11
Fotogalerie

Fotografujte podzim!

Podzimní příroda a její hra barev, dramaticky měnící se počasí a světelné podmínky, ranní mlhy, to jsou každým rokem výzvy pro fotografy krajináře.

Člověk za sychravého podzimního dne, to je další specifikum, kdy má fotograf možnost zachytit neopakovatelnou atmosféru. Na podzim najdete inspiraci a fotografické příležitosti v exteriérech všude kolem sebe.

Barvy podzimu

Na podzim předvádí příroda každoročně pestrou hru barev. Listnatý les nebo solitérní strom, někdy v kombinaci s vodní plochou, list či skupina listů, popínavé rostliny, např. vinná réva, na zdech. To jsou pro fotografa pomíjivé zdroje inspirace v podzimní přírodě. Efektní je také některými fotografy zavrhovaná aranžovaná fotografie listů v přírodě.

V tomto období bývá barva důležitým výrazovým prostředkem, jindy ne tak významným. V přírodě se objeví mnoho odstínů hnědé, žluté, oranžové, červené. Kombinace těchto teplých, zemitých barev je velmi harmonická. K nim je kontrastní chladná modrá obloha, která vnáší do scén dramatický prvek. Hra barev vrcholí podle počasí a nadmořské výšky obvykle na konci října. Tento rok to bude zřejmě dříve.

14.jpg
Sbíhající, tmavé linie kmenů vedou pohled do barevných korun stromů a modré oblohy. Netradiční úhel snímání je stěžejním atributem snímku. Stačilo zaklonit hlavu při snímání. Histogram se bez kompenzace expozice vešel do požadovaných mezí, protože snímek je jasově „průměrný“. Barvy jsou dostatečně syté

Využijte úžasné podzimní barvy přírody jako významný výrazový prostředek svých snímků, ale nezapomeňte tím na další prvky kompozice.

  • na jaře a v létě převládají v přírodě světlejší, zelené barvy. Podzimní odstíny hnědé, pokud zaujímají větší část snímku, jsou většinou tmavší a odrážejí méně světla. Hrozí mírná přeexpozice a méně syté barvy. Kompenzací -0,3 až -0,7 EV zvýrazníte barvy a odstraníte eventuální přeexpozici
  • neváhejte s úpravou v editoru. Pokud to váš přístroj dovolí, fotografujte do RAW formátu. Bez ztráty kvality pak máte možnost upravit snímky v PC, zejména nasycení barev
  • aranžujte svá podzimní zátiší
  • pokud nefotíte do RAWu, nastavte zvýšenou sytost barev ve fotoaparátu (je to nevratný proces)
  • použijte polarizační filtr, chcete-li zvýraznit barvy
40.jpg
Hlavním výrazovým prostředkem snímku jsou barvy a vzor dřevěné konstrukce. Otázkou je, zda to stačí. Požadovaná hloubka ostrosti vyžadovala F11 a z toho plynoucí čas 1/8 s, tedy stativ
25.jpg
Přední kámen s listy jako hlavní motiv ve třetinové kompozici. Hloubku ostrosti jistí F22 a pohybovou neostrost vody 0,6 s. Je patrné, že byl použit stativ, jinak by bylo rozmazáno vše. Podobným snímkům prospěje aranžování lístků v popředí

Světlo podzimu

Brzy ráno a navečer teplé paprsky slunce ještě více podtrhnou podzimní barvy. Dlouhé stíny přidají snímkům hloubku. Zejména po východu slunce je pravý čas pro fotografování podzimní krajiny zalité mlhou, kterou prosvítají paprsky slunce.

Listy nebo stromy v protisvětle jsou další podzimní inspirací. Efektním protisvětlem nemusí být jen paprsky slunce, ale i obloha. Také zatažená obloha je vhodná k fotografování podzimní přírody díky měkkému světlu a malým kontrastům. Lépe vyniknou detaily.

22.jpg
Rytmus a diagonální linie schodů, kontrast listí a schodů. To jsou hlavní prvky kompozice snímku. Zatažená obloha poskytuje měkké světlo, v němž vynikly detaily mezi listy

Výraz fotografie je z řeckých slov phos–světlo a graphis–štětec, neboli kreslení světlem. Nechte neobvyklé podzimní světlo „nakreslit“ vaše fotografie.

