DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Vlaky..

Zážitek z rychlosti a rozostřené reality v dokonalém technickém zpracování s chytrou kompozicí. A samozřejmě neoddělitelný rukopis autora.

Fotografie je pěkným nástrojem na zachycení okamžiku, jeho archivování a případně jeho novou interpretaci. Miroslav Koudelka ale dlouhodobě ukazuje ve svých snímcích ještě cosi navíc.

Dává jim dynamiku a pohyb, který ale uvidí jen ti, kteří přistoupí na jeho hru s fantazií. Na DIGIareně lze najít jen několik málo autorů, kteří by měli tak jednoznačný rukopis a současně publikovali jen kvalitní fotografie. Miroslav Koudelka do této kategorie ale určitě patří. Stejně tak by bylo možné jej označit jako kouzelníka se světlem nebo autora, který se snaží jít za hranici samotného sdělení snímku.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlaky.., foto: mikoudelka

Snímek Vlaky.. je pěknou ukázkou toho, jak vypadá nemalá část jeho tvorby. Je zde na jednu stranu promyšlená, ale také určitým způsobem zcela banální kompozice, která dostane „mlhovým rozmáznutím“ zcela jiný rozměr. Najednou nestojí na nástupišti vlaky, ale jedou. Postava s kočárkem není jen odpočívající, ale sní.Vše se spojuje v jeden zajímavý a integrální celek.

Celá scéna přitom na první pohled působí relativně nenápadným a všedním dojmem. Člověk čekající s kočárkem na nádraží, kolem kterého se hlasitě míjí dvojice vlaků. Zelená tráva v květináčích v kontrastu k teplému kabátu, který má postava na sobě, pak ukazuje určité zapomnění se. Přesto jakoby snímek chtěl říci více. Snad, že se věci kolem nás dějí často rychleji, než jsme schopni chápat či vnímat? Že i když má život své koleje a směr, neznamená to, že bude vše přesné, ostré a jasné?

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

Jak vznikla fotografie týdne Vlaky..

To jsou ale otázky, na které si musí každý divák již odpovědět sám. Ještě jednou gratuluji autorovi k dalšími podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Zdeněk Koza nabízí pohled na balet, který je tradičně silně fotogenický. Celou scénu s malou bílou baletkou přitom doplňuje hra pruhů a čtverců v technickém zpracování, jehož atmosféra působí jako ze starého hororového filmu. Přesto ale krásně. Přesně takový je snímek ...V....

Klepněte pro větší obrázek 
...V..., foto: zdenekkoza

Oko-nomada ukazuje další cestovatelský snímek, kterému nechybí nápad a pohled do míst, kam se většina z nás asi nepodívá. Tentokráte byl na cestě po ... Salar de Uyuni v Bolívii.

Klepněte pro větší obrázek 
na cestě po..., foto: oko-nomada

Olda Polda ukazuje, jakým způsobem lze spojit fantazii autora a nespoutanost přírody na snímku Šídlatka páskovaná. Fotografování vážek patří mezi nejobtížnější a autor dokázal (mimo dobré zpracování) přidat také zajímavě vypadající kompozici se stéblem.

Klepněte pro větší obrázek 
Šídlatka páskovaná, foto: Olda Polda.

No21 ukazuje, jak lze na fotografii pracovat se stíny a barvami. Tentokráte na obrázku s názvem Na sklonku dne..., kde jako by se červený kotouč kutálel po stěně jako slunce po obloze.

Klepněte pro větší obrázek
Na sklonku dne...., foto: No21
 
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

... pane Kučera, na vážky se musí k vodě. A … pakl 21. 12. 2012, 21:56
Blahopřeju všem vybraným. :-) Olda Polda. 21. 12. 2012, 21:00
Dobrý den, také jsme shlédl výběr fotogra… marek kucera 20. 12. 2012, 15:26
Tak já to považuji za reprezentativní výběr … Josef Jerabek 19. 12. 2012, 10:02
Obecně oblíbený omyl, že fotografování vážek… paklik 19. 12. 2012, 08:39

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.