DIGIarena.e15.cz

Fotografování s Lensbaby na první pokus

Roztomilé a na první pohled trochu podivné objektivy s ještě podivnějšími obrazovými výsledky. Co je o nich pravda a co ne?

Když mě Ivo Prümmer požádal o napsání článku o fotografování s objektivy Lensbaby, dlouho jsem přemýšlel, co nového bych vám asi tak napsal. Co ještě neznáte? Co jste nečetli? Co tak asi nevíte a rádi byste věděli? Zoufalá situace. Pak mě napadlo čerpat z vašich reakcí na mé fotografie pořízené tímto objektivem. Najednou je o čem psát.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Trochu jinak z jarmarku II; Michal Szydlowski

Seznamte se s Lensbaby

Co to vlastně to „Lensbejby“ je? Proč má ten fotograf tak rozmazanou fotku? Co to je za „softění“? Umělec, pche!

Ano, tohle všechno může probíhat hlavou člověka, který o Lensbaby nikdy neslyšel a zrovna poprvé v životě viděl fotografii pořízenou tímto sklem. Lensbaby jsou objektivy stejnojmenné firmy, které vynikají netradičním obrazovým výstupem a netradiční konstrukcí, naprosto odlišnou od klasických objektivů.

Klepněte pro větší obrázek 
Lensbaby 3G - konstrukce a náklon

Skoro jako změkčovací filtry mají totiž ostrou jen určitou část obrazu v hledáčku – tzv. SweetSpot. Narozdíl od změkčovacích filtrů, které se vyznačují ostrostí pouze ve středu záběru, u Lensbaby je možné naklápěním objektivu SweetSpot posouvat ostrou zónu, a tak perfektně komponovat záběr i s efektem rozmazání, viditelným v hledáčku. Snímek tedy není nutné v počítači řezat pro „dokomponování“ záběru.

Z naklápění také plyne, že rovina ostrosti nemusí být nutně kolmá k ose kinofilmu (snímače). U normálních objektivů je totiž rovina ostrosti kolmá na osu objektivu a tím, že objektiv je pevný, je tedy rovina ostrosti souměrná s kinofilmem (snímačem) ve fokální rovině. Lensbaby naklání svou osu a tím se obraz na kinofilm (snímač) promítá nesouměrně – je „nakloněný“.

SweetSpot lze navíc rozšiřovat v závislosti na velikosti vložené clony. Ano, VLOŽENÉ. Tímto se dostávám k tomu, že díky takovým možnostem objektiv prostě musí být plně manuální. To znamená, že nekomunikuje s tělem fotoaparátum. Musíte si tedy sami „zashiftovat“ na místo, které chcete mít ostré, sami přesně zaostřit a před tím vším si ujasnit, s jakou clonou budete fotit.

Klepněte pro větší obrázek 
Sada clon s vkládacími magnety

Klasickou Irisovou clonu byste v Lensbaby hledali marně. K objektivu dostanete set clonových „koleček“ s vykrojeným otvorem, který odpovídá hodnotě clonového čísla – u nových verzí objektivů od F2,0 (zcela odcloněno) do F22, vždy s přírůstkem jednoho EV, tedy sedm koleček. Tyto se do objektivu vkládají manuálně zepředu, drží v něm pomocí tří magnetků a vyndávají se opět manuálně pomocí silnějšího magnetu.

Pro úplnost technického popisu je nutno dodat, že objektivy Lensbaby jsou monofokální a odpovídají délce ohniska 50 mm. Toto má své technické opodstatnění. Nejen, že je to nejsnazší vyrobit, ale jelikož objektiv s fotoaparátem nekomunikuje, je třeba zajistit, aby aparát „věděl“ o délce nasazeného ohniska pro výpočet správné expozice v určitých módech a situacích. Tělo ohniskovou vzdálenost Lensbaby opravdu nezjistí, protože chybí potřebná elektronika a bajonetové kontakty, ale pokud se aparátu nehlásí žádný nasazený objektiv, počítá automaticky s hodnotou základního ohniska 50mm, což funguje perfektně.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Veselé Velikonoce – Velikonoční beránci; Michal Szydlowski

I Lensbaby se vyvíjí

Mnozí fotografové, kteří Lensbaby poznali v první nebo druhé generaci jej automaticky zavrhli jako nástroj pro praktickou práci a nazvali jej hračkou, která produkuje „občasostrésnímky“. Ono se asi celkem není čemu divit. První a druhá generace se od sebe lišila „jen“ maximální světelností, která u první generace byla F2,8 a u druhé F2.0 (byly také přidány AR vrstvy a jeden optický člen navíc pro lepší kresbu). Jinak šlo o stejný princip, který vyžadoval cvik v držení i ostření. Nic nedrželo a praktická práce s takovým objektivem byla skutečně těžko představitelná.

