Fotografie týdne: Za – symbolické nahlížení světa

28. února 2018
TWEET SDÍLET
Kvalitativní metodologie ve společenských vědách se od druhé poloviny minulého století soustředí intenzivně nikoli na hledání zjevné skutečnosti, tedy na deskripci a analýzu toho, co je vidět a slyšet.

To, co je předmětem zkoumání ve fenomenologickém, hermeneutickém nebo i analytickém výzkumu, je otázka, co je za tím, co se nám běžně zjevuje.Realita, o kterou zde jde není tím, co by bylo na první pohled vidět, ale slovy Jana Patočky, je fenoménem, který se zjevuje postupně.

Tím, že dokážeme vidět nějakou jeho část, přirozeně ztrácíme možnost vidět jinou. Musíme si pečlivě vybrat, co budeme za vrstvou fyzických jevů hledat a vyrazit za tím. Vlastně se tak trochu vracíme k podobenství o jeskyni od Platona. Stíny jsou to, co vidíme, skutečnost je nedostupná, jen ozařovaná světlem poznání či rozumu, ukazujíc se nestále, různorodě, zkresleně, neúplně, neostře.

Rozdíl, mezi Platonem a Edmundem Husserlem je především v tom, co je ona skutečnost a kde existuje. Zda jde o jsoucno v nějaké objektivní a nezávislé realitě odtržené od subjektu, nebo zda se ukazuje až pozorováním, ve kterém subjektivní prvek hraje fundamentální úlohu. Bez pozorovatele není fenomén, tedy pozorované.

Už umění první poloviny minulého století se snažilo (stejně jako tehdejší věda) objasnit, co je podstatou světa. Uvědomovalo si krizi realismu a snažilo se jít za viditelnou vrstvu věcí, sledovat jejich vnitřní strukturu, svět uvnitř, emoce, … Umění přecházelo od viditelného k neviditelnému, které se ale snažilo zviditelnit.  Další vývoj poté ukázal, že zpochybnit je možné také ono zviditelňování a že je třeba do centra zájmu postavit diváka, nikoli dílo samo.

Klepněte pro větší obrázek
Za, foto: Kuba Adam

Martin Buber poté ukazuje, že skutečné hledání toho, co je za realitou běžně smyslově dostupnou, je především hledání sebe sama. Ke světu není možné mít objektivní, nezaujatý přístup. Jinak, než skrze vlastní já a propozici světa k němu, ho poznávat nelze. Je třeba se dívat na svět kolem sebe a k já ho vztahovat. Tak vznikají slavné propozice k věcem Já-Ono, případně záblesky Já-Ty směrem k osobnímu vztahu k lidem, vztahu, ve kterém jde jen o toho druhého, jako druhého, kde Ty není prostředkem, ale cílem.

Snímek Za právě takovou situaci zachycuje. Na rovině realismu zachycuje svět symbolickým jazykem, aby do něj vrátil obraz člověka. Autor, ten, který se chápe světa svou myslí a uměním, je předmětem pozorování. Subjekt-objektová bariéra je zbořena. Hledání propozice se pro Kubu Adama stává principiální záležitostí. Subjektivní a objektivní přestává míti smyslu, ve světě, za dveřmi a kulisami je možné najít především sám sebe.

Gratuluji autorovi k podařenému zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

O smutné pastvině... od No21 je obrazem hranic, těšení se na jaro, touhy aktivně proniknout to, co se jeví jako nepřekonatelné a obtížné. Je manifestem pro činný život, byť nemá argument programu, ale pouze sžíravou aktuální naléhavou emoci.

Klepněte pro větší obrázek
O smutné pastvině, foto: No21

Krkonošské příšerky jsou pohledem na zimu poněkud poetičtějším způsobem. Autorem snímku je cevarom, který ukazuje, že mezi nebem (mraky) a zemí (stromy obalenými sněhem) nemusí být velká propast.

Klepněte pro větší obrázek
Krkonošské příšerky, foto: cevarom

Fotografování může být také hrou, zábavou, vyjádřením, které je překvapivé, kreativní, interpretativní. Přesně takový je snímek Dívej se na slunce a neuvidíš stín..., jehož autorem je tchmes.

Klepněte pro větší obrázek
Dívej se na slunce a neuvidíš stín..., foto: tchmes

A na závěr snímek, na kterém se mísí jistoty a obavy, naděje a sny, strachy a úzkosti samoty. Taková je zrnitá fotografie Budoucnost... od kristyna d.

Klepněte pro větší obrázek
budoucnost, foto: kristyna d

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Nová bezzrcadlovka Canon EOS RP bude uvedena v průběhu února

Nová bezzrcadlovka Canon EOS RP bude uvedena v průběhu února

Velká očekávání má fotografický svět od připravovaného veletrhu CP+ v Japonsku. Vedle mnoha dalších novinek bychom se totiž měli dočkat také nové plnoformátové bezzrcadlovky Canon EOS řady R a také několika nových objektivů RF.

19 Petr Březina

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Seznamte se! Plnoformátové bezzrcadlovky Panasoniku Lumix S1 a S1R

Panasonic představil finální verze fullframe bezzrcadlovek. Oba modely jsou stabilizované s vynikající účinností až 6 EV a osazeny hledáčkem s extrémně vysokým rozlišením. Společně s těly fotoaparátů přichází na trh také trojice objektivů Lumix S.

35 Helena Vyplelová

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

11 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

25 Helena Vyplelová