DIGIarena.e15.cz

Fotografujte podzim!

Podzimní příroda a její hra barev, dramaticky měnící se počasí a světelné podmínky, ranní mlhy, to jsou každým rokem výzvy pro fotografy krajináře.

Člověk za sychravého podzimního dne, to je další specifikum, kdy má fotograf možnost zachytit neopakovatelnou atmosféru. Na podzim najdete inspiraci a fotografické příležitosti v exteriérech všude kolem sebe.

Barvy podzimu

Na podzim předvádí příroda každoročně pestrou hru barev. Listnatý les nebo solitérní strom, někdy v kombinaci s vodní plochou, list či skupina listů, popínavé rostliny, např. vinná réva, na zdech. To jsou pro fotografa pomíjivé zdroje inspirace v podzimní přírodě. Efektní je také některými fotografy zavrhovaná aranžovaná fotografie listů v přírodě.

V tomto období bývá barva důležitým výrazovým prostředkem, jindy ne tak významným. V přírodě se objeví mnoho odstínů hnědé, žluté, oranžové, červené. Kombinace těchto teplých, zemitých barev je velmi harmonická. K nim je kontrastní chladná modrá obloha, která vnáší do scén dramatický prvek. Hra barev vrcholí podle počasí a nadmořské výšky obvykle na konci října. Tento rok to bude zřejmě dříve.

Klepněte pro větší obrázek
Sbíhající, tmavé linie kmenů vedou pohled do barevných korun stromů a modré oblohy. Netradiční úhel snímání je stěžejním atributem snímku. Stačilo zaklonit hlavu při snímání. Histogram se bez kompenzace expozice vešel do požadovaných mezí, protože snímek je jasově „průměrný“. Barvy jsou dostatečně syté

Využijte úžasné podzimní barvy přírody jako významný výrazový prostředek svých snímků, ale nezapomeňte tím na další prvky kompozice.

  • na jaře a v létě převládají v přírodě světlejší, zelené barvy. Podzimní odstíny hnědé, pokud zaujímají větší část snímku, jsou většinou tmavší a odrážejí méně světla. Hrozí mírná přeexpozice a méně syté barvy. Kompenzací -0,3 až -0,7 EV zvýrazníte barvy a odstraníte eventuální přeexpozici
  • neváhejte s úpravou v editoru. Pokud to váš přístroj dovolí, fotografujte do RAW formátu. Bez ztráty kvality pak máte možnost upravit snímky v PC, zejména nasycení barev
  • aranžujte svá podzimní zátiší
  • pokud nefotíte do RAWu, nastavte zvýšenou sytost barev ve fotoaparátu (je to nevratný proces)
  • použijte polarizační filtr, chcete-li zvýraznit barvy
Klepněte pro větší obrázek
Hlavním výrazovým prostředkem snímku jsou barvy a vzor dřevěné konstrukce. Otázkou je, zda to stačí. Požadovaná hloubka ostrosti vyžadovala F11 a z toho plynoucí čas 1/8 s, tedy stativ
Klepněte pro větší obrázek
Přední kámen s listy jako hlavní motiv ve třetinové kompozici. Hloubku ostrosti jistí F22 a pohybovou neostrost vody 0,6 s. Je patrné, že byl použit stativ, jinak by bylo rozmazáno vše. Podobným snímkům prospěje aranžování lístků v popředí

Světlo podzimu

Brzy ráno a navečer teplé paprsky slunce ještě více podtrhnou podzimní barvy. Dlouhé stíny přidají snímkům hloubku. Zejména po východu slunce je pravý čas pro fotografování podzimní krajiny zalité mlhou, kterou prosvítají paprsky slunce.

Listy nebo stromy v protisvětle jsou další podzimní inspirací. Efektním protisvětlem nemusí být jen paprsky slunce, ale i obloha. Také zatažená obloha je vhodná k fotografování podzimní přírody díky měkkému světlu a malým kontrastům. Lépe vyniknou detaily.

Klepněte pro větší obrázek
Rytmus a diagonální linie schodů, kontrast listí a schodů. To jsou hlavní prvky kompozice snímku. Zatažená obloha poskytuje měkké světlo, v němž vynikly detaily mezi listy

Výraz fotografie je z řeckých slov phos–světlo a graphis–štětec, neboli kreslení světlem. Nechte neobvyklé podzimní světlo „nakreslit“ vaše fotografie.

