DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: the others aneb zpracuj svůj strach

Snímek, na který lze položit vlastní strach a obavy a dívat se na ně. Je to zrcadlo vlastního charakteru, test hlubiny bytí. Strach a odvaha, mohou na první pohled působit téměř protikladným dojmem.

Jestliže o někom řekneme, že se bojí a o druhém, že je odvážný, máme často na mysli dvě skupiny osob, aniž bychom si často uvědomovali, že nejde o charakteristiky člověka jdoucího na stezku odvahy, ale o povahové rysy podstatně hlubší.

Ostatně literární žánr hororu s touto pluralitou pracuje. Na jedné straně je zde chuť se bát, lekat, nechat se strašit. Na straně druhé straně je jasné, že právě toto skutečný strach není a že sledování hororu v televizi nevyžaduje žádné heroické ctnosti nebo skutečnou odvahu.

Otázkou tedy je, co vlastně strach je. První kategorie strachu, která se může objevit je strach z neznámého. Jestliže o něčem máme málo informací, můžeme se toho snadno bát, neboť do takové věci či jevu můžeme projektovat všechny své slabé stránky, strachy a obavy. Nabízí se dále strach z vlastní fragmentárnosti a slabosti nebo strach o druhého.

Odvaha přitom není ke strachu opoziční. Odvážný člověk je ten, kdo umí zvážit rizika, posoudit stav věci a rozhodnout se dobře. Nenechá se strachem ovládnout, ale nutně s ním pracuje. Vběhnout do hořícího domu může být jednou dílem odvahy, podruhé čirého bláznovství. Odvaha je ctnost racionalizace strachu a příklonu ke spravedlnosti či dobru.

Klepněte pro větší obrázek
the others, foto: coida

Snímek The others.. s takovým pojetím strachu pracuje. Nabízí práci s neznámým a tajemným – postavy nemají tvář ani podobu, nelze do nich dát nic více, než své vlastní představy a autor snímku s nimi cíleně pracuje tak, aby šlo o představy strachovité.

Druhá rovina strachu souvisí s onou fragmentárností – coida nabízí scénu složenou s jednotlivých kousků, zdůrazňuje tak jednak pozici toho, který se dívá, ale také jeho roztříštěnost, ohraničenost, omezenost, neúplnost. Divák zde není objektivním nezaujatým prvkem. Díky zvolené kompozici je přímo součástí příběhu, nemá možnost odstupu. Obě postavy jdou přímo k němu, on se na ně dívá… nemůže utéct.

Jediné, co divák může dělat je strach zpracovat – může se nechat vystrašit, bát se, utéct, nebo sebrat odvahu a snímek užít jako zrcadlo pro studium vlastního nitra. A postupně jim nasazovat různé tváře svých obav a ve snímku je postupně poznávat.

Gratuluji autorovi k velice pěknému a zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Pro většinu lidí jsou Vánoce bytostně archetypálním a ritualizovaným obdobím, plným rodinných tradic a zvyků, které celému času dávají magický tajemný charakter. Přesto se mu lze vzepřít, byť snímek vánoce? od Baliana klade otázku, za jakou cenu a zda to stojí za to.

Klepněte pro větší obrázek
Vánoce?, foto: Balian

Landov dává pohlédnout na zasněženou krajinu, romantickou, vyčerpávající, krásnou, stále silnější než člověk na snímku na Štrbskom Plese (II).

Klepněte pro větší obrázek
na Štrbskom Plese (II), foto: landov

Na téma Vánoc navazuje abstraktním snímkem také No21 – Už se zase těšíme na Ježíška...  .

Klepněte pro větší obrázek
Už se zase těšíme na Ježíska..., foto: No21

Rybaření patří nepochybně mezi nejrozšířenější koníčky či sporty. Je to prostředek k odpočinku, substituce lovu, místo pro uvažování a samotu při útěku z města. Třeba tak, jak Jammer 79 zachytil Dva rybáře uprostřed hlučného ticha.

Klepněte pro větší obrázek
Dva rybáři, foto: jammer_79

A na závěr ještě jeden pohled na sníh v podání Dušana124. ...cyklostezka... je barevně pěkná, kompozičně dobře udělaná a především ale atmosférou vtahující, klid předávající fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
...cyklostezka..., foto: dusan124
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

IPPAWARDS se pořádají již od roku 2007, kdy na trh přišel první iPhone, který však tehdy měl jen 2Mpx fotoaparát. Podívejte se na vítězné fotografie desátého ročníku.