DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Dostane odpověď. První rybka se chvíli odmyslí a pak říká: „To není možné, vždyť je to jen slaná voda.“ Tento příběh můžeme číst v několika rovinách, ale tou základní může být pnutí mezi očekáváním, na základě snů, představ či příběhů a zažívanou skutečností.

To, že prostředí, ve kterém žijeme se nám bude zdát dříve nebo později všední, je normální. Zvykneme si na všechny jeho rysy, zajímavosti, krásy. A dokud se nestane něco zásadního, budeme tento náš všední svět vnímat jako samozřejmý.

Pozorovat naopak něco, co je za sklem, nebo o něčem pouze číst a přemýšlet, může být na jednu stranu krásné – utváříme si ideální představu z viditelných forem, kterou postupně brousíme a krystalizujeme, můžeme ji precizovat a teoretizovat o ní. Možná tak dlouho, než zjistíme, že o skutečné prožití setkání s originálem nestojíme. Máme vlastní představu, kterou si nechceme nechat narušit něčím, co nemusí být ideální ani dost krásné.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: lenka k.

Druhé nebezpečí pak může spočívat v nadřazení naší představy skutečnosti. Naše předporozumění může být tak silné, že k setkání se skutečností nikdy nedojde, oddělí se od sebe. Budou se míjet. Jestliže poznáváme na základě podobnosti, může dojít k tomu, že naše představa se zcela rozpodobní od skutečnosti. Většinou to neznamená, že bychom nebyli schopni druhý objekt správně zařadit, ale nejsme schopni mu naslouchat nebo ho interpretovat. Martin Buber by řekl, že z propozice Já-Ty učiníme Já-Ono. Svět si zpředmětníme.

Byla by ale chyba se spokojit s tím, že toto pnutí je nelogické a tedy nesprávné. Představa Aristotela, že chyby člověk dělá, protože nemá správný úsudek o věcech, tedy nikoli ze slabosti či náklonosti, ale z neznalosti, je více než problematická. Často za budování snů a konstruktů nutně nemůžeme, často jsme k nim přivedeni vnějšími okolnostmi, mohou být konstruovány nadějí. Zboření zdi nemusí být jen v našich silách, záviset pouze na nás samotných.

V okamžiku, kdy jsou podmínky příznivé, stojí člověk před volbou – vystoupí z komfortní zóny svých představ? Opustí teplo a bezpečí svého vnitřního světa a vyjde ven. Nebo zůstane ve světě svých mozaiek spojených fantazií? Vykročením nesporně něco ztrácíme, riskujeme. Ale jen tak máme šanci zahlédnout to, co je skutečně venku.

Gratuluji Lence K. k zajímavému, černobílému snímku s pozoruhodnou atmosférou a výtvarnou stylizací. Jeho název … nechává otevřený prostor pro to, abychom si do něj každý promítli co chceme.

Kavárna je pozoruhodné místo, kde je možné být o samotě ve společnosti, kde cizinec nemusí být o nic více cizincem než domácí návštěvník. Snímek Skoro samej Japonec... tuto situaci dvoubarevným provedením a kompozicí ještě více zdůrazňuje. Autorem je Vlastimil Pibil.

Klepněte pro větší obrázek
Skoro samej Japonec, foto: Vlastimil Pibil

Začíná podzim a s ním také výlovy. Pěknou momentku z něj – spolu se specifickým rukopisem svým – pořídil i pan Adamec. Snímek s názvem Z výlovu je zajímavý jak scenérií, tak také barevností.

Klepněte pro větší obrázek
Z výlovu, foto: adamec1

Millana nabízí staré mince, zašlý tácek, upracované ruce a vodu, která neteče. To vše na snímku Prameň vyschol.

Klepněte pro větší obrázek
Prameň vyschol, foto: millana

A na závěr ještě jeden snímek, který je součástí širšího, výtvarně, technicky i tématiky unifikovaného celku – a vlnka za vlnkou X od francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
a vlnka za vlnkou X, foto: francoaise
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Fakt stačí zbavit mizernou fotku barev a je … Bgg 17. 11. 2017, 14:51

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.