Klepněte pro větší obrázek 
Dřívější verze připomínala hadici od vysavače, se kterou se kroutilo a stlačováním se ostřilo.

Později firma Lensbaby inovovala na verzi 3G, která byla obohacena o možnost zaclonit až na hodnotu F22 a třemi dlouhými stavěcími šrouby zafixovat nebo lehce korigovat polohu natočení objektivu. S verzí 3G se již ostří pomocí ostřícího prstence jako u klasického objektivu.

Na veletrhu PMA 2009 však firma představila úplně novou produktovou řadu Lensbabies s mnoha vylepšeními. Tím nejzásadnějším bylo představení kloubové verze Composer, která již není „hadicí od vysavače“, tedy nepruží a v potřebném náklonu již vydrží sama, navíc ji lze pevněji zafixovat spodním kroužkem. Ostří se ostřícím prstencem a práce s objektivem je tak velice příjemná.

Všechny předešlé verze byly nahrazeny novými, takže verze 2.0 byla nahrazena verzí Muse („hadicová“ klasika pro zarputile navyklé jedince) a verze 3G byla nahrazena verzí Control Freak.

Klepněte pro větší obrázek 
Nová řada objektivů Lensbaby; v pořadí Control Freak | Muse | Composer

Všechny nové verze umožňují výměnu vnitřní optiky a můžete si tak vybírat rovnou ze čtyř různých optik, poskytujících všemožné efekty a kvalitu obrazu – Single Glass, Double Glass, Plastic a PinHole/Zone Plate. Všechny objektivy se dodávají s nejkvalitnější Double Glass Optic. Od druhé generace jsou také podporovány předsádky (macro, super wide, wide a tele) a kreativní sety různě vykrojených clon (hvězda, srdce atd.) pro tvarové efekty v bokehu. Názorné ukázky naleznete na prezentaci výrobce. Tolik tedy k historii a vývoji ve firmě Lensbaby.

Mýty vs. praxe s Lensbaby

A teď už asi ta nejzajímavější část článku. Pokusím se zde tedy něco málo vyvrátit, něco upřesnit a co nejlidštěji vysvětlit, jak se vlastně s Lensbaby pracuje v praxi. Zkrátka vám „prodám“ informace, které mně osobně při výběru a rozhodování se, zda vůbec Lensbaby zakoupit, naprosto zoufale chyběly.

V prvé řadě si musíme upřímně říct, že skutečně nejde o masový produkt, který by se po publikování tohoto článku začal nacházet v brašnách úplně každého fotografa. Jedná se naopak o velmi kontroverzní objektiv, a pokud se pro něj rozhodnete a své fotografie budete veřejně prezentovat, budete prostě muset počítat i s dost tvrdou kritikou. V případě Lensbaby se totiž lidé dělí v podstatě jen na dvě skupiny – radikálně pro a radikálně proti. Neutralitu jsem zrovna nezaznamenal.

Proto je dobré myslet na to, že Lensbaby je nástroj pro zábavnou, neotřelou a kreativní práci. Nástroj, který vám umožní velmi originálně zpracovat žánry, které jsou již mnohokrát zpracované léty prověřeným způsobem, jako je např. portrét, reportáž, krajina, makro a mnoho jiných. Taková originalita díky letitým zvyklostem nemusí ve všech lidech budit úplně kladné reakce. A proto vás upozorňuji, počítejte s tím ať nejste zbytečně zklamaní. Řekněte si sto lidí, sto chutí. Hlavně ve věcech zavánějících kreativitou a uměním se objevuje mnoho lidí s pouze jedinou, a to tou svou pravdou… Toto je třeba respektovat. Práce s Lensbaby musí bavit a uspokojovat především vás samotné. Jedině s takovým uvažováním má smysl si Lensbaby pořídit.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Z intimního života prádelních šňůr; Michal Szydlowski

První mýtus, který se pokusím částečně vyvrátit, je názor, že Lensbaby je plně nahraditelné softwarovými úpravami. Tady bych si dovolil z části nesouhlasit a to hned z několika důvodů. Tím hlavním je čas. Nevím jak vy, ale já jej mám velmi málo, a tak představa časově náročného rozmazávání v SW je pro mne úděsná. O náklonu roviny ostrosti ani nemluvě.

