DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Zima II.

Sníh v zimě všechny zaskočí – cestáře, strojvedoucí, cestující. Nikdo neví, co s ním dělat. Ivanna nabízí jednoduchou odpověď – fotit.

Asi každý obyvatel města (čím většího, tím silnější zážitek) má zkušenost s tím, že sníh v zimě je jevem zcela překvapivým pro všechny, kdo se v jeho ekosystému pohybují. Trolejbusy nejezdí, tramvaje mají zpoždění a vlakové spoje jsou rušeny.

Zatímco mráz každý nějak čeká, sníh je fenomén, s jehož existencí nikdo příliš nepočítá. Paradoxní je, že jej má téměř každý rád, když zrovna nikam nespěchá. Jen tak kráčet čerstvě napadaným sněhem, dělat šlápoty tam, kde je ještě nikdo před námi neudělal; užívat si pohledu na zasněžené ulice a střechy domů. V napětí mezi krásou a rychlostí, komfortem a romantikou se vždy připomenutí zimy odehrává v hlubokém tichu neslyšně padajících vloček.

Ivanna ukazuje, že jednou z cest, jak se se sněhem vypořádat, je užívání si jeho krásy a focení. Snímek Zima II. je vyfotografován velice zvláštně. Celý snímek je zastřen závěsem padajícího sněhu, který vytváří celkový dynamický obraz scény. Tunel je pak typickým městským prvkem, do kterého patří také člověk, který je umístěn do prostoru zlatého řezu. Celý snímek bychom tak měli vnímat především z pohledu procházejícího chodce. Nad čím asi přemýšlí? Je mu zima? Spěchá?

Klepněte pro větší obrázek 
Zima II., foto: Ivanna

Autorka navíc velice dobře pracuje se světlem, které celé scéně propůjčuje nádech napětí či tajemnosti. Z hlediska sociálního čtení fotografie je přitom důležité, že podobný zážitek jako chodec na snímku má každý z nás. V této perspektivě se snaží autorka pracovat s emocemi diváka, v čemž pomáhá i černobílé provedení.Zasněžená cesta pak jakoby měla provést oči zatáčkou, zvážit, zda by nebylo lepší se schovat pod střechou a počkat, než to všechno skončí.

Jak vznikla fotografie týdne Zima II.

Jak vznikla fotografie týdne Zima II.

Gratuluji autorce k vydařenému a zajímavému snímku a dovoluji si pozvat a prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Jap nabízí pohled na neobvyklý akt, který je plný rychlosti, pohybu a dynamiky. Barevné provedení přitom může vyvolávat dojem, jakoby vyfocená dívka nebyla ani živá, ani mrtvá. Snad krásná ilustrace k Erbenově Kytici, nese název letím.

Klepněte pro větší obrázek 
letím, foto: Jap

Snímek, který jakoby navazoval na fotografii osmdesátých let, ale současně se dokázal podívat na témata, jež byla v době totality tabu. Jokr7 se svým a den za dnem, jde avšak ještě dále a fotografii přidává celkový výtvarný rozměr.

Klepněte pro větší obrázek 
a den za dnem, foto: jokr7

Fotografování nesporně vyžaduje nejen umělecké cítění, pohotovost nebo určitou dovednost v dívání se na svět, ale také technické základy, znalosti jak se pracuje s expozičním časem, clonou, jaký vybrat objektiv. Když se to umí, můžeme se světlem malovat. Tak jako na fotografii snové krajiny Asie 2013 - Beyond your imagination... od aCIDfire7.

Klepněte pro větší obrázek 
Asie 2013 – Beyond your imagination, foto: aCIDfire7

A na závěr ještě jeden snímek, který se týká zimy, tradice a koní. Nese název furmanské preteky a jeho autorem je DUDISKO.

Klepněte pro větší obrázek 
furmanske preteky, foto: DUDISKO
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.