DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

A stačí jen pár kapek. Proto také, když čteme texty národů, které mají k poušti nějaký vztah, lze se setkat s deštěm jako s něčím magickým, často spojen s božím zásahem. Je tím, který dává život, tvoří krásu a současně se nachází mimo možnosti člověka, který o tom, kdy bude nebo nebude pršet, nerozhoduje.

Je zde ale také ničivá část deště, spojená s povodněmi, záplavami, erozí půdy. Jakkoli je pro život na zemi zcela nezbytný, tak současně má možnost také ničit a život brát. Přichází pravidelně nebo náhle, může být silný nebo jemný. Je také spojený s jistou romantikou – kdo rád neposlouchá déšť bubnující na střechu s hrnkem teplého čaje v ruce? Je uklidňující, zvukomalebný, snový.

Přírodní vědy řadu takto poetických jevů dokázaly popsat a vysvětlit, dát odpověď na otázku „jak“. Zdeněk Neubauer v tomto kontextu mluvil o denaturalizované přírodě. O přírodě zbavené tajemství, krásy, sebe sama. Jakoby se z přírody stal soubor modelů a vzorců, odtržených od skutečnosti. Déšť v tomto ohledu ale jakoby chtěl tomuto přístupu vzdorovat. To jistě neznamená, že bychom nevěděli nic o struktuře mraků nebo kondenzačních jádrech, ale přesto lze říci, že ho lze velice špatně počítat. Modelování a předpovídání srážek patří mezi nejnáročnějším matematické disciplíny a s rozumnou přesností ho nelze provádět příliš dopředu.

Klepněte pro větší obrázek
V dešti, foto: MoniSan

Déšť jakoby si chtěl schovat své tajemství, uchovat si nepředvídatelnost, romantiku. Žena na snímku V dešti snad ani o prediktivních meteorologických modelech nepřemýšlí. Kráčí v dešti, nese si deštník, aby ji voda nenamočila. Chce být krásná. Stává se součástí celé scenérie – není zde déšť a ona jako dvě odlišné entity. Je zde ona v dešti a s deštěm. Najednou není možné je od sebe oddělit. Jakkoli mezi nimi stojí hradba s nepromokavého deštníku, je – díky fotografii – žena s kapkami deště tajemně provázaná.

Od analytického a přísného vnímání světa očima západní vědy se přiklání k poznání spíše syntetickému, holistickému, narativnímu. Ukazuje, že ne vše je možné denaturalizovat, že onen proces matematizace světa má sice své zásadní výhody a benefity, je potřebný a nutný, ale současně by neměl vést k představě, že obraz světa, který dává je úplný.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je MoniSan, k zajímavé, atmosférou protknuté, fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších snímků uplynulého týdne.

DSC_2274 je snímek, který může na první pohled působit jako ilustrace k Orwellovskému románu nebo zachycení světa v době nějaké industriální katastrofy. Elektrické vedení, mlha, pole. Černobílé provedení od Ivana 76 dává silný zážitek i témata k přemýšlení.

Klepněte pro větší obrázek
DSC_2274, foto: Ivan_76

Cevarom nabízí snímek v černobílém provedení, který je ale spíše zvykem vnímat barevně. A právě s napětím dynamiky oblohy, klidu lesa, potoka, rozhledy ve dvoubarevném provedení pracuje fotografie Protržená.

Klepněte pro větší obrázek
Protržená, foto: cevarom

Shimmell nabízí – pro sebe již tradiční motiv – člověka zachyceného v geometrické struktuře staveb. Zde mladého muže sedícího u stolu s kávou, telefonem a kšiltovkou. Snímek nese název moderní doba.

Klepněte pro větší obrázek
moderní doba, foto: shimmell

A na podobné téma ještě snímek Drbny... od Tchmes. Jen barevný a zrcadlivý.

Klepněte pro větší obrázek
Drbny..., foto: tchmes
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini