DIGIarena.e15.cz

Fotografka týdne: Gertrude Käsebier – zakladatelka piktorialismu

Gertrude Käsebier začínala jako malířka a podobným stylem práce pokračovala i ve své fotografické éře. Patřila mezi zakladatele směru nazvaného piktorialismus.

V seriálu se seznámíme s již druhou ženou z dob počátků formování fotografie jako samostatného uměleckého odvětví. Také Gertrude Käsebier (18. května 1852 až 13. října 1934) původně studovala malířství, ale brzy se obrátila k fotografii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Gertrude Käsebier: vlevo na snímku přibližně z roku 1899, vpravo v roce 1908

Je zajímavé, že na uměleckou dráhu se vydala až poté, co její tři děti odrostly. V roce 1897 si otevřena v New Yorku vlastní fotografické studio a brzy dosáhla značné popularity – nejen svými fotografiemi, ale i kvalitní prezentací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Miss N (portrét Evelyn Nesbit, 1903) • Clarence White Sr. (mezi lety 1897–1910)

Uměleckých úspěchů dokázala využít i komerčně, což bylo do jisté míry vynuceno potřebou živit rodinu. Kvůli tomu se dostala do sporu s Alfredem Stieglitzem, který trval na idealistické představě umění oproštěného od materialistické stránky života. Jakkoli Gertrudu v počátcích její umělecké dráhy podporoval, nyní ji začal kritizovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Alfred Stieglitz (1902) • Chester Beach (1910)

Gertrude Käsebier patřila mezi zakladatele piktoralismu, tedy směru, který se snažil odklonit od přísně dokumentárního stylu fotografie vyvoláním účinků blízkých malbě a grafice. Po technické stránce je tento směr charakteristický použitím měkce kreslících objektivů, různých způsobů retuše a dodatečné manipulace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rodina Clarence White (1913) • Yoked a Muzzled – zasnoubeni (přibližně 1915) • Jesličky (1899)

Nejznámější jsou její portréty slavných osobností (Alfred Stieglitz, Auguste Rodin) i běžných lidí včetně amerických indiánů. Opakovaným tématem jsou fotografie žen-matek s dětmi a na svou dobu ne zcela obvyklé portréty osob v citlivém vztahu k okolnímu prostředí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Indiánský náčelník (přibližně 1901) • Rudý muž (1903)

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování