DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: veľká kávová kríza

Fotograf musí umět zapojit nejen fantazii diváka, ale také další smysly, jako třeba čich a chuť. Teprve pak bude snímek tím pravým požitkem.

Možností, jak může fotograf oslovit diváka je mnoho a vždy záleží na tom, kdo a jakým způsobem obrázky nakonec k pohledu veřejnosti předkládá. Někdo sází na detail, jiný na sociální problematiku, třetí na krásné scenérie.

Jednou z možných cest je pracovat s divákem jako s komplexním konzumentem obsahu. Fotografie je samozřejmě především záležitostí vizuální. Nevidomý člověk se může těžko kochat tím, co nevidí. Přesto ale dobrý snímek dokáže jít skrze obraz za jeho vlastní hranice. Probudit v divákovy další smysly – čich, chuť, hmat. Nebo si jen tak hrát s jeho fantasií.

Uvádí se známý případ toho, jak jedna velká společnost chtěla naučit Japonce pít kávu. Žádný dospělý ji nechtěl, protože měl svůj čaj. A tak začala výrobou tyčinek a sladkostí pro děti. Ty si postupně na chuť kávy zvykli a za deset či patnáct let ji začali konzumovat v tekuté podobě. Její chuť v nich vyvolávala vzpomínky na dětství, pracovala s příběhem každého z nich, aniž by jej musela znát.

Klepněte pro větší obrázek 
Veľká kávová kríza, foto: humusak

Také autor dnešní fotografie týdne veľká kávová kríza jde touto cestou. Divák dostává nejen pěknou minimalisticky koncipovanou fotografii čtvercového formátu v dobrém provedení, ale především odezvu svých smyslů – kávové zrnko cítí, ví, jaký má tvar, jako by se sám mohl dotknout hrnku. Rozvíjí se zde tak celý ranní rituál pití, který má každý spojený s intenzivními smyslovými vjemy, ale současně je silně individuální. A toto intimní tajemství kávového obřadu, které se před jednotlivcem otvírá, autor plně respektuje.

Jak vznikla fotografie týdne kávová krize

Jak vznikla fotografie týdne kávová krize

Gratuluji autorovi, kterým je humusak, k podařenému snímku, který obrazem obraz překračuje. Současně si dovoluji pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

David Olšan se snaží na svém snímku Haunted Fantasy Fashion ukázat, že portrétní ateliérové foto nemusí být prostým prefabrikátem, ale může mít styl, výtvarné provedení a v neposlední řadě také určitý příběh, který dokreslí charakterové rysy toho, kdo je fotografován.

Klepněte pro větší obrázek 
Haunted Fantasy Fashion, foto: David Olšan

Fotografie dětí patří nepochybně mezi nejvděčnější, a to jak mezi folkovými fotografy, kteří se snaží získat památku do rodinného alba, tak také mezi profesionály. S trochou nadsázky bychom mohli říci, že právě děti a zvířátka jsou objekty, které jsou téměř vždy pěkné. Snímek Za oknem zachycuje děti hned dvě. Děti, které na něco čekají nebo někoho vyhlížejí. Mládí zde stojí v kontrastu se starým oprýskaným rámem. Autorem je tracytomsickova.

Klepněte pro větší obrázek 
Za oknem, foto: tracytomsickova

Ruka jako obraz činnosti, aktualizace vůle člověka. Tak by se dalo stručně shrnout základní moto snímku Losing My Religion..., který pořídila Hannah12. Vyjadřovací síle pak přidává jistě také výrazné provedení v černobílé barvě a intenzivní práce se stíny.

Klepněte pro větší obrázek 
Losing My Religion, foto: Hannah12

A na závěr ještě jeden snímek retro provedeného portrétu s názvem ...Š... od Zdeňka Kozy. Možná inspirace pro ty, kteří by se rádi vrátili do dob, kdy se rodičům vykalo, oslovovalo se „milost paní“ a fráze „ruku líbám“, byla na denním pořádku.

Klepněte pro větší obrázek 
...Š..., foto: zdenekkoza
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Hmmm, velmistr a umělecký nanebevzatý kritik… marek kucera 23. 3. 2013, 12:01
Alespoň ten první obrázek má nápad, vtip a n… Josef Jerabek 21. 3. 2013, 19:57
Re: Mozna by nebylo uplne od veci vzdycky do… Martin 20. 3. 2013, 22:26
Mozna by nebylo uplne od veci vzdycky do cla… Martin 20. 3. 2013, 22:21

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.