DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: tři tečky ve městě

Každé město má unikátní atmosféru. Do Prahy přijíždějí turisté, aby nasáli kouzlo Malé Strany a do Brna za dokonalým funkcionalismem; každé místo má ale svůj genius loci.

Město je urbanistický celek, ekosystém, jehož součástí jsou všechny stavby, úřady, obyvatelé ale i kultura či životní prostředí. Cílem posudků u stavebních řízení je proto posoudit, zda daný objekt nebude poškozovat celkovou koncepci místa.

Zatímco na výstavu, která se nám nelíbí, chodit nemusíme, v architektuře se pohybujeme všichni. Žijeme v domech, chodíme po ulicích, nakupujeme na náměstích. Není možné se jí vyhnout a ať chceme či nikoli, ovlivňuje naše kulturní smýšlení, emoce a životy.

Jistě není bez zajímavosti porovnat život ve městech a na vesnici, co se týče počtu sebevražd. Poměrně očekávatelně v jejich počtu vedou města, zřejmě díky větší anonymitě. Duch měst je u nás stále poznamenán komunistickým režimem, města se stala pomníky sociálního realismu, kde se lidé nestýkají, jen míjejí.

Klepněte pro větší obrázek
... (foto: gore008)

Snímek označený třemi tečkami, jehož autorem je gore008, ukazuje tuto paradoxní situaci. Jsou zde dva chodci, zasazení do městské kultury, se kterou nekorespondují. Jen se míjejí, jsou bez dialogu a vzájemné komunikace. Město se pro ně stalo symbolem odcizení, prostou kulisou. Přesto je možné říci, že umělecký záměr místa samotného není špatný – fragmentární výzdoba zdi, stromy, lavičky i lampa. Co ale s tím vším, když chybí lidský rozměr městského života?

Tip: podívejte se na další fotografie autora gore 008


Klepněte pro větší obrázek
Short track (foto: Martin Kozák)

Martin Kozák nabízí zajímavý pohled na mistrovství Evropy v rychlobruslení. Snímkem Short track zachycuje stejnojmennou disciplínu, ztvárněním na pomezí abstraktní a konkrétní fotografie ukazuje na dynamiku a rychlost tohoto sportu. Podívejte se i na další fotografie Martina Kozáka.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta (foto: Petr Baumann)

Fotografie Cesta, kterou vytvořil Petr Baumann (další snímky), obsahuje zvláštní napětí mezi měnící se oblohou v pohybu a statickým polem, které v nehnutém tichu ukazuje za obzor. Divák může doslova cítit vítr vanoucí po poli a studený vzduch, který celé scéně přidává neopakovatelné kouzlo.

Klepněte pro větší obrázek
Vycházková (foto: Jokr07)

Digitální fotografie umožňuje zásadním způsobem měnit vyfotografovanou scénu a i koláže díky ní mohly získat jiný rozměr a náboj. Jokr07 na snímku Vycházková navazuje na své předchozí dílo a neopakovatelným stylem pracuje s fantazií a představivostí. Co je na snímku? Čí je kufřík? Kam se jde?

Klepněte pro větší obrázek
Blair Witch (foto: chloor)

Na závěr ještě nabídnu pohled na snímek s hororovou a děsivou atmosférou – Blair Witch od autora s přezdívkou chloor. Černobílá fotografie pořízená technikou „anamorfní dírková komora“ nabízí práci s emocemi, jemné ohnutí reality a odkaz na známé rčení, že kdo se bojí, nesmí do lesa. Podívejte se také na další fotografie.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.