DIGIarena.e15.cz

Fotografka týdne: Diane Arbus – přirozenost, sláva a deprese

Striptérky, prostitutky, transvestité, excentrici, nudisté, lidé nejrůznějším způsobem postižení – modelky a modelové ve fotografiích Diane Arbus.
Fotografka týdne: Diane Arbus – přirozenost, sláva a deprese

Tak jako Richard Avedon proslul módou a portréty celebrit, je Diane Arbus (14. březen 1923 až 26. červenec 1971) nejvíce známá pro své portréty obyčejných lidí, často z okraje společnosti nebo přinejmenším nonkonformní povahy.

Na rozdíl od Avedona, který své modely tlačil do konkrétních póz, Diane Arbus se snažila fotografovat v přirozeném prostředí portrétovaných osob. Sama zdůrazňovala, že nechce nic uměle aranžovat, což bylo patrně ovlivněno její nesmělostí v komunikaci s lidmi.

Její fotografie bývají plné emocí, ale jak naznačuje už přehled modelových typů, málokdy optimistických. Její přístup k zobrazení lidí byl do značné míry nový a obohatil fotografii o jiný pohled na realitu života. Pohled, který diváky často odpuzoval, protože ukazoval i ty stránky reality, které málokdo chtěl spatřit.

Opakující se deprese, nevyrovnanost s vlastní slávou a další problémy vedly Diane Arbus až k sebevraždě v roce 1971. V posledních letech života vyučovala fotografii a zpracovávala řadu zakázek, které nutně potřebovala z finančních důvodů, ale ke kterým měla patrně odpor.

Přítomnost silných a často spíše negativních nálad v jejich fotografiích v kombinaci s jejím koncem nepochybně přispěla k hodnocení celého díla Diane Arbus a k enormním cenám jejích snímků v současnosti.

Další informace:

Stejně jako díla většiny jiných fotografů, ani snímky od Diane Arbus nepatří do oblasti public domain, což platí i pro snímek Allana Arbuse z titulní strany článku. Proto jej zveřejňujeme pouze v malém náhledu.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Zkázonosné selfie. Návštěvnice muzea poškodili obrazy Dalího a Goyi

Zkázonosné selfie. Návštěvnice muzea poškodili obrazy Dalího a Goyi