Snímek Za oponou může zobrazovat dvojici tanečníků, milostný příběh i cupitající kočku. Stačí si vybrat. Autorem snímku je  Lukáš Pecháček , kterému tímto blahopřeji a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Snímek Za oponou může zobrazovat dvojici tanečníků, milostný příběh i cupitající kočku. Stačí si vybrat. Autorem snímku je Lukáš Pecháček, kterému tímto blahopřeji a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Cvičení z deskriptivy od  Jokr7  je pěknou oslavou moderny, hrou s jemností barev v kancelářské šedi, nahnutým pohledem na nudné věci, které lze transformovat v zábavu i zpěvem na rámování a kresbu.

Cvičení z deskriptivy od Jokr7 je pěknou oslavou moderny, hrou s jemností barev v kancelářské šedi, nahnutým pohledem na nudné věci, které lze transformovat v zábavu i zpěvem na rámování a kresbu.

Když už jsme u staveb, těžko lze pominout  Pavla Kozdase , který je tentokráte v Praze – Můj pohled. Zdůrazňuje dvě významné složky architektury. Předně, že velké stavby jen málokdy nahlížíme tak, jak je ukazují papírové modely v galeriích, ale že místo našich perspektiv je zásadně jiné. Současně také, že subjektivní vidění věci osobami v a u staveb může být nestandardní a často i krásné.

Když už jsme u staveb, těžko lze pominout Pavla Kozdase, který je tentokráte v Praze – Můj pohled. Zdůrazňuje dvě významné složky architektury. Předně, že velké stavby jen málokdy nahlížíme tak, jak je ukazují papírové modely v galeriích, ale že místo našich perspektiv je zásadně jiné. Současně také, že subjektivní vidění věci osobami v a u staveb může být nestandardní a často i krásné.

Že snímky úlu nemusí být vždy jen přírodovědecky dokumentaristické, ale také spojené s pokusem o předání jisté emoční či náladové složky vypovídá například snímek … od  Ivan 76 .

Že snímky úlu nemusí být vždy jen přírodovědecky dokumentaristické, ale také spojené s pokusem o předání jisté emoční či náladové složky vypovídá například snímek … od Ivan 76.

A na závěr ještě pohled na práci  Rudycha , jehož Brick House Puzzle na jedné straně vybočuje z jeho obvyklé tvorby, ale přesto si nechává základní strukturní prvky, které do svého obrazu pečlivě vplétá.

A na závěr ještě pohled na práci Rudycha, jehož Brick House Puzzle na jedné straně vybočuje z jeho obvyklé tvorby, ale přesto si nechává základní strukturní prvky, které do svého obrazu pečlivě vplétá.

Cvičení z deskriptivy od  Jokr7  je pěknou oslavou moderny, hrou s jemností barev v kancelářské šedi, nahnutým pohledem na nudné věci, které lze transformovat v zábavu i zpěvem na rámování a kresbu.
Když už jsme u staveb, těžko lze pominout  Pavla Kozdase , který je tentokráte v Praze – Můj pohled. Zdůrazňuje dvě významné složky architektury. Předně, že velké stavby jen málokdy nahlížíme tak, jak je ukazují papírové modely v galeriích, ale že místo našich perspektiv je zásadně jiné. Současně také, že subjektivní vidění věci osobami v a u staveb může být nestandardní a často i krásné.
Že snímky úlu nemusí být vždy jen přírodovědecky dokumentaristické, ale také spojené s pokusem o předání jisté emoční či náladové složky vypovídá například snímek … od  Ivan 76 .
A na závěr ještě pohled na práci  Rudycha , jehož Brick House Puzzle na jedné straně vybočuje z jeho obvyklé tvorby, ale přesto si nechává základní strukturní prvky, které do svého obrazu pečlivě vplétá.
5
Fotogalerie

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Mimo tento sociálně verifikační klam, je také přítomná druhá skupina lidí, kteří své zpochybňování mají postavené na popírání faktů a s těmi je také těžké pořízení. Mohli bychom ale říci, že člověk v onom mýtu, o kterém píše Arendtová, není zcela ztracen.

