DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Vlaky..

Zážitek z rychlosti a rozostřené reality v dokonalém technickém zpracování s chytrou kompozicí. A samozřejmě neoddělitelný rukopis autora.

Fotografie je pěkným nástrojem na zachycení okamžiku, jeho archivování a případně jeho novou interpretaci. Miroslav Koudelka ale dlouhodobě ukazuje ve svých snímcích ještě cosi navíc.

Dává jim dynamiku a pohyb, který ale uvidí jen ti, kteří přistoupí na jeho hru s fantazií. Na DIGIareně lze najít jen několik málo autorů, kteří by měli tak jednoznačný rukopis a současně publikovali jen kvalitní fotografie. Miroslav Koudelka do této kategorie ale určitě patří. Stejně tak by bylo možné jej označit jako kouzelníka se světlem nebo autora, který se snaží jít za hranici samotného sdělení snímku.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlaky.., foto: mikoudelka

Snímek Vlaky.. je pěknou ukázkou toho, jak vypadá nemalá část jeho tvorby. Je zde na jednu stranu promyšlená, ale také určitým způsobem zcela banální kompozice, která dostane „mlhovým rozmáznutím“ zcela jiný rozměr. Najednou nestojí na nástupišti vlaky, ale jedou. Postava s kočárkem není jen odpočívající, ale sní.Vše se spojuje v jeden zajímavý a integrální celek.

Celá scéna přitom na první pohled působí relativně nenápadným a všedním dojmem. Člověk čekající s kočárkem na nádraží, kolem kterého se hlasitě míjí dvojice vlaků. Zelená tráva v květináčích v kontrastu k teplému kabátu, který má postava na sobě, pak ukazuje určité zapomnění se. Přesto jakoby snímek chtěl říci více. Snad, že se věci kolem nás dějí často rychleji, než jsme schopni chápat či vnímat? Že i když má život své koleje a směr, neznamená to, že bude vše přesné, ostré a jasné?

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

To jsou ale otázky, na které si musí každý divák již odpovědět sám. Ještě jednou gratuluji autorovi k dalšími podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Zdeněk Koza nabízí pohled na balet, který je tradičně silně fotogenický. Celou scénu s malou bílou baletkou přitom doplňuje hra pruhů a čtverců v technickém zpracování, jehož atmosféra působí jako ze starého hororového filmu. Přesto ale krásně. Přesně takový je snímek ...V....

Klepněte pro větší obrázek 
...V..., foto: zdenekkoza

Oko-nomada ukazuje další cestovatelský snímek, kterému nechybí nápad a pohled do míst, kam se většina z nás asi nepodívá. Tentokráte byl na cestě po ... Salar de Uyuni v Bolívii.

Klepněte pro větší obrázek 
na cestě po..., foto: oko-nomada

Olda Polda ukazuje, jakým způsobem lze spojit fantazii autora a nespoutanost přírody na snímku Šídlatka páskovaná. Fotografování vážek patří mezi nejobtížnější a autor dokázal (mimo dobré zpracování) přidat také zajímavě vypadající kompozici se stéblem.

Klepněte pro větší obrázek 
Šídlatka páskovaná, foto: Olda Polda.

No21 ukazuje, jak lze na fotografii pracovat se stíny a barvami. Tentokráte na obrázku s názvem Na sklonku dne..., kde jako by se červený kotouč kutálel po stěně jako slunce po obloze.

Klepněte pro větší obrázek
Na sklonku dne...., foto: No21
 
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

... pane Kučera, na vážky se musí k vodě. A … pakl 21. 12. 2012, 21:56
Blahopřeju všem vybraným. :-) Olda Polda. 21. 12. 2012, 21:00
Dobrý den, také jsme shlédl výběr fotogra… marek kucera 20. 12. 2012, 15:26
Tak já to považuji za reprezentativní výběr … Josef Jerabek 19. 12. 2012, 10:02
Obecně oblíbený omyl, že fotografování vážek… paklik 19. 12. 2012, 08:39

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.