DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tmavorudé intimnosti

Mrznoucí ruce uvítají hrnek svařáku. Pro potěchu očí tu máme alespoň abstrakci v barvě vína.
Fotografie týdne: Tmavorudé intimnosti

Fotografie týdne tentokrát žhne v koutku kategorie Abstraktní fotografie. Svítí rudě až do dálky a prohřívá touto barvou ztuhlou Galerii posledních dnů. A nejen, že má skvělý bodový průměr, ale dokonce rozpoutala i menší diskusi. Momentálně je krvavý odstín zralých šípků zřejmě v kurzu. Že by za to mohl podzim? Nebo je to něčím jiným?

„Skryté intimnosti“ nás nešokují – ale ani neprozradí víc, než musí. Tenhle snímek zkrátka není fotka, na kterou by stačilo jednou mrknout. Znepokojivý název a bujná červeň za to taky mohou, ale ne v první řadě. Už jen to, že jde o abstrakci, o cosi, jehož původní smysl zůstal utajen, provokuje naše smysly. Dokáže být kompozice s červenými kopečky, překrojenými bílou čarou, dostatečně „intimní“, jak nám podsouvá autorka?

Červená barva je smyslná a vzrušující, prudký záblesk ale její tlumený stín nesmlouvavě překrajuje napůl. Svět se nám najednou točí před očima. Pocit, že odněkud náhle vystřeluje cosi neznámého, vlastně není zas tak nepříjemný. Jde jen o překvapení – obsah dárku, který neznáme až do posledního okamžiku.

Klepněte pro větší obrázek
Skryté intimnosti; foto: zrzi1

Abstrakce je ze všech kategorií nejotevřenější a nejvíce přístupná surovým emocím, podobně jako třeba malba nebo instrumentální hudba. Pomocí tónů, barevné teploty a různě prudkých tahů vzniká děj, napětí a city. Autorka s přezdívkou Zrzi1 přistupuje k abstrakci nesmírně citlivou formou, až psychologicky, a přesvědčuje nás, že i ta „intimnější“ niterná hnutí lze zhmotnit ve formě příjemně vyvedené fotografické kompozice.

Červená je barva vášně, nejoblíbenější odstín růže a také barva, pojící se neodlučitelně s láskou. Dnes je módní zatlačovat citovost do pozadí, zvažovat vše rozumem, odvahu nahrazuje rezervovanost a spontánnost se schovává za strohými liniemi. Dnešní Foto týdne by se však mohlo se ctí usadit na stěně libovolného obytného objektu. Kontrast jemné tonality a jednoduchého děje totiž skvěle ladí k moderní architektuře.

„Tohle je jedna z nejlepších abstrakcí, které znám,“ chválí záběr jeden ze čtenářů. „Je to jako tykadlo nějakého broučka, který se ukrývá ve své červené komůrce.“ Je to zároveň i komůrka plná tajemství. Abstrakci je přece jen těžké porozumět, tedy alespoň obecně to platí. Možná v podobných fotografických pokusech nenacházíte zalíbení. Na druhou stranu si můžete zvláštní příběhy z hlubin nekonkrétna zničehonic oblíbit a nakouknout, co se v kterém koutku skrývá. A třeba se příště na tomto místě objevíte právě vy.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...