DIGIarena.e15.cz

Fotografií týdne je Photo Noir

Noir je pojem, vztahující se k tomu, co se po II. sv. válce objevilo v pařížských kinech. Do filmu začínají prosakovat aktuální společenské problémy a zároveň i jakási deziluze. Na plátně se zabydluje obraz ženy jako profesní konkurentky muže, ambiciózní a zákeřné bytosti bez skrupulí, femme fatale.
Fotografií týdne je Photo Noir

Vypadá to, že do úzkého kruhu nejlepších fotografií týdne se nám právě vetřela jedna z těchto osudových žen. Rudé rty, lhostejný pohled, tísnivá atmosféra. Nestává se zas tak často, aby se pod nějakým snímkem rozjela tak plodná debata. A nestává se tak často, aby nás nějaký snímek tak promyšleně zneklidňoval. Každý kousek nábytku, stará stolní lampička a dokonce i peřina vyzařují silný pocit, že tam patří a přesně tak to má být. A taky že ano. Aranžovaná fotografie, doména Jana Saudka, si v poslední době proráží cestu i do naší Galerie a setkává se s kladným přijetím.

Omšelý pokoj, mírně příšeří, prostá prkenná podlaha. Můžeme jen hádat, co předcházelo okamžiku na fotografii. Všechno se točí okolo dámy z vyšších kruhů s rukavičkami a cigaretkou. Gentleman v pozadí si zřejmě připadá trochu nepatřičně, úhel jeho pohledu nám dává jasně najevo, kdo je středem kompozice. Pocit znepokojení plyne hlavně ze stísněného prostoru, v němž se nacházíme, a z mírně nazelenalého ticha, jímž je vyplněn. Je škoda, že vertikální linie skříňky, na které stojí lampička, není úplně kolná, ale to je asi tak jediný zápor, který lze této sugestivní skládačce vytknout.

Klepněte pro větší obrázek
Photo Noir, Foto: Faust

Faust je přispěvatelem do naší galerie již od jara. Zveřejněné fotografie ukazují vývojovou cestu, kterou urazil za tu dobu coby portrétista, aby se nakonec stal tím, jehož fotografie jsou srovnávány s jinými počiny autorů na poli aranžované fotografie. Autor sám tvrdí, že "radit veřejně něco o postprodukci je asi jako vzdát se coby kuchař tajného koření" a odmítá prozradit, jakým že softwarovým trikem to dosahuje oné temnosti, šťavnatosti a napětí, kterou nám v některých svých snímcích předkládá. Právě Photo Noir patří k jeho nejlépe hodnoceným kouskům. Gratulujeme a přejeme podobně přesný ždibec tajného koření i při tvorbě dalších fotografií.

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

... Aneta 14. 10. 2006, 15:11
Re: konečně pořádná fotka envy 5. 10. 2006, 20:39
Re: konečně pořádná .... malinm 3. 10. 2006, 12:03
Re: konečně pořádná fotka petr brezina 2. 10. 2006, 23:49
Re: konečně pořádná fotka mk 2. 10. 2006, 22:56

Další podobné články

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.