  • mlha, podobně jako sníh, klame expoziční automatiku přístroje a snímky bývají podexponované. Ve dne použijte kompenzaci expozice +0,7 EV až +1,5 EV. Mlžný opar bude bílý, nikoli šedý
  • pokud je to možné, fotografujte mlhu do RAW formátu tak, aby byl histogram ve správných mezích a atmosféru snímku dolaďte v PC nebo použijte expoziční bracketing. Podmínkou je dobře seřízený monitor
  • vždy mějte po ruce stativ, nebudete řešit častý nedostatek světla u statických scén
  • teplé paprsky ranního či večerního slunce vyniknou na fotografii při vyvážení bílé na denní světlo
  • používejte polarizační filtr, pokud chcete: eliminovat odlesky, vylepšit kontrast a podpořit barvy. Filtr ubírá 2 EV. To je další argument pro stativ ve vaší výbavě
Klepněte pro větší obrázek
Listí v protisvětle oblohy s korekcí expozice +1 EV. Za cenu několika mírných přepalů v obloze se prosvítily listy ve všech jasových úrovních a je patrná jejich stavba, což je na snímku pozoruhodné. Tmavší části listů ani větve nejsou bez kresby
  • na snímcích v protisvětle, obvykle proti obloze, budou listy a stromy podexponované, proto použijte kompenzaci expozice podle poměru oblohy ke stromoví až +1,5 EV. Listy budou prosvícené světlem a bude patrná jejich stavba, kmeny a větve budou mít kresbu. To vše pravděpodobně za cenu přepalů ve světlech, tj. přeexponované oblohy. Se snižující plusovou kompenzací expozice budou barvy listů sytější, tmavé větve a kmeny zobrazeny více jako siluety, bez kresby a obloha bude prokreslenější. U takto kontrastních scén se obvykle nevejdou všechny jasové hodnoty do dynamického rozsahu snímače fotoaparátu. Pak se musíte rozhodnout, zda „obětujete“ jasy, stíny nebo částečně obojí. Ideální je situace, kdy vtěsnáte histogram snímku do správných mezí ve formátu RAW a pak jej upravíte v konverzním programu tak, aby výsledek odpovídal vašim představám.
Klepněte pro větší obrázek
Na poměrně velkém, tmavém pozadí hrozila přeexpozice, příliš světlé barvy listů a přepaly v jejich lesklých částech. Použita kompenzace expozice -1 EV. Histogram snímku je ve správných mezích, bez přesahů na straně stínů ani světel. Tmavé pozadí vytváří vhodný kontrast. Clona F4,5 zajistila malou hloubku ostrosti a oddělení pozadí. Rozostřeny jsou i přední a zadní listy

Nejenom romantik ocení na fotografii melancholickou náladu podzimních dnů, pokud ji fotograf dobře zachytí. Po babím létu přichází deštivý podzim a k přírodním scenériím se v této souvislosti velmi významně připojuje street fotografie. Rozptýlené světlo v mlze vyvolá emotivní atmosféru, dešťové kapky dodají předmětům strukturu a detaily, kaluže vody odrážejí ve městech obrazy nad sebou. Orosená okna a barevné deštníky spěchajících lidí tvoří unikátní atmosféru stejně jako ve větru vlající části oděvu. Výrazy lidí nejlépe vystihují náladu.

Klepněte pro větší obrázek
Fotografoval jsem na začátku podzimu za jasného dopoledne bez kompenzace expozice. Mnoho jasů oklamalo expoziční automatiku, která snímek podexponovala. Mlha je šedá, slité stíny bez kresby. Připojený histogram je příliš vlevo. Nálada fotografie je jako při špatném zobrazení západu slunce. F19, 1/180 s
Klepněte pro větší obrázek
Ihned po předchozím snímku jsem fotografoval s kompenzací expozice +1,5 EV. Tím jsem „napověděl“ expoziční automatice, že na scéně je mnoho jasů, které mají zůstat na fotografii. Z toho vyplynula i kresba ve stínech. Jak je patrné z připojeného histogramu, který je posunut vpravo, nejsou zde přepálené jasy ani slité stíny. Nálada fotografie odpovídá jasnému podzimnímu dopoledni. F16, 1/90 s

Deštivý podzim

Dobrá fotka za špatného počasí, to je výzva pro fotografa, kdy barva pozbývá významu a emoce vyvolává sentimentální pochmurnost okamžiku.

