DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tavba

Schopnost člověka přetvářet přírodu kolem sebe je obdivuhodná a děsivá současně. Na jedné straně stojí lidský um, který mu zajišťuje přežití a rozvoj, na straně druhé otázky omezených zdrojů surovin a životní prostředí.

Přistupovat k filosofickým otázkám techniky je možné z různých úhlů pohledu. Jedním z nejklasičtějších řešení, je procházet historii systematicky, věnovat se jednotlivým objevům, vynálezům a technologickým zlomům. To je ale jen jedna z možných cest.

Druhá se může více dívat na člověka, který sám technická zařízení vytváří a využívá, ale také ona mění ho samotného. Pokud se podíváme na průmyslovou revoluci, je možné říci, že nepřinesla jen konkrétní vynálezy, ale především zásadním způsobem změnila fungování a strukturu lidské společnosti. Lidé začali přemýšlet zcela odlišným způsobem, stěhovali se do měst, vznikal zde fenomén dělnických hnutí, dětské práce a první městské sociální problémy.

Další zlom je možné spatřovat v nástupu moderních informačních a komunikačních technologií, které změnily organizaci práce, firemní strukturu, komunikaci či sociální postavení jednotlivých osob. Tak jako průmyslová revoluce uvolnila sílu svalů, které nahradila pro řadu úkonů stroji, uvolnila informační revoluce sílu mozků, které se mohou věnovat novým problémům, na které by dříve neměly a nemohly mít čas a prostor.

Další koncept nazírání filosofických problémů techniky je v pozorování toho, jak se mění myšlení lidí, kteří technologie používají. Průmysl, věda a technika dala člověku do rukou mimořádné nástroje k tomu, aby mohl žít v blahobytu, relativním luxusu a rozvíjel se ve všech myslitelných oblastech. Přesto přišlo určité zklamání z vývoje světa – místo míru světové války, větru a dešti se poručit nedá a přírodní zdroje jsou omezené a v řadě případů rychle docházejí.

Někdy se v tomto kontextu hovoří o jakési společenské frustraci z vědy, postvědní době, kdy se lidé snaží své sny a naděje upnout nějak jinam, než k idei pokroku a trvalého růstu, která je již tolikrát zradila. Ač tak či onak musí člověk při pohledu na své možnosti často uznat monumentalitu a velikost lidského ducha. Jedním z příkladů staveb, které jistě berou dech je také vysoká pec, kterou na snímku =tavba= zachytil v__m.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
=tavba= (foto: v__m)

 Gratuluji autorovi ke krásnému a působivému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jak vznikla fotografie týdne: Tavba

Jak vznikla fotografie týdne: Tavba


Daniel Řeřicha ukazuje, jakým způsobem se dá dobře fotografovat krajina s architektonickými objekty. Spojení dlouhé expozice, promyšlené kompozice s prvky minimalismu dávají snímku Maják zajímavý náboj a atmosféru, kterou divák jistě ocení.

Klepněte pro větší obrázek
Maják (foto: Daniel Řeřicha)

Zahorec ukazuje pohled na dva ptáky, kteří se musí potýkat s nepřízní počasí v pozici, kterou zná téměř každý člověk, který musel procházet nehostinnou krajinou za silného deště a větru. Fotografie s názvem Lysky nabízí netradiční přístup k fotografování zvířat.

Klepněte pro větší obrázek
Lysky (foto: Zahorec)

Zajímavým a výtvarně zpracovaným dílem je také pohled do krajiny, která působí poetickým, svěžím a přitom trochu tajemným dojmem. Takový je záběr Jarný Liptov od Johane52.

Klepněte pro větší obrázek
Jarný Liptov (foto: Johane52)

 A na závěr ještě jeden záběr z motokrosových závodů s názvem Oouch! od Jokeer. Záběru rozhodně nechybí dynamika, pohyb, akce ani vzrušení.

Klepněte pro větší obrázek
Oouch! (foto: Jokeer)

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Po prokousání naprosto nekonečně nudným člán… Olda Polda 29. 6. 2012, 22:30
Gratuluji vybraným :-)) Janiny 27. 6. 2012, 10:14
Dívám se na tu práci co Mácha odvádí v tomto… Josef Jerabek 27. 6. 2012, 08:53
Viz článek o tom, jak vítězná fotka vznikala… Martin Kozak 27. 6. 2012, 08:32
citace autora fotky týdne: "...Fotografie vz… jack08 27. 6. 2012, 08:31

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát