DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: umelec

Příroda dělá věci krásně a pečlivě. A právě tuto skutečnost zachycuje na makrosnímku vosy dnešní fotografie týdne.

Je zcela přirozené, že člověk disponuje dobrými představami o tom, jak vypadá svět v měřítku, ve kterém se sám zcela běžně pohybuje. George Gamow to pěkně ilustruje ve své knize Pan Tompkins, kde se hlavní postava zmenšuje a zvětšuje podle toho, jakou oblast světa chce pozorovat.

Fotografie je jistě omezená vlnovou délkou viditelného světla, která ji neumožňuje zachytit úplně malé objekty, ale přesto lze s makrosnímkem nacházet detaily, které běžným okem ne vždy vidíme. Pěkným příkladem může být systematická práce Dolittle, která se věnuje fotografování hmyzu a také dnešní snímek s názvem umelec na toto téma integrálně navazuje.

Autorka velice dobře pracuje s vlastnostmi kapalin, které se v měřítku snímků chovají poněkud nečekaně, především díky povrchovému napětí, které dokáže udržet kapku pohromadě i ve chvíli, kdy je relativně silně napínána či stlačována.

Klepněte pro větší obrázek 
Umelec, foto: Dolittle

Ve středu snímku je tak možné vidět vosu, která sedí na kovové tyčince, která opticky zmenšuje oblast snímku, kde se děje něco zajímavého. Prim pak hrají již zmíněné dvě kapky, které se díky povrchovému napětí pěkně modelují a vytvářejí nečekaný efekt. Jako by vosa byla sklářem, který vyfukuje horké sklo, nebo nafukovala balónek.

Jak vznikla fotografie týdne: umelec

Jak vznikla fotografie týdne: umelec

Z technického hlediska je třeba pochválit precizní zpracování. Od práce s ostrostí snímku, přes kompozici až po celkovou scénickou úpravu. Fotografovat makrosnímky tohoto druhu není úplně snadné a autorka v této oblasti dlouhodobě ukazuje mimořádnou kvalitu. Celý snímek tak působí hravým, dynamickým, ale přesto klidným dojmem. Kontrast mezi kmitajícími křídly a pevnou kovovou tyčinkou, kapalina, která vypadá, jakoby ztuhla. To vše dává snímku nečekaný rozměr, který musí diváka bavit.

Shimmell nabízí vzpomínku na konec loňského roku z Polska. Do kontrastu staví rázný krok postavy, která je na snímku a organicky klikatou dlážděnou cestu, pravidelně se vinoucí náměstím. Jako by se otočil vztah mezi podnapilou osobou a chodníkem. Zde se objektivně vlní chodník a člověk jde přímo vpřed. Taková je fotografie s názvem kupředu pravá.

Klepněte pro větší obrázek 
Kupředu pravá, foto: Shimmell

Pro všechny milovníky mimozemských civilizací může být zážitkem pohled na snímek Unprotected, který pořídil zahorko. Výborná atmosféra, práce se světlem i dobrý nápad spojení osoby a deštníku, včetně drobných prvků, které dávají snímku punc výjimečnosti.

Klepněte pro větší obrázek 
Unprotected, foto: zahorko

Olda Polda pokračuje ve svých snímcích, kde procházející lidé interagují s výlohami obchodů a dalšími městskými objekty. Tentokráte ve variaci, jež nese název Správný směr, ve které hrají prim dvě figuríny a jedna živá paní.

Klepněte pro větší obrázek 
Správný směr, foto: Olda Polda

A na závěr ještě pohled na slečnu, která má možná stejné jméno, jako H_onzíkova fotografie Zuzka. Slečnu, která hledí skrze zavřené dveře kamsi ven, kde snad je její milý.

Klepněte pro větší obrázek 
Zuzka, foto: H_onzík
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Co je to za podivny blaboly, vzdyt ta vosa t… sundialer 28. 11. 2012, 12:50
Být chvilku nahoře a pak zase dole, je prost… Olda Polda 27. 11. 2012, 20:18
Zahorko a Paklík určitě ano, to jsou výstavn… Josef Jerabek 27. 11. 2012, 10:19

Další podobné články

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Někdy se může stát, že o něčem máme jen mlhavou představu. Tedy, že disponujeme ideou, která je ještě neostrá a čeká na formulaci, ohraničení, jasnost. Možná se zcela změní, protože původní obrysy mohou skrývat ledasco.

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.