DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne z černobílého světa

Abyste spatřili na vlastní kontrasty, čisté linie na dnešním snímku, budete muset až na Slovensko.
Fotografie týdne z černobílého světa

Říká se, že svět není černobílý. Autor, který se zatřpytil na stupních vítězů minulého týdne, si ale barvy prostě nepřipouští. Najdete ho zde pod pseudonymem dalibor dstyle. Kousek tohoto údajně neexistujícího černobílého světa potkal a zaznamenal ho pro nás v podobě zajímavé kompozice „Apollo Bridge“. Zmíněný „kousek“ pochází ze Slovenska, modelem se stal bratislavský most Apollo. I moderní architektura umí být romantická, i když se nejedná zrovna o city ze staré školy. A ani k tomu ty barvičky nepotřebujeme. Tvarům a strukturám tohoto typu sluší černobílý háv skutečně dokonale.

V tomto případě hrají prim linie, které dělí prostor, vyplňují ho, tvoří hlavní i vedlejší téma. Žádné stromy, mraky ani lidé jim to právo neupírají. Výrazná stopa ocelových trubek, vlásečnice lamp i jemná krajka drátěného pletiva je v podání tohoto autora náhle čímsi skutečně výjimečným a z pouliční scény se tak stává umělecké dílo s nádechem abstraktní fotografie. K tomu samozřejmě přispívá také mírná deformace, která podporuje prostorovost i dojem jakéhosi snivého „neskutečna“. Romantika nové doby je zkrátka skrytá, ale působivá.

Klepněte pro větší obrázek
Apollo Bridge; foto: dalibor dstyle

Ještě mi chvíli povídejte, jak svět není černobílý! Levá strana se takřka topí v černi, pravá je pro změnu sněhobílá. Autor zde zajímavým způsobem pracuje se symbolikou. Ačkoli produkt lidské snahy v pravé polovině záběru září bělostí, obloha pod ním zvolna tmavne. I když se však snažíme slunce vlevo skrýt pod vrstvou kovu, stále bude probleskovat. Poezii Fotky týdne si můžeme tedy vyložit několika způsoby.

Možná nám říká, že přírodu a pravdu navždy zamaskovat nelze. Snímek na nás může také působit jako novodobá verze starobylého symbolu Jing a Jang, kde z tmavé plochy světélkuje bílý bod a ze světlé na nás strnule zírá černý, abychom si uvědomili, že nic není stoprocentně dobré ani zlé. A vlastně tam ani žádný mystický podtón být nemusí. Pastvou pro oči je „Apollo Bridge“ v každém případě – dokazuje to i skvělé bodové ohodnocení.

Dalibor prostě umí, ale je trochu škoda, že záběrů z jeho rukou zatím nenajdeme víc. Je jasné, že si rozumí se svým přístrojem i se svými představami, které na snímek přenáší. Probírat se fotografickým vývojem může být ale inspirativní. Snad tedy tento článek autora dnešní Fotky týdne povzbudí a do Galerie přibudou další snímky s jeho podpisem.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...