Fotografie týdne: Tavba

27. června 2012
TWEET SDÍLET
Schopnost člověka přetvářet přírodu kolem sebe je obdivuhodná a děsivá současně. Na jedné straně stojí lidský um, který mu zajišťuje přežití a rozvoj, na straně druhé otázky omezených zdrojů surovin a životní prostředí.

Přistupovat k filosofickým otázkám techniky je možné z různých úhlů pohledu. Jedním z nejklasičtějších řešení, je procházet historii systematicky, věnovat se jednotlivým objevům, vynálezům a technologickým zlomům. To je ale jen jedna z možných cest.

Druhá se může více dívat na člověka, který sám technická zařízení vytváří a využívá, ale také ona mění ho samotného. Pokud se podíváme na průmyslovou revoluci, je možné říci, že nepřinesla jen konkrétní vynálezy, ale především zásadním způsobem změnila fungování a strukturu lidské společnosti. Lidé začali přemýšlet zcela odlišným způsobem, stěhovali se do měst, vznikal zde fenomén dělnických hnutí, dětské práce a první městské sociální problémy.

Další zlom je možné spatřovat v nástupu moderních informačních a komunikačních technologií, které změnily organizaci práce, firemní strukturu, komunikaci či sociální postavení jednotlivých osob. Tak jako průmyslová revoluce uvolnila sílu svalů, které nahradila pro řadu úkonů stroji, uvolnila informační revoluce sílu mozků, které se mohou věnovat novým problémům, na které by dříve neměly a nemohly mít čas a prostor.

Další koncept nazírání filosofických problémů techniky je v pozorování toho, jak se mění myšlení lidí, kteří technologie používají. Průmysl, věda a technika dala člověku do rukou mimořádné nástroje k tomu, aby mohl žít v blahobytu, relativním luxusu a rozvíjel se ve všech myslitelných oblastech. Přesto přišlo určité zklamání z vývoje světa – místo míru světové války, větru a dešti se poručit nedá a přírodní zdroje jsou omezené a v řadě případů rychle docházejí.

Někdy se v tomto kontextu hovoří o jakési společenské frustraci z vědy, postvědní době, kdy se lidé snaží své sny a naděje upnout nějak jinam, než k idei pokroku a trvalého růstu, která je již tolikrát zradila. Ač tak či onak musí člověk při pohledu na své možnosti často uznat monumentalitu a velikost lidského ducha. Jedním z příkladů staveb, které jistě berou dech je také vysoká pec, kterou na snímku =tavba= zachytil v__m.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
=tavba= (foto: v__m)

 Gratuluji autorovi ke krásnému a působivému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.


Daniel Řeřicha ukazuje, jakým způsobem se dá dobře fotografovat krajina s architektonickými objekty. Spojení dlouhé expozice, promyšlené kompozice s prvky minimalismu dávají snímku Maják zajímavý náboj a atmosféru, kterou divák jistě ocení.

Klepněte pro větší obrázek
Maják (foto: Daniel Řeřicha)

Zahorec ukazuje pohled na dva ptáky, kteří se musí potýkat s nepřízní počasí v pozici, kterou zná téměř každý člověk, který musel procházet nehostinnou krajinou za silného deště a větru. Fotografie s názvem Lysky nabízí netradiční přístup k fotografování zvířat.

Klepněte pro větší obrázek
Lysky (foto: Zahorec)

Zajímavým a výtvarně zpracovaným dílem je také pohled do krajiny, která působí poetickým, svěžím a přitom trochu tajemným dojmem. Takový je záběr Jarný Liptov od Johane52.

Klepněte pro větší obrázek
Jarný Liptov (foto: Johane52)

 A na závěr ještě jeden záběr z motokrosových závodů s názvem Oouch! od Jokeer. Záběru rozhodně nechybí dynamika, pohyb, akce ani vzrušení.

Klepněte pro větší obrázek
Oouch! (foto: Jokeer)

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Druhá generace plnoformátového kompaktu se světelným objektivem na sebe nechala čekat přes tři roky. Inovace však nejsou malé – takřka dvojnásobné rozlišení a možnost kvalitního záznamu videa

3 Petr Březina

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

14 Jan Homola

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

12 Petr Březina