticky orientovaný člověk si navíc může vychutnat pohled na nádherného brouka.

Klepněte pro větší obrázek 
Lucanus za letu (foto: Miroslav Hrdý)

Mezi nejsilnější emocionální prožitky patří žal – pocit beznaděje, zlosti i vyprázdněnosti, smutku i rozervanosti. Žal je hlubokým a silným prožitkem okamžiku. A právě takto jej zachytil na snímku Žal Mikoudelka. Ve vší přirozenosti, bez příkras. Jen jako pocit, ze kterého mrazí.

Klepněte pro větší obrázek 
Žal (foto: Mikoudelka)

Eva Skaláková na snímku VlakoFka jemně pracuje s kombinací světla, kompozice a atmosféry. Ukazuje, že i poměrně banální situace ve vlaku může přinést krásnou a zajímavou fotografii. Nejdůležitější na celém fotografickém umění je zřejmě schopnost se dívat. Často ne jen očima.

Klepněte pro větší obrázek 
VlakoFka (foto: Eva Skaláková)

A na samotný závěr ještě snímek Pavla Kozdase, který netradičním pohledem zachycuje moderní architekturu. Nikoli popisně, ale dialogicky. Interagovat umění s uměním (fotografii s architekturou), znamená novou interpretaci, obohacení diváka. Fotografie Transformers budiž toho podivuhodným i dobrým důkazem. 

Klepněte pro větší obrázek 
Transformers (foto: Pavel Kozdas)
 

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Děkuji :-) Pavel Kozdas 17. 6. 2011, 17:20
:-D Děkuji šel okolo 16. 6. 2011, 23:36
Ta hmyzoidní letovka je opravdu pěkná ;-) T-Lama 16. 6. 2011, 03:50

Další podobné články

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.