DIGIarena.e15.cz

Fotografka týdne: Gertrude Käsebier – zakladatelka piktorialismu

Gertrude Käsebier začínala jako malířka a podobným stylem práce pokračovala i ve své fotografické éře. Patřila mezi zakladatele směru nazvaného piktorialismus.

V seriálu se seznámíme s již druhou ženou z dob počátků formování fotografie jako samostatného uměleckého odvětví. Také Gertrude Käsebier (18. května 1852 až 13. října 1934) původně studovala malířství, ale brzy se obrátila k fotografii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Gertrude Käsebier: vlevo na snímku přibližně z roku 1899, vpravo v roce 1908

Je zajímavé, že na uměleckou dráhu se vydala až poté, co její tři děti odrostly. V roce 1897 si otevřena v New Yorku vlastní fotografické studio a brzy dosáhla značné popularity – nejen svými fotografiemi, ale i kvalitní prezentací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Miss N (portrét Evelyn Nesbit, 1903) • Clarence White Sr. (mezi lety 1897–1910)

Uměleckých úspěchů dokázala využít i komerčně, což bylo do jisté míry vynuceno potřebou živit rodinu. Kvůli tomu se dostala do sporu s Alfredem Stieglitzem, který trval na idealistické představě umění oproštěného od materialistické stránky života. Jakkoli Gertrudu v počátcích její umělecké dráhy podporoval, nyní ji začal kritizovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Alfred Stieglitz (1902) • Chester Beach (1910)

Gertrude Käsebier patřila mezi zakladatele piktoralismu, tedy směru, který se snažil odklonit od přísně dokumentárního stylu fotografie vyvoláním účinků blízkých malbě a grafice. Po technické stránce je tento směr charakteristický použitím měkce kreslících objektivů, různých způsobů retuše a dodatečné manipulace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rodina Clarence White (1913) • Yoked a Muzzled – zasnoubeni (přibližně 1915) • Jesličky (1899)

Nejznámější jsou její portréty slavných osobností (Alfred Stieglitz, Auguste Rodin) i běžných lidí včetně amerických indiánů. Opakovaným tématem jsou fotografie žen-matek s dětmi a na svou dobu ne zcela obvyklé portréty osob v citlivém vztahu k okolnímu prostředí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Indiánský náčelník (přibližně 1901) • Rudý muž (1903)

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne