Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

4. prosince 2018
TWEET SDÍLET
Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Hannah Arendtová upozorňuje na skutečnost, že smrt je individuální záležitost. Umíráme každý zvlášť, osobně. Součástí lidství, něčím nezadatelným a pevným, je právo na to zemřít jako individuum se jménem a příběhem svého života.

Jestliže Martin Heidegger říká, že ve smrti se teprve ukáže, jaký byl náš život, protože se uzavře jeho příběh, je to opětovné vztažení se ke smrti jako k bytostně individuálnímu prožitku. Nikdo druhý za nás nemůže zemřít, přechod z života do smrti je něčím, co spravedlivě potká posledního dělníka i krále.

Habsburský pohřební rituál (Vídeňský) je přitom nesmírně výmluvný. Do hrobky, kde odpočívá celá císařská rodina nesmí vkročit v rakvi císař či král, ale pouze člověk, se jménem, hříšník vztažený k transcendenci, nikoli k sociální struktuře. Třikráte se klepe na dveře hrobky a pohřebník se ptá, kdo vchází. S každým dalším zaklepáním, odkládá symbolicky pohřbívaný část své světskosti, toho, čím byl pro druhé, a dostává se blíže k sobě.

Arendtová pak uvádí hrůzný příklad s koncentračními tábory, které musely v nacistické ideologii plnit směrem ke smrti dva aspekty. Bylo třeba odstranit individuálnost smrti, jak ve smyslu osobního přechodu, tak také její sociální percepce – vraždy v plynové komoře jsou hromadné, anonymní, bez přípravy, bez jmen, bez nápisů na hrobech. Druhý bod byl způsob zabití – také ten nesmí být lidský. Bylo třeba najít, píše německá filosofka, způsob, kterým se zabíjí výhradně hmyz (štěnice), aby bylo zdůrazněno, že umírající nemají s lidmi nic společného.

Klepněte pro větší obrázek
Z cyklu Olšanské hřbitovy, foto: veteran05

Na druhé straně je možné se ptát, jaký život by člověk mohl chtít žít, kdyby měl perspektivu nesmrtelnosti. Ta může mít charakter nekonečného utrpení – tak jako u Joba, kde se objevuje až východisko čistého transcendentálního vztahu k Bohu, nebo nekonečné ztráty smyslu bytí, jisté „nekončící nudy“, kterou symbolizuje jiná biblická postava, totiž Kazatel.

Existence smrti, jako základní lidská jistota, je tedy něčím osvobozujícím, základním pilířem, něčím, k čemu je možné bytí ve světě v jeho časovosti individuálně vztáhnout. To jistě neznamená ztrátu rizika triumfalismu, tak jak to můžeme vidět u Gilgameše, ale dává možnost vztahovosti. Právě vztahovost, sumerského poloboha a Enkidua, je tím, co dá jeho životu větší smysl než stavba hradeb kolem Uruku.

Snímek Z cyklu Olšanské hřbitovy, jehož autorem je Veteran05 jistým způsobem rámuje reflexi toho, jak žijeme se svými hřbitovy. Zachycuje Krista, který ztratil kříž. Na první pohled to, co určuje výpověď o tom, co udělal a jaký byl ve světě. Dostal ale něco více – prostor k novému vztahu, roztaženou náruč, nový příběh.

Korozí kříž nezmizel, v hermeneutickém čtení bude vždy přítomen, ale otevírá nové perspektivy vztahovosti. Zůstalo jméno zvoucí k dialogu. Možná i ono postupné odložení atributu pobytu může být šancí otevírající nové prostory pro sebeuchopení a sebevnímání. Gratuluji autorovi a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Fotografie může být činností tvůrčí ve zpracování, v kompozici, v lovu míst, v příbězích. Rudych dlouhodobě ukazuje, že k focení s mimořádným „okem“ a schopností ho graficky interpretovat přidává také mimořádně citlivý pohled na svět, stejně jako na snímku bathing bluebird navajo girl, red moon.

Klepněte pro větší obrázek
 bathing bluebird navajo girl, red moon, foto: rudych

...rouzi... nabízí pohled na zasněžené pláně, hru s tím, co znamená minimalismus, s cestou k základním symbolům či výrazovým prostředkům, které může snímek zachytit. Fotografie nese název ….

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: ...rouzi...

Když už jsme byli u plynových komor, nelze vynechat monumentálně krásný a současně aktuálně i dějinně drásavý pomník v Berlíně od Sysho.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: sysho

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

34 Adam Kos

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: Petřínská

Fotografie týdne: Petřínská

Když Euklides pracoval na svých matematických axiomech, vycházel z představy, že geometrické představy jsou něco, co mají všichni lidé sdílené. Že existuje prostor, ve kterém se pohybujeme a žijeme, že prostor je základní kategorií pro poznávání i myšlení.

Michal Černý

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

18 Helena Vyplelová

Jak na mobilní Instagram v počítači

Jak na mobilní Instagram v počítači

Instagram je vyvinut speciálně pro operační systémy přenosných chytrých zařízení. Existují však způsoby, jak limity operačního systému obejít a s aplikací plnohodnotně pracovat i v počítači.

9 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic dnes představil novou bezzrcadlovku Lumix G90, která je nástupcem více než dva roky starého modelu G80. Vedle nového snímače s vyšším rozlišením nabídne i další inovace.

98 Petr Březina