Pozitivistická, ale také fenomenologická tradice mají sklon k jistému optimismu, pokud jde o člověka a poznání pravdy. Nejde v nich o gnostické pojetí, kdy jedna část společnosti poznání drží a vlastní proti těm ostatním, ale o postupné odkrývání či zjevování pravdy. Svět nemusí být takový, jaký se zdá, ale je možné jej postupně pronikat a stále pečlivěji docházet k jeho poznávání.

To v sobě obsahuje dva důležité momenty. Tím prvním je důvěra v to, že svět, tak jak ho zažíváme nemůže být zcela klamný. Možná nedokážeme prohlédnout všechny detaily a nemáme k dispozici všechny rovnice, ale svět, tak jak se nám ukazuje existuje, zakoušení fenoménů světa a zkušenost s ním, je jistotou, o kterou se lze opřít. I když není opona poznání zcela zdvižena, to, co je z ní viditelné skutečně existuje. Druhým momentem je ona samotná šance – poznání není něčím, co je dosažitelné pouze pro někoho. Slovy Teilharda de Chardin, člověk může člověku posloužit pro dešifrování světa. Každý člověk je klíčem k jeho pochopení, ničí pohled na svět není možné apriori nadřazeně odmítnout. Klíčem k přežití je diverzita.

Také pro Martina Heideggera není pravda něčím nezaujatě existujícím, ale jistým spolupůsobením subjektu poznávajícího a struktury světa. Poznávat je možné jen v časovosti. Naše bytí je vrženo do světa, je mu dán jistý čas, aby s ním nakládalo a svět postupně poznávalo. Bytí je časové, stejně jako poznání. V pedagogice se traduje výrok, že bez učení není možné žít. Domnívám se, že při vhodně široké definici slova učení (případně žití), bude takový výrok jednoznačně přijatelný.

01.jpg
Za oponou, foto: Lukáš Pecháček

Ostatně je to Peter Jarvis, kdo bude poznání spojovat s učením, a za počátek poznání i učení bude považovat osobní vnitřní zkušenostní svět každého jedince. Samo poznání má pak epizodický charakter. Člověk, jako by se díval na jeviště světa a vždy v něm viděl kousek pozdvižené opony a jeviště, z nějž může něco vyčíst. Co? To závisí na jeho předchozí životní zkušenosti.

Mezi tím, co vidíme a jak se věci mají může ale existovat nemalá propast. Například divadlo s tímto momentem pracuje zcela záměrně. Diváka mate, ukazuje mu jen část osvětlené scény (zde patočkovsky spojuje svět a světlo) a současně za oponou připravuje vše další. Divadlo je mistrem ve skrývání a odvádění pozornosti, aby bylo možné ukázat to, co chceme, aby divák viděl. A co ostatně i divák vidět chce sám.

Snímek Za oponou může zobrazovat dvojici tanečníků, milostný příběh i cupitající kočku. Stačí si vybrat. Autorem snímku je Lukáš Pecháček, kterému tímto blahopřeji a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Cvičení z deskriptivy od Jokr7 je pěknou oslavou moderny, hrou s jemností barev v kancelářské šedi, nahnutým pohledem na nudné věci, které lze transformovat v zábavu i zpěvem na rámování a kresbu.

02.jpg
cvičení z deskriptivy, foto: Jokr7

Když už jsme u staveb, těžko lze pominout Pavla Kozdase, který je tentokráte v Praze – Můj pohled. Zdůrazňuje dvě významné složky architektury. Předně, že velké stavby jen málokdy nahlížíme tak, jak je ukazují papírové modely v galeriích, ale že místo našich perspektiv je zásadně jiné. Současně také, že subjektivní vidění věci osobami v a u staveb může být nestandardní a často i krásné.

03.jpg
Můj pohled, foto: pavel kozdas

Že snímky úlu nemusí být vždy jen přírodovědecky dokumentaristické, ale také spojené s pokusem o předání jisté emoční či náladové složky vypovídá například snímek … od Ivan 76.

04.jpg
..., foto: Ivan 76

A na závěr ještě pohled na práci Rudycha, jehož Brick House Puzzle na jedné straně vybočuje z jeho obvyklé tvorby, ale přesto si nechává základní strukturní prvky, které do svého obrazu pečlivě vplétá.

05.jpg
Brick House Puzzle, foto: rudych

Určitě si přečtěte

Články odjinud