Klepněte pro větší obrázek
Díky vzoru přechodu a jeho rytmu navíc umístěného diagonálně se pozorovatel soustředí na pravou část snímku, ke dvěma postavám. Ty jsou zdůrazněny barevně a také tím, že porušují vzor. Diváka zaujme neznámý pohled, zprostředkovaný nezvyklým úhlem záběru. Mokrá černobílá silnice vystihuje atmosféru deštivého dne. Barevné deštníky ji naopak obveselují
  • nezapomeňte chránit svůj fotoaparát před deštěm igelitovým sáčkem s gumičkou, deštníkem nebo speciálním obalem. Přední čočku objektivu chraňte před kapkami sluneční clonou. Některé fotoaparáty jsou odolné vůči prachu a dešti. Při koupi přístroje tuto vlastnost preferujte
  • fotografujte déšť proti tmavému pozadí, nejlépe při bočním osvětlení. Expozičním časem závěrky rozhodněte, zda bude déšť na snímku „zmražen“ (1/1 000 s a méně) nebo zobrazen rozmazaně (1/4 s a více)
  • při fotografování za větru, stanovením vhodného expozičního času, využijte pohybovou neostrost
Klepněte pro větší obrázek
Dominantním emocionálním prvkem snímku je výraz dívky zachycený v pravý okamžik. Společně s barvami vyvolává optimistickou náladu očekávání. Nastavené nízké clonové číslo oddělilo pozadí od hlavního objektu
  • na zachycení dynamických scén při špatném počasí budete čelit stálému nedostatku světla. Pokud je to možné, použijte stabilizaci obrazu a třeba nejvyšší citlivosti snímače. V těchto případech není šum na závadu, spíše naopak, proto „nežehlete“ snímky redukcí šumu. V některých případech je naopak působivé šum zvýraznit zaostřením nebo přidat v PC
  • u zamlžených scén snižte sytost barev, případně použijte černobílý režim
  • přizpůsobte expozici celkové náladě snímku. Pokud si nejste jisti, použijte expoziční bracketing a vyberte v suchu domova snímek s nejvýstižnější atmosférou i za cenu „horšího“ histogramu
Klepněte pro větší obrázek
Naopak tento snímek evokuje převoz na „druhou“ stranu, temnou neznámou, odkud není návratu. Pochmurnou, melancholickou náladu podtrhuje monochromatický režim a statická středová kompozice. Nálada, to je hlavní výrazový prostředek této fotografie

Podzim je hodně fotogenické období, které v nás vyvolává plno emocí. Není úplně jednoduché tyto emoce podtrhnout a zprostředkovat. Doufám, že po přečtení článku je to pro některé z vás jednodušší.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Moc pěkně napsaný Roman 29. 9. 2007, 10:21
Re: Kámen ve vodě mk 28. 9. 2007, 11:25
Kámen ve vodě Karel Kahovec 28. 9. 2007, 08:17

Další podobné články

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

Jedno ze základních pravidel mobilní fotografie je, nepoužívejte blesk. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy se vám hodí, a nemusí to být jen při hledání ztracených klíčů. těchto 5 tipů pomůže vykouzlit z nudné fotografie zajímavou.

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Sférická 360° fotografie nebo video jsou fenoménem posledních let, kdy se objevuje stále více zařízení pro pořizování takových záběrů a největší sociální sítě začaly s podporou jejich zobrazení. Pokusy o vytvoření 360° fotografie jsou již notně staré a nedá se říct, že by nebyly povedené.

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

Nový fotoaparát je pro mnoho z nás hračkou, která si zaslouží perfektní péči aby nás mohla svými výkony těšit pokud mono co nejdelší dobu. Ovšem nový digitál s sebou nese také nové funkce, ergonomii a ovládání, které není radno podceňovat.