Hned v těsném závěsu je fantasie. Nevím, kolik lidí je schopných si při fotografování „klasikou“ představit, jak bude vypadat výsledný snímek s softwarově přidaným efektem.

Třetí důvod je, že Lensbaby na SweetSpotu má ostrou kresbu s velkou hloubkou ostrosti. Abyste s obyčejným objektiven udělali tak ostrý snímek, museli byste hodně přiclonit, na což je málokdy dostatek světla.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Lensbaby, baby and mama; Michal Szydlowski

Další názor, který panuje v obecném povědomí fotografů, je ten, že se jedná o hračku, kterou nelze použít v praxi. S příchodem verze Composer s ním také nelze zcela souhlasit. Samozřejmě, ani Composer asi nepůjde použít třeba na sportovní fotografii, ale s trochou cviku a trpělivosti je s ním možné fotografovat i tak neuvěřitelné věci jako hrající si děti, živé reportáže ze společenských akcí a dodat tak snímkům dynamiku a originalitu, kterou nenabídne každý.

Jak už jste asi pochopili, jsem z těch, kteří si počkali na poslední verzi Lensbaby – Composer. Při rozhodování mezi typy Lensbaby byla pro mne jediným vodítkem videa na Youtube.com, manuál pro Composer na stránkách společnosti Lensbaby (jejich galerie také není k zahození) a několik stránek fotografů, jež Lensbaby smysluplně používají a své snímky rozumně prezentují. Proto zde nabízím pár rad, kterých se mi nedostalo.

Jaké jsou mé dojmy z používání Lensbaby? Pokud si tento objektiv zakoupíte určitě nevynechejte přečtení manuálu. Je v něm totiž popsáno, jak před fotografováním s objektivy Lensbaby nastavit tělo aparátu. Bez dioptrické korekce hledáčku prostě nebudete moci správně zaostřit… Tady také narážíme na využitelnost Lensbaby na tělech, která nemají dostatečně velký hledáček. S takovými těly bude manuální zaostření skutečně o fous pracnější než s těly, které mají hledáček dostatečně velký.

Druhé technické omezení je u těl, které mají crop factor (je jedno kolik). Objektiv je totiž konstruován pro plné (kinofilmové) formáty snímačů. Takže plně vychýlený SweetSpot se vám u těl se senzory typu APS-C může „schovat“ za úhel záběru, protože se promítá mimo plochu vašeho senzoru.

Měření expozice funguje relativně dobře, i když na korekci expozice sahám výrazně častěji než u normálních objektivů. Tělo mého fotoaparátu navíc nejde s expozičním časem přes 1/50 s (1/40 s) – což je důsledek předpokladu fixní padesátky. Například při reportáži tento předpoklad v kombinaci s funkcí Auto ISO funguje opravdu spolehlivě. Překvapit vás tedy může jen pohybová neostrost.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Lea; Michal Szydlowski

Technicky funguje vše velmi spolehlivě, k čemuž přispívá také fakt pevně nastavené clony, kterou při fotografování a komponování scény již nemůžete změnit. Tedy děláte pouze to, co v danou chvíli udělat lze. Proto je možné se plně soustředit jen na kompozici a scénu. Prostě jen sledujete objekt, nastavíte si na něj SweetSpot, zaostříte, doladíte zaostření vůči shiftu a exponujete.

Práce s Lensbaby Composer je až nečekaně příjemná a zábavná. Před jeho koupí jsem se velmi obával především ostření, ale mohu vás uklidnit, že se slušným hledáčkem to není až takový problém. Chce to jen trochu cviku…

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Radost z nové hračky; Michal Szydlowski

Kde a za kolik?

Pokud si přejete obohatit a ozvláštnit svůj fotografický život, pokud si rádi hrajete a toužíte objevovat věci viděné jinak, bude pro vás cena okolo pěti tisíc korun za verzi Composer určitě dobrou investicí. Tyto objektivy jsou k sehnání po domluvě téměř v každém obchodě s fotografickými potřebami (e-shopy nevyjímaje).
 

Další článek




celkem 37 komentářů

Nejnovější komentáře

Blbost!Když už jsi líný vyzkoušet sám, stačí… Luděk 6. 1. 2012, 22:58
Ty "výsledky" bych rád viděl! Mohl bys mi, p… Ludek 6. 1. 2012, 22:57
Tak tedy podle Tebe by potom nebylo možné fo… Ludek 6. 1. 2012, 22:55
Re: Chybka Mihau. 27. 11. 2009, 16:39
Chybka meky 27. 11. 2009, 16:22

Další podobné články

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...