DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: vlnka – o neobyčejné obyčejnosti a kráse každodennosti

Šaty dělají člověka. Toto pořekadlo či fráze, může být interpretována různými způsoby. Ten tradiční, který je zřejmě blíže etymologickému významu by odkazoval na to, že kvalita a druh ošacení určují společenskou kategorii daného člověka

Princ a chuďas jsou pěknou ilustrací tohoto fenoménu – podle toho, v čem byl člověk oděn, tak se na něj nahlíželo. Dnešní doba tento rozměr do značné míry stírá – jakkoli existují módní vzory, rozdíly v tom, jak se většina populace může oblékat, tak aby oděv byl funkční, jsou velice malé.

On-line galerie Europeana nabízí volně na 2,2 milionu historických snímků

On-line galerie Europeana nabízí volně na 2,2 milionu historických snímků

Pokud hledáte inspiraci, chcete si rozšířit obzory a třeba se i něco naučit, Europeana Collections vám nabídne více jak dva miliony fotografií. Ty pocházejí ponejvíce z prvních sto let vzniku fotografie a zahrnují díla významných fotografů z celého světa.

Druhá možná rovina je psychologická a komunikační. Člověk se obléká do toho, v čem se chce ukazovat druhým. To, jaké volí oblečení na jednu stranu zachycuje jeho psychologický profil, snad náladu či to, co má rád, ale současně odkazují k tomu, jak chce, aby byl společností vnímán. Oblečení je prvním a silným komunikačním prvkem, o daném člověku může, v tomto ohledu mnohé vypovědět. Od oblíbeného stylu, až po preferovanou barvu. Zdá se, že bychom mohli toto úsloví téměř obrátit a říci, že člověk je takový, jak a co si obléká.

V tomto ohledu může být sledování toho, jak druhý člověk věší své prádlo zajímavým vstupem do jeho intimity. Komunikaci volíme totéž vždy ve směru ke konkrétnímu mluvčímu – jinak ji vedeme v práci, jinak na party, jinak v přírodě. Pohled na prádelní šňůru ale umožňuje všechny tyto komunikační roviny vidět naráz. Jako by člověk vyložil všechny své karty na stůl, multidimenzionalitu svého komunikačního rámce vyskládal na jedno místo, které je často veřejně viditelné a nechal druhého si ho prohlížet.

Klepněte pro větší obrázek
~. foto: Luděk B.

Možná bude některým kouskům chybět příběh, interpretační rámec nebo pojítko, snad budou vyvolávat asociace v mysli a spekulace ve fantazii, ale každopádně člověka odkrývají. A možná ještě více pokud nevidíme jen akt visícího prádla, ale můžeme se dotýkat procesu. Máme člověka, jeho dynamiku a podobu, spatřujeme, jak s jednotlivými kousky zachází, které jsou pro něj cenné, jak se kterým nakládá.

Snímek ~ Luďka B. zachycuje právě takovou situaci. Hraje si přitom nejen se zmíněnou intimitou, ale mimořádně pracuje s barevným kontrastem a plasticitou celé scény. Gratuluji autorovi k pěknému hravému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Snímek . z Italské Verony zachycuje podivuhodně komponovaný dialog v těsném kontaktu se sochou. Ukazuje, jak moc může být člověk utvářen a ovlivňován gesty objektů, které má kolem sebe, bourá hranici mezi živým a neživým, architekturou a člověkem. V tomto kontextu dokonale zapadá do širšího dlouhodobého tvůrčího rámce autorské tvorby Shimmella.

Klepněte pro větší obrázek
., foto: shimmell

Ku světlu beznaděje je snímek, do kterého se podařilo krásně protknout příběh, poetiku barev a celkovou nápaditou kompozici. Autorem je francoaise a diváka jistě potěší spojení proužků a barevných ploch, přechodů i dialog světla a motýla jako osudové přitažlivostní entity.

Klepněte pro větší obrázek
ku světlu beznaděje, foto: francoaise

Sluník si hraje s pohledem do oken, které nechává dvojbarevné. Jen černá a bílá dohromady vykreslují celé sdělení. Jen v binární opozici pravdy a nepravdy, světla a stínu, života a smrti, může být vykreslené celé fotografické sdělení. Snímek nese název Mystická....

Klepněte pro větší obrázek
Mystická, foto: sluník

Z ranních rituálů... od No21 ukazuje, jak se může lišit pojem všednosti a každodennosti. Na první pohled snad označující totéž, ale zatímco první sklouzává k šedi průměru a nezajímavosti, každodennost je pozvánkou k objevování krásy, zajímavosti, struktur, všímání si neobvyklostí.

Klepněte pro větší obrázek
Z ranních rituálů, foto: No21
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Wildlife fotografie není pouze o nekonečně nudném čekání na vytoužený záběr. Mnohdy se totiž podaří zachytit zvířata ve velmi vtipných situacích či pózách, které rozhodně stojí za uchování.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

Touha po stále více extrémních selfie snímcích má za následek již 259 potvrzených úmrtí. Říká to zpráva od US National Library of Medicine.

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Fotografie týdne: zastávka.

Fotografie týdne: zastávka.

Jan Sokol popisuje na příkladu zdvořilého chování ve veřejné dopravě městskou mentalitu. Stojíme blízko druhých, na které se díváme se zdvořilým úsměvem, ani ne moc silným, aby to nevypadalo osobně, ani ne s příliš kyselým obličejem.