DIGIarena.e15.cz

Fotografování veřejných míst jako zločin? EU jako kat?

Internetem se šíří zpráva, že v Evropském parlamentu bude projednáván návrh, který zásadně zkomplikuje fotografování na veřejnosti a sdílení pořízených záznamů. Co je na tom pravdy?
Fotografování veřejných míst jako zločin? EU jako kat?

Pravdou je, že Výbor pro právní záležitosti Evropského parlamentu projednává restrikce v oblasti tzv. svobody panoramatu, která je v současné době, v různých podobách a v různém rozsahu, součástí autorského práva evropských států.

V České republice svoboda panoramatu povoluje pořizování záznamu, ať už fotografického nebo filmového, objektů (včetně budov, soch a jiných uměleckých děl), které se nacházejí na veřejném prostranství, přičemž tyto záznamy lze bez jakéhokoli omezení dále sdílet a šířit – v tisku, na internetu atp.

Je libo object release?

Některé evropské země, o jiných kontinentech nemluvě, mají ovšem toto právo různě upravené,  a v některých státech dokonce svoboda panoramatu neexistuje (Francie, Belgie, Itálie). Co to znamená? Jednoduše to, že všechny objekty – budovy, sochy aj. – na veřejném prostranství podléhají autorskému právu čili jsou jako autorská díla chráněny do uplynutí 70 let od smrti autora. Pokud chce fotograf/filmař dále šířit záznam objektu, musí získat povolení od jeho autora. Jestliže tak neučiní a dílo bez svolení zveřejní, může být zažalován.

Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: www.pexels.com

Podobné pravidlo by mělo nově platit pro všechny členské země Evropské unie. Ovšem pozor! Podle předsedy právního výboru EP, Pavla Svobody, by se restrikce měly týkat pouze záznamů, které by byly pořízeny, resp. dále šířeny za komerčním účelem. Sám k tomu v tiskové zprávě dodává:

„Je to jednoduché. Když jste turista a vyfotíte si Tančící dům nebo nějakou moderní autorsky chráněnou stavbu, popřípadě jí nasdílíte na facebooku, nic z toho pro vás neplyne. Když jste profesionál a začnete před Tančícím domem nebo v trafikách  prodávat své pohlednice se snímkem domu, měl byste požádat autora stavby o souhlas či dohodu. Celé je to mnoho povyku pro nic. Je velký rozdíl mezi komerčním a nekomerčním užitím, to je snad jasné každému.“

Kam až sahá komerce?

Tato slova sice znějí jasně, ovšem otázkou zůstává, co bude chápáno jako komerční využití. Kam sahá a co všechno je komerce, dodnes totiž nikdo nedokázal přesně a jasně definovat. Čili může dojít k nejrůznějším absurdním situacím. Vystavíte se riziku žaloby například tím, že fotografii z dovolené pověsíte na Facebook (Instagram, Flickr), jemuž samotným publikováním dáváte povolení k případnému komerčnímu využití tohoto snímku? V praxi se vám to velmi pravděpodobně nestane, ovšem teoreticky to, podle litery nového zákona, možné je. Podobných sporných případů by mohlo nastat více. Na jeden z nich upozorňuje jeden z největších odpůrců návrhu v Česku, člen České pirátské strany, Adam Zábranský:

„Pokud máte svůj blog na internetu podporovaný nějakou reklamou, tak zde zveřejněná fotografie může být už považována za komerční sdílení.“

Jisté zatím pouze je, že hlasování o návrhu v Evropské parlamentu proběhne 9. 7. Pokud návrh projde, bude předložen Evropské komisi a projde kompletním legislativním procesem, kde se k němu budou moci vyjádřit všechny členské státy a velmi pravděpodobně do něj bude zapracována řada změn.

Další článek




celkem 27 komentářů

Nejnovější komentáře

běží to už i ve Švédsku <a rel="nofollow" hr… David 5. 4. 2016, 14:36
tak primárně tady je to asi ok, protože toto… Ladislav Soukup 28. 6. 2015, 22:20
Pozor, není vyloučeno, že komerčním užitím d… pedros 26. 6. 2015, 15:43
EVROPSKÉ DESATERO 2015 - v jednu komisi věř… Grimjaur 24. 6. 2015, 12:13
Pozor, nezaměňovat majitele (kupce) a autora… honza.tip 23. 6. 2015, 12:24

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát