DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Za světlem

Světlo je zřejmě nejdůležitějším výtvarným prostředkem, který má člověk k dispozici – od gotických oken a vitráží až po digitální fotoaparáty – hraje právě světlo klíčovou roli ve vnímání krásy a umění.

Světlo je nepochybně jednou ze základních komponent každého výtvarného díla. Pokud se podíváme na dějiny architektury, mohli bychom říci, že jde o dějiny práce se světlem.

Je to právě ono, které dává možnost mystického prožitku v katedrálách, příjemného bydlení v domech nebo kulturního vyžití uvnitř výstavních síní. Snad nejvíce je to vidět právě na sakrální architektuře. Pokud je to jen trochu možné, byly všechny chrámy mimo Řím orientovány na východ. Mše se konaly ráno a člověk si mohl užívat pohledu do světlem prozářených oken, které dokreslovaly mimořádnou atmosféru tajemna a krásy. K latině zněl gregoriánský chorál, jenž byl později stále více vytlačován varhany.

Člověk baroka byl člověkem vizuálním – nerozuměl textům, ale chápal obrazy, dokázal si užívat krásy, která na něj dopadala. Celý presbytář byl stavěn tak, aby osvětlen připomínal nebe. Pokud bychom dnes dělali mezi lidmi průzkum, jak že si nebe představují (pokud na nějaké věří), zřejmě by v něm hrálo světlo stále důležitou roli. Tma se stala synonymem pro zločin, špatnosti a hříchy. Je to rozum, který je osvícen a může se vydat na cestu poznání ve vrcholícím novověku. Obraz východu ze tmy, světla na cestě poznání, je mimořádně častý.

Dokonce se můžeme setkat s označením Newtona jako nového Mojžíše – člověka, který přinesl lidem světlo v podobě přikázání, nikoli mravních, ale přírodních. To vše se projevuje v řadě dalších oblastí. Vrcholem práce se světlem ve výtvarném umění snad může být až Goya, který svárem světla a tmy vytváří mimořádně působivé scény.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
=za světlem= (foto: Jack08)

Dnešní fotografie týdne nese název =za světlem=. Ukazuje, jak je právě tato forma elektromagnetického záření pro umění důležitá. Lidskému zraku by snad stačilo poznávat stupně šedi, jak například psům, ale mohl by se v něm pak rozvinout umělecký duch? Není snad schopnost dělat umění (do art) jednou z mála věci, které nás odlišují od zvířat? Na snímku je možné vidět dvě postavy – osoba je chápána jako relace, vztah k druhému. A jejich cestu za světlem poznání a krásy. To vše v originálním výtvarném zpracování. Gratuluji autorovi s nickem Jack08 k velice zdařilému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých záběrů uplynulého týdne.

Jak vznikla fotografie týdne: Za světlem

Jak vznikla fotografie týdne: Za světlem


Jako mezi snem a raní skutečností vypadá záběr Ztracená zastávka. Hrubé zrno a černobílé provedení dávají celé kompozici ráz neostré reality. Povedený snímek pořídil vhumanik.

Klepněte pro větší obrázek
Ztracená zastávka (foto: vhumanik)

Pavel Kozdas ukazuje, že k výbornému technickému zpracování umí přidat zajímavou kompozici a nápad, na který se dá dívat. Kam muž na snímku jde? O čem asi přemýšlí a kde se vlastně odehrává celá tato sci-fi scéna? To jsou jen některé otázky nad fotografií s názvem Epsilon Eridana, jenž jistě napadnou nejednoho čtenáře.

Klepněte pro větší obrázek
Epsilon Eridana (foto: Pavel Kozdas)

Poněkud nepatřičně působí židle uprostřed zasněžené cesty. Jakoby vyzývala k odpočinku, posezení. Možná nabízí možnost člověku se zastavit na cestě, která je tvrdá, nemilosrdná a náročná. Snad je to jedna z mála příležitostí, aby se ohlédl za svým životem. Tak nějak se snaží promlouvat záběr Na čekané od Navyy.

Klepněte pro větší obrázek
Na čekané (foto: Navyy)

A na závěre ještě fotografie, která se snaží diváka vrátit v čase o půl století nazpět – barvou, kompozicí i celkovou výpravou – St Audrie´s Church od Kacenace.

Klepněte pro větší obrázek
St Audrie´s Church (foto: Kacenace)
Další článek




celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

o bláznech hovoříte pouze Vy. Zkuste si přeč… jack08 24. 5. 2012, 16:30
Tak tak, všichni jsou blázni, jen vy jste le… Martin Kozak 24. 5. 2012, 16:16
@tady je to fuk, berlok a josef Saloň: jedny… jack08 24. 5. 2012, 15:39
Re: Vážení fotografové, umělci a přátelé fot… 24. 5. 2012, 14:37
Tak například tohle rozhodně nejsou důvody m… belrok 24. 5. 2012, 14:15

Další podobné články

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.