DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Karel Čapek ve své Kritice slov nabízí hned první dvě kapitolky zaměřené na vztah mezi já a my. Slavnostní aklamace my, národ Husův a Komenského, je nálepka sice pěkná, ale vlastně nezavazující, manipulativní a nijak se nevztahující k naší situaci Je to označení, které člověka k ničemu nezavazuje. V my není ukrytý žádný nátlak na jedince, jde o schéma, dané tím, kde se člověk narodil, nebo k čemu se přimknul, ale ve skutečnosti je my zbavením se vlastní zodpovědnosti.

Je to přitom paradoxní, podotýká dále Čapek, protože v běžné mluvě je my vnímané jako výraz skromnosti, jakéhosi odstoupení od požadavků pro sebe, od nároků pro osobní prospěch, pro akcentaci sociální skupiny. Ve skutečnosti jsou ale takové požadavky většinou mnohem náročnější, bezohlednější, tvrdší. Můžeme za ně schovat i to, oč bychom se sami – ze studu – neodvážili žádat.

Já, na první pohled egoistické a sobecké, je ve skutečnosti náročným a aktivním prohlášením. Když tvrdím, že já mám v sobě něco masarykovského, gödelovského, musím být schopen ukázati, co to je. Musím na sebe vložit břímě intelektuálního programu, mravní závaznosti. Ostatně i národu by mělo jít mnohem více o jednotlivá já než o povšechné my.

Klepněte pro větší obrázek
Tři králové, foto: m.time

Zatímco my je hotové a totální, já je vždy nehotové a otevřené. Je ustavičným stáváním se, zráním, dorůstáním. Je v něm obsažena svoboda. Martin Buber pak zdůrazňuje, že lidská osobnost vzniká vztahem k druhému – neexistuje čisté já, jen já-ty nebo já-ono. Já, tedy otázkou propozic, vztahů k druhým a ke svému okolí. Žádné my, které by já zbavilo zodpovědnosti a výsostné role ve světě není.

Zdá se, že člověk je odsouzen k tomu, aby primárně prožíval vlastní já, aby ho užíval a nebál se za ním a s ním. Aby přijal zodpovědnost za svůj pobyt ve světě. Znamená to ale, že by se člověk měl my zcela vzdát? Že žádná společnost neexistuje, není třeba ani vhodné na ni brát ohled, socializovat se? Myslím, že v tomto ohledu nastavuje potřebný korektiv právě Buber – je-li já konstituováno skrze propozice k druhým, znamenalo by odvržení druhých ztrátu vlastního já.

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni. V betlémech se často kreslí tak, že každý z králů nese dar vlastní. Příběh má ale odkazovat k jinému, vzácnějšímu vyobrazení. Jde o jednu společnou oběť všech tří. Není to tak, že jeden má kadidlo a druhý myrhu. Všechny tři obětiny společně vyjadřují, co mágové o Ježíši vypovídají.

Snímek Tři králové zachycuje tři stromy. Dost daleko od sebe, aby se mohly chránit a krýt, přímo si pomáhat. Je zde každý sám za sebe, nejsou schováni v pohodlí a bezpečí lesa. Ale současně spolu tvoří stromořadí, dávají cestě příjemný charakter. Sdílejí spolu hnízdící ptáky i šepot větru. Jsou pro sebe důležití.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je m.time, k pěkné černobílé fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších obrázků z uplynulého týdne.

Mrakomor nabízí pohled do exotických krajů. Nechává dívat se návštěvníka na krásu a současně odlišnost. A nabízí otázku po tom, co vlastně je to naše, jak definovat kulturní rámec, každého z nás a co již považujeme za exotické. Fotografie nese název Orchha.

Klepněte pro větší obrázek
Orchha, foto: Mrakomor

Ohňostroj patří nepochybně mezi atrakce, které ve městech vyvolávají zdaleka nejširší a nejbouřlivější diskusi. Asi tak není od věci, se na něj zkusit podívat také z druhé strany, tak jako Vlastimil Pibil na snímku Ohňostroj "zezadu"....

Klepněte pro větší obrázek
Ohňostroj “zezadu“, foto: Vlastimil Pibil

Má Praha něco společného s velkoměstem, jako je třeba Frankfurt? Pavel Kozdas se fotografování skleněných staveb mrakodrapového druhu věnuje dlouho. A zdá se, že „matka měst“ do této společnosti postupně zapadá. Fotografie nese název Nová tvář Prahy.

Klepněte pro větší obrázek
Nová tvář Prahy, foto: pavel kozdas

A na závěr ještě jeden pohled na hory a industriální stavbu v nich – snímek DSC_5521 od Ivan 76, zaujme černobílou atmosférou, která, jakoby diváka vracela do sedmdesátých let, což také tematicky silně rezonuje.​

Klepněte pro větší obrázek
DSC_5521, foto: Ivan 76
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Nová tvář Březiny to až mu rozbiju hubu a ky… Petr Luňák Mělník 9. 1. 2018, 23:02

Další podobné články

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Wildlife fotografie není pouze o nekonečně nudném čekání na vytoužený záběr. Mnohdy se totiž podaří zachytit zvířata ve velmi vtipných situacích či pózách, které rozhodně stojí za uchování.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

Touha po stále více extrémních selfie snímcích má za následek již 259 potvrzených úmrtí. Říká to zpráva od US National Library of Medicine.

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Fotografie týdne: zastávka.

Fotografie týdne: zastávka.

Jan Sokol popisuje na příkladu zdvořilého chování ve veřejné dopravě městskou mentalitu. Stojíme blízko druhých, na které se díváme se zdvořilým úsměvem, ani ne moc silným, aby to nevypadalo osobně, ani ne s příliš kyselým obličejem.