DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Vlaky..

Zážitek z rychlosti a rozostřené reality v dokonalém technickém zpracování s chytrou kompozicí. A samozřejmě neoddělitelný rukopis autora.

Fotografie je pěkným nástrojem na zachycení okamžiku, jeho archivování a případně jeho novou interpretaci. Miroslav Koudelka ale dlouhodobě ukazuje ve svých snímcích ještě cosi navíc.

Dává jim dynamiku a pohyb, který ale uvidí jen ti, kteří přistoupí na jeho hru s fantazií. Na DIGIareně lze najít jen několik málo autorů, kteří by měli tak jednoznačný rukopis a současně publikovali jen kvalitní fotografie. Miroslav Koudelka do této kategorie ale určitě patří. Stejně tak by bylo možné jej označit jako kouzelníka se světlem nebo autora, který se snaží jít za hranici samotného sdělení snímku.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlaky.., foto: mikoudelka

Snímek Vlaky.. je pěknou ukázkou toho, jak vypadá nemalá část jeho tvorby. Je zde na jednu stranu promyšlená, ale také určitým způsobem zcela banální kompozice, která dostane „mlhovým rozmáznutím“ zcela jiný rozměr. Najednou nestojí na nástupišti vlaky, ale jedou. Postava s kočárkem není jen odpočívající, ale sní.Vše se spojuje v jeden zajímavý a integrální celek.

Celá scéna přitom na první pohled působí relativně nenápadným a všedním dojmem. Člověk čekající s kočárkem na nádraží, kolem kterého se hlasitě míjí dvojice vlaků. Zelená tráva v květináčích v kontrastu k teplému kabátu, který má postava na sobě, pak ukazuje určité zapomnění se. Přesto jakoby snímek chtěl říci více. Snad, že se věci kolem nás dějí často rychleji, než jsme schopni chápat či vnímat? Že i když má život své koleje a směr, neznamená to, že bude vše přesné, ostré a jasné?

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

To jsou ale otázky, na které si musí každý divák již odpovědět sám. Ještě jednou gratuluji autorovi k dalšími podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Zdeněk Koza nabízí pohled na balet, který je tradičně silně fotogenický. Celou scénu s malou bílou baletkou přitom doplňuje hra pruhů a čtverců v technickém zpracování, jehož atmosféra působí jako ze starého hororového filmu. Přesto ale krásně. Přesně takový je snímek ...V....

Klepněte pro větší obrázek 
...V..., foto: zdenekkoza

Oko-nomada ukazuje další cestovatelský snímek, kterému nechybí nápad a pohled do míst, kam se většina z nás asi nepodívá. Tentokráte byl na cestě po ... Salar de Uyuni v Bolívii.

Klepněte pro větší obrázek 
na cestě po..., foto: oko-nomada

Olda Polda ukazuje, jakým způsobem lze spojit fantazii autora a nespoutanost přírody na snímku Šídlatka páskovaná. Fotografování vážek patří mezi nejobtížnější a autor dokázal (mimo dobré zpracování) přidat také zajímavě vypadající kompozici se stéblem.

Klepněte pro větší obrázek 
Šídlatka páskovaná, foto: Olda Polda.

No21 ukazuje, jak lze na fotografii pracovat se stíny a barvami. Tentokráte na obrázku s názvem Na sklonku dne..., kde jako by se červený kotouč kutálel po stěně jako slunce po obloze.

Klepněte pro větší obrázek
Na sklonku dne...., foto: No21
 
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

... pane Kučera, na vážky se musí k vodě. A … pakl 21. 12. 2012, 21:56
Blahopřeju všem vybraným. :-) Olda Polda. 21. 12. 2012, 21:00
Dobrý den, také jsme shlédl výběr fotogra… marek kucera 20. 12. 2012, 15:26
Tak já to považuji za reprezentativní výběr … Josef Jerabek 19. 12. 2012, 10:02
Obecně oblíbený omyl, že fotografování vážek… paklik 19. 12. 2012, 08:39

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.