DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: untitled

Kam všichni zmizeli? Už neprší? To jsou jen některé z otázek, které se musí hodit hlavou každému, kdo se podívá na dnešní fotografii týdne. Prostor na fotografii dostaly deštníky, které vedou tichou konverzaci ležíc na chodbě.

Je zajímavé, jak málo péče je věnována prostorům, jako jsou šatny a převlékárny, ať již ve školách nebo firmách. Jde o prostor, kde lidé startují svůj den, vytvářejí si iniciační emocionální nastavení pro práci.

S budovou a činností se loučí a pocit šatny si odnášejí domů. Zatímco situace ve třídách škol i kancelářích na úřadech se zvolna zlepšuje, v případě místa na převlékání to většinou neplatí.

Přesto umožňují také šatny zachytit nálady a emoce, snad lépe než architektonicky precizně zpracované prostory. Jsou surové, bytostně funkční, depresivní. Člověk si v nich na nic nehraje, nic neřeší, jen konzumuje to, co mu nabízí – své místo ve skříňce.

A právě tento naturalistický přístup zvolil Erikkko se svým snímkem untitled. Kolem šatních skříněk se povaluje několik deštníků. Vypadá to, jako kdyby všichni naráz zmizeli a na místě, kde ještě před několika okamžiky panoval čilý ruch, zbyly z lidí jen deštníky. Snad jako to poslední vnější znamení, které musí opustit před vstupem do práce.

Klepněte pro větší obrázek 
untitled, foto: Erikkko

Nebo je to všechno jinak? Venku pršelo a lidé si nechali deštníky před skříňkami v důvěře, že až se vrátí, tak je tam nejen najdou, ale ještě budou suché? Jak vidno i obyčejný deštník může být – při vhodném fotografickém zachycení – určitou sociologickou sondou, která může vypovídat o tom, jak daná organizace funguje a jaké jsou vztahy mezi lidmi. Zde evidentně není pevný řád (to by deštník nikdo venku nenechal) a panuje zde alespoň elementární důvěra lidí mezi sebou. To obojí může být zajímavým pozitivním indikátorem.

Autor pracuje s určitým napětím mezi anarchií rozmístěných deštníků a pevně se opakujícím vzorem kovových boxů opatřených cedulkami. Jako kdyby chtěl říci, že je to člověk, kdo do mrtvé stavby přináší skutečný život. Ještě jednu otázku nechává autor černobílého osově téměř symetricky organisovaného snímku otevřenou, totiž zda venku stále prší.

Jak vznikla fotografie týdne untitled

Jak vznikla fotografie týdne untitled

Gratuluji autorovi k podařené, hravé, zajímavé fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Milvin nabízí typicky, pozdně podzimní obrázek stromů u jezera. Hraje si přitom nejen se světly stíny, ale také se symetrií – kde je dole a kde nahoře? Kde obloha a kde vodní plocha? To jsou jen některé z otázek, které vyvolává snímek jak nahoře tak dole.

Klepněte pro větší obrázek 
jak nahoře tak dole, foto: milvin

Hra stínů, spojení dialogu a chůze, interakce mezi mužem a ženou. Dva patníky, dvě postavy, dva lidské stíny. Liil3 ukazuje, že každé fotografování je vlastně jen rafinovanou hrou se světlem. Snímek s názvem Čtyři nabízí oněch čtveřic hned několik – čtyři skutečné objekty, čtyři stíny nebo dva lidi neodlučitelně spojené s jejich stínem, který nikdy nemohou překročit.

Klepněte pro větší obrázek 
Čtyři, foto: liil3

Jiný pohled na to, jak pracovat se stíny nabízí snímek Invaze…, jehož autorem je tchmes. Akcent je přitom kladen na hravost, fantazii a překvapivou perspektivu.

Klepněte pro větší obrázek 
Invaze, foto: tchmes

A na závěr ještě jeden snímek pocházející zřejmě z metra. Nabízí pohled na uspěchanou dobu, kdy jedním z mála míst, kde je možné odpočívat, je rychle jedoucí eskalátor. Fotografie, která zajímavě pracuje se světlem i kompozicí nese název Relax a autorem je Marselus.

Klepněte pro větší obrázek 
Relax, foto: Marselus
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.