DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tam

Kamera se na nás dívá již téměř všude – při nákupech, na parkovišti, často i v práci nebo při procházce po ulici. Pocit anonymního života končí. Každý náš krok je zaznamenán a uložen.

Diskuse ohledně ochrany osobních údajů, které jsou doprovázeny cenami pro Velkého Bratra nebo jemu podobnými. Lidé se postupně učí uvažovat o tom, jaké stopy za sebou zanechávají, kdo je pozoruje nebo jak se proti takovému monitorování bránit. Anonymita a především pocit soukromí se postupně vytrácí.

Orwell ve své knize 1984 popisuje jednání lidí, kteří jsou neustále pod dohledem a jejich jednání je následně analyzováno. Téměř nikdo nedokáže v takovém prostředí zdravě žít. Nejde jen o to, že člověk musí své chování neustále poměřovat s nějakou normou, která může být kdykoli vynucována, ale především o ztrátu intimního prostoru kolem sebe sama, která má naprosto fatální následky, mezi nimiž je také přechod do nesvobody či apatie.

Současná doba tak naskýtá pro fotografii poměrně zásadní otázku – bude možná existence umělecké fotografie ve chvíli, kdy budou lidé všechno vidět a vše bude zachyceno ze všech stran a úhlů? Nebudou lidé přesyceni jakýmikoli obrazy? Myslím, že odpověď je podobná, jako co bude dělat člověk, až objeví poslední přírodní zákon a napíše poslední knihu. Takováto situace nikdy nenastane. Fotografie bude muset jen stále vytříbeněji ukazovat příběh, novost a hloubku.

A to i když se někdo může dožadovat, aby kamera byla právě Tam, jako na snímku, který vytvořil uživatel Šel_okolo.

Klepněte pro větší obrázek 
Tam (foto: Šel_okolo)
 

Spousta lidí by ráda uměla létat. Let je pohyb bez kontaktu s podložkou a tím zajišťuje pocit svobody a volnosti. Nejsme omezeni v žádném směru. Pohled na snímek Lucanus za letu ale ukazuje, že let je v prvé řadě nemalá práce, a že nemusí být vždy tím ladným a plynulým pohybem. Je to mimo jiné proto, že vztlak vzduchu není dostatečně velký jako u ptáků a hmyz musí užívat jiného, podstatně méně plynulého pohybu. Přírodovědně i esteticky orientovaný člověk si navíc může vychutnat pohled na nádherného brouka.

Klepněte pro větší obrázek 
Lucanus za letu (foto: Miroslav Hrdý)

Mezi nejsilnější emocionální prožitky patří žal – pocit beznaděje, zlosti i vyprázdněnosti, smutku i rozervanosti. Žal je hlubokým a silným prožitkem okamžiku. A právě takto jej zachytil na snímku Žal Mikoudelka. Ve vší přirozenosti, bez příkras. Jen jako pocit, ze kterého mrazí.

Klepněte pro větší obrázek 
Žal (foto: Mikoudelka)

Eva Skaláková na snímku VlakoFka jemně pracuje s kombinací světla, kompozice a atmosféry. Ukazuje, že i poměrně banální situace ve vlaku může přinést krásnou a zajímavou fotografii. Nejdůležitější na celém fotografickém umění je zřejmě schopnost se dívat. Často ne jen očima.

Klepněte pro větší obrázek 
VlakoFka (foto: Eva Skaláková)

A na samotný závěr ještě snímek Pavla Kozdase, který netradičním pohledem zachycuje moderní architekturu. Nikoli popisně, ale dialogicky. Interagovat umění s uměním (fotografii s architekturou), znamená novou interpretaci, obohacení diváka. Fotografie Transformers budiž toho podivuhodným i dobrým důkazem. 

Klepněte pro větší obrázek 
Transformers (foto: Pavel Kozdas)
 

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Děkuji :-) Pavel Kozdas 17. 6. 2011, 17:20
:-D Děkuji šel okolo 16. 6. 2011, 23:36
Ta hmyzoidní letovka je opravdu pěkná ;-) T-Lama 16. 6. 2011, 03:50

Další podobné články

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.

Fotografie týdne: zastávka.

Fotografie týdne: zastávka.

Jan Sokol popisuje na příkladu zdvořilého chování ve veřejné dopravě městskou mentalitu. Stojíme blízko druhých, na které se díváme se zdvořilým úsměvem, ani ne moc silným, aby to nevypadalo osobně, ani ne s příliš kyselým obličejem.