DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tenká bílá linie

Minulá a dnešní fotka týdne jsou rozdílné jako oheň a led. Zatímco předchozí vítěz zkoumá různé klasicky krásné detaily světa tak, jak mu nahodile přicházejí před objektiv, Martin Hlaváč ze své cesty neodbočuje. Pouze mění úhel pohledu. Jeho prokletím se totiž stalo tělo ženy.
Fotografie týdne: Tenká bílá linie

Jméno tohoto autora je neodmyslitelně spjato s experimentální sérií nazvanou Body Technology, která brázdí vody naší Galerie (zatím) v podobě volné trilogie už od října. Volná místa mezi těmito mezníky, kolem nichž se vždy strhne debata, vyplňují klasické i neobvyklé akty – odhalené i taktní, citlivé i šokující. Martin Hlaváč objevil v ženském těle bezednou studnici inspirace, která přímo vybízí: pojď a vezmi si mě.

Kolekce snímků tohoto tvůrce již vydá na objemnější svazek. Jen v této Galerii se zaskvěly dvě desítky fotek, nemluvě o oficiální prezentaci na stránkách martinhlavac.com, kde se autor vyznává ze svých vášní v tomto oboru Jeho srdeční záležitostí je „industry glamour“, což je dle jeho slov kategorie fotografií, které mají svým způsobem provedení poukázat na kontrast nebo naopak soulad ženy a industriálního prostředí.

Klepněte pro větší obrázek
Nekonvenčnost, něha a lidskost v jediné bílé lince.

Jak je vidno, umění šokovat ovládá Martin Hlaváč dokonale, ale rozhodně nezabředá do jednotvárnosti jediného extrému. Teplem a životem – ač se to zdá nemožné – hýří další, značně intimní a klasicky černobílá díla, jako například „Já a ty“ nebo „Gábina“. Aktuální fotografie týdne je nazvaná „K…“ a neobsahuje nic jiného, než dvě tmavé plochy, rozdělené klikatící se linií, která ostře kopíruje tvář anonymní modelky: nos, plné rty, bradu, ve stínu schovaný krk a rameno, po němž světlo měkce sklouzne až k dolnímu okraji snímku. Hlavní „děj“ se odehrává spíše na pravé straně záběru ve dvou třetinách; levá část je tmavá, ale prázdná - narozdíl od té druhé, v níž tušíme teplé lidské tělo. Celá práce je pak orámována další, téměř neznatelnou světle šedou linkou.

„K…“ je umělecké dílo, které vede pozorovatele po jasně vytyčené cestě. Bílá a černá jsou jasně odděleny, stejně jako tvář od neznámého prostoru. Prostřednictvím svého portrétu nám autor nabízí pohled do světa nesmírné intimity, oživlé představivosti a kontrastu světel a stínů, tančících po nahé pokožce. Tomuto jedinečnému kousku něhy z kategorie Portrét patří titul Fotografie týdne hned ze dvou důvodů: jde o technicky i náladově působivé dílo a navíc jeho tvůrce opět poukazuje na starou známou pravdu, že lidské tělo je krásné.

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Nádhera. Jihra 12. 2. 2006, 11:00
Uzasna gx 12. 2. 2006, 09:52
musím se přidat lia 10. 2. 2006, 16:52
Gratulace Ondra Nosek 10. 2. 2006, 08:46

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.