DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Zavřeli jsme zimu, páni – do prosince není k mání

O pravdě, tajemství a veřejném prostoru a o tom, proč je důležitější vztah než formální správnost. I takové věci je možné vyčíst z aktuální fotografie týdne, která ještě vzpomíná na zimní náladu ale pomalu ji již opouští.

Tajemství je nějakou informací, kterou nechceme sdílet ve veřejném prostoru. Konstituuje ho skutečnost, že k němu nemají přístup všichni. Je něčím, co má cenu právě tím, že není veřejně známé. Může jít o tajemství, které si nosí člověk jen sám v sobě, může ho sdílet s určitým okruhem lidí, ale nedává ho všanc všem.

Jan Patočka se věnuje podmínkám, které musí veřejný prostor směrem k pravdě a pravdivosti splňovat, aby mohl vůbec existovat. Předně je třeba na pravdu věřit. Pokud si nebudu myslet, že člověk, se kterým sdílím tento prostor, mi chce říkat pravdu a nelhat či nepodvádět, nemá smysl s ním žádný prostor sdílet.

Druhá podmínka není méně závažná – pravda musí existovat ve svobodě. Pokud nemám pocit, že mohu pravdu beztrestně sdílet a říkat, přesune se do privátního prostoru, nebude v něm moci existovat žádná diskuse, polarita, názorový střed, neboť bude zastíněn strachem. V neposlední řadě musí všichni účastníci pravdu chtít aktivně hledat, odhalovat, ptát se po ní. Pravda tedy umožňuje existenci veřejného prostoru a současně není sama něčím, co by bylo skryté a sloužilo jen pro jejího majitele, ale pravda se nevlastní, jde o sdílený veřejný statek.

Klepněte pro větší obrázek
Zavřeli jsme zimu, páni – do prosince není k mání, foto: subal

Tajemství, kterým jsme začali má velice blízko k veřejnému prostoru. A co více, možná privátní prostor, ve kterém sdílíme tajemství, má stejné předpoklady, jako prostor veřejný, ale míra důvěry je zásadně vyšší. U prvního máme aspekt obecné společenské smlouvy či všeobecně lidské povinnosti, ale u druhého je zárukou vztahovost. Tajemství je vždy otázkou důvěry, která pramení ze vztahu.

Snímek Zavřeli jsme zimu, páni - do prosince není k mání je v tomto ohledu velice zajímavý. Ukazuje objekt obehnaný ostnatým drátem, zavřený, nedostupný, v pravém slova smyslu tajný. A přesto absurdní. Zima je sice formálně u konce a čistě chronologicky má daná výpověď (v kontextu toho, jak jsme zvyklí některé pohádky vypravovat) snad smysl, ale na rovině fakticky vztahové nikoli. Zimu zavřít nejde, a tak je vše kolem jen divadlo, zástěrka, absurdita, faleš. A tak snadno padá koncept tajemství, které není určené železem a ostnatým drátem, ale relevancí ke vztahově pojaté pravdě.

Gratuluji autorovi, kterým je Subal, k zajímavému snímku s krásnou atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Co je na druhém konci? Poteče jí něco? Proč je právě zde a vypadá zrovna takto? Snad by se do ní člověk podíval, možná i vložil prst. Jistě by se mohl kochat tím, jak si s ní hraje světlo a stíny. Řeč je o objektu, který celkem jasně zachycuje a pojmenovává snímek Roura od Uhlera.

Klepněte pro větší obrázek
Roura, foto: Uhler

Při letmém pohledu z okna či při procházce nebo cestě do práce se zdá, že zima je u konce, že sníh definitivně nahradila tráva a krápníky první květy. Přesto se No21 stejně jako Subal vrací k tématu mrazivému, také černobílému, jen minimalističtějšímu a obsahově jinému - Ohrady a ploty.... Jsou emocí v minimalismu dichromatického dualismu.

Klepněte pro větší obrázek
Ohrady a ploty..., foto: No21

Shimmell nabízí pěkný detail z cest po Polsku. Se zajímavou kompozicí, promyšlenou interpretací i barevnou hravostí na snímku invaze.

Klepněte pro větší obrázek
Invaze, foto: shimmell

A na závěr ještě technicky dokonalá barvami přírody oplývající lahůdka z cest po Švýcarsku od Vlastimila Pibila - Na konci tunelu.... 

Klepněte pro větší obrázek
Na konci tunelu..., foto: Vlastimil Pibil
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.

Je libo lajky na Instagramu? V Moskvě mají automat!

Je libo lajky na Instagramu? V Moskvě mají automat!

Europeana Photography dala zdarma k dispozici tematickou kolekci o První světové válce

Europeana Photography dala zdarma k dispozici tematickou kolekci o První světové válce

Fotografie týdne: Snídaně v trávě

Fotografie týdne: Snídaně v trávě

Fotografie o ránu a brýlích, které si nasazujeme, když pozorujeme náš svět. Ráno je pro mnohé časem mysticky tajemným. Příroda se probouzí ze spánku, střídají se noční a denní živočichové, vše je čerstvé a voňavé.

Další ročník Sony World Photography Awards vyhlášen

Další ročník Sony World Photography Awards vyhlášen

Fotografie týdne: O hledání skutečnosti, projekci sebe sama a vyprázdněnosti

Fotografie týdne: O hledání skutečnosti, projekci sebe sama a vyprázdněnosti

Fotografie vyrůstala historicky z dokumentaristiky – ať již vědecké, sociální, rodinné nebo žurnalistické. Prvotní motivací fotografie bylo nahradit lidský zrak a paměť něčím, co bylo trvalejší.

Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

Když se okolo poloviny prvního století sestavovaly katalogy ctností, byly v nich jak ty teologické, které se vztahovali ke poměru člověka k Bohu, tak také ty, jenž byly převzaté z ideálu antického člověka – tedy statečnost, spravedlnost, moudrost a mírnost.

Kodak připravil nový časopis s názvem Kodachrome

Kodak připravil nový časopis s názvem Kodachrome