DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: tři tečky ve městě

Každé město má unikátní atmosféru. Do Prahy přijíždějí turisté, aby nasáli kouzlo Malé Strany a do Brna za dokonalým funkcionalismem; každé místo má ale svůj genius loci.

Město je urbanistický celek, ekosystém, jehož součástí jsou všechny stavby, úřady, obyvatelé ale i kultura či životní prostředí. Cílem posudků u stavebních řízení je proto posoudit, zda daný objekt nebude poškozovat celkovou koncepci místa.

Zatímco na výstavu, která se nám nelíbí, chodit nemusíme, v architektuře se pohybujeme všichni. Žijeme v domech, chodíme po ulicích, nakupujeme na náměstích. Není možné se jí vyhnout a ať chceme či nikoli, ovlivňuje naše kulturní smýšlení, emoce a životy.

Jistě není bez zajímavosti porovnat život ve městech a na vesnici, co se týče počtu sebevražd. Poměrně očekávatelně v jejich počtu vedou města, zřejmě díky větší anonymitě. Duch měst je u nás stále poznamenán komunistickým režimem, města se stala pomníky sociálního realismu, kde se lidé nestýkají, jen míjejí.

Klepněte pro větší obrázek
... (foto: gore008)

Snímek označený třemi tečkami, jehož autorem je gore008, ukazuje tuto paradoxní situaci. Jsou zde dva chodci, zasazení do městské kultury, se kterou nekorespondují. Jen se míjejí, jsou bez dialogu a vzájemné komunikace. Město se pro ně stalo symbolem odcizení, prostou kulisou. Přesto je možné říci, že umělecký záměr místa samotného není špatný – fragmentární výzdoba zdi, stromy, lavičky i lampa. Co ale s tím vším, když chybí lidský rozměr městského života?

Tip: podívejte se na další fotografie autora gore 008


Klepněte pro větší obrázek
Short track (foto: Martin Kozák)

Martin Kozák nabízí zajímavý pohled na mistrovství Evropy v rychlobruslení. Snímkem Short track zachycuje stejnojmennou disciplínu, ztvárněním na pomezí abstraktní a konkrétní fotografie ukazuje na dynamiku a rychlost tohoto sportu. Podívejte se i na další fotografie Martina Kozáka.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta (foto: Petr Baumann)

Fotografie Cesta, kterou vytvořil Petr Baumann (další snímky), obsahuje zvláštní napětí mezi měnící se oblohou v pohybu a statickým polem, které v nehnutém tichu ukazuje za obzor. Divák může doslova cítit vítr vanoucí po poli a studený vzduch, který celé scéně přidává neopakovatelné kouzlo.

Klepněte pro větší obrázek
Vycházková (foto: Jokr07)

Digitální fotografie umožňuje zásadním způsobem měnit vyfotografovanou scénu a i koláže díky ní mohly získat jiný rozměr a náboj. Jokr07 na snímku Vycházková navazuje na své předchozí dílo a neopakovatelným stylem pracuje s fantazií a představivostí. Co je na snímku? Čí je kufřík? Kam se jde?

Klepněte pro větší obrázek
Blair Witch (foto: chloor)

Na závěr ještě nabídnu pohled na snímek s hororovou a děsivou atmosférou – Blair Witch od autora s přezdívkou chloor. Černobílá fotografie pořízená technikou „anamorfní dírková komora“ nabízí práci s emocemi, jemné ohnutí reality a odkaz na známé rčení, že kdo se bojí, nesmí do lesa. Podívejte se také na další fotografie.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.