  • mlha, podobně jako sníh, klame expoziční automatiku přístroje a snímky bývají podexponované. Ve dne použijte kompenzaci expozice +0,7 EV až +1,5 EV. Mlžný opar bude bílý, nikoli šedý
  • pokud je to možné, fotografujte mlhu do RAW formátu tak, aby byl histogram ve správných mezích a atmosféru snímku dolaďte v PC nebo použijte expoziční bracketing. Podmínkou je dobře seřízený monitor
  • vždy mějte po ruce stativ, nebudete řešit častý nedostatek světla u statických scén
  • teplé paprsky ranního či večerního slunce vyniknou na fotografii při vyvážení bílé na denní světlo
  • používejte polarizační filtr, pokud chcete: eliminovat odlesky, vylepšit kontrast a podpořit barvy. Filtr ubírá 2 EV. To je další argument pro stativ ve vaší výbavě
30.jpg
Listí v protisvětle oblohy s korekcí expozice +1 EV. Za cenu několika mírných přepalů v obloze se prosvítily listy ve všech jasových úrovních a je patrná jejich stavba, což je na snímku pozoruhodné. Tmavší části listů ani větve nejsou bez kresby
  • na snímcích v protisvětle, obvykle proti obloze, budou listy a stromy podexponované, proto použijte kompenzaci expozice podle poměru oblohy ke stromoví až +1,5 EV. Listy budou prosvícené světlem a bude patrná jejich stavba, kmeny a větve budou mít kresbu. To vše pravděpodobně za cenu přepalů ve světlech, tj. přeexponované oblohy. Se snižující plusovou kompenzací expozice budou barvy listů sytější, tmavé větve a kmeny zobrazeny více jako siluety, bez kresby a obloha bude prokreslenější. U takto kontrastních scén se obvykle nevejdou všechny jasové hodnoty do dynamického rozsahu snímače fotoaparátu. Pak se musíte rozhodnout, zda „obětujete“ jasy, stíny nebo částečně obojí. Ideální je situace, kdy vtěsnáte histogram snímku do správných mezí ve formátu RAW a pak jej upravíte v konverzním programu tak, aby výsledek odpovídal vašim představám.
8.jpg
Na poměrně velkém, tmavém pozadí hrozila přeexpozice, příliš světlé barvy listů a přepaly v jejich lesklých částech. Použita kompenzace expozice -1 EV. Histogram snímku je ve správných mezích, bez přesahů na straně stínů ani světel. Tmavé pozadí vytváří vhodný kontrast. Clona F4,5 zajistila malou hloubku ostrosti a oddělení pozadí. Rozostřeny jsou i přední a zadní listy

Nejenom romantik ocení na fotografii melancholickou náladu podzimních dnů, pokud ji fotograf dobře zachytí. Po babím létu přichází deštivý podzim a k přírodním scenériím se v této souvislosti velmi významně připojuje street fotografie. Rozptýlené světlo v mlze vyvolá emotivní atmosféru, dešťové kapky dodají předmětům strukturu a detaily, kaluže vody odrážejí ve městech obrazy nad sebou. Orosená okna a barevné deštníky spěchajících lidí tvoří unikátní atmosféru stejně jako ve větru vlající části oděvu. Výrazy lidí nejlépe vystihují náladu.

51.jpg
Fotografoval jsem na začátku podzimu za jasného dopoledne bez kompenzace expozice. Mnoho jasů oklamalo expoziční automatiku, která snímek podexponovala. Mlha je šedá, slité stíny bez kresby. Připojený histogram je příliš vlevo. Nálada fotografie je jako při špatném zobrazení západu slunce. F19, 1/180 s
50.jpg
Ihned po předchozím snímku jsem fotografoval s kompenzací expozice +1,5 EV. Tím jsem „napověděl“ expoziční automatice, že na scéně je mnoho jasů, které mají zůstat na fotografii. Z toho vyplynula i kresba ve stínech. Jak je patrné z připojeného histogramu, který je posunut vpravo, nejsou zde přepálené jasy ani slité stíny. Nálada fotografie odpovídá jasnému podzimnímu dopoledni. F16, 1/90 s

Deštivý podzim

Dobrá fotka za špatného počasí, to je výzva pro fotografa, kdy barva pozbývá významu a emoce vyvolává sentimentální pochmurnost okamžiku.

47.jpg
Díky vzoru přechodu a jeho rytmu navíc umístěného diagonálně se pozorovatel soustředí na pravou část snímku, ke dvěma postavám. Ty jsou zdůrazněny barevně a také tím, že porušují vzor. Diváka zaujme neznámý pohled, zprostředkovaný nezvyklým úhlem záběru. Mokrá černobílá silnice vystihuje atmosféru deštivého dne. Barevné deštníky ji naopak obveselují
  • nezapomeňte chránit svůj fotoaparát před deštěm igelitovým sáčkem s gumičkou, deštníkem nebo speciálním obalem. Přední čočku objektivu chraňte před kapkami sluneční clonou. Některé fotoaparáty jsou odolné vůči prachu a dešti. Při koupi přístroje tuto vlastnost preferujte
  • fotografujte déšť proti tmavému pozadí, nejlépe při bočním osvětlení. Expozičním časem závěrky rozhodněte, zda bude déšť na snímku „zmražen“ (1/1 000 s a méně) nebo zobrazen rozmazaně (1/4 s a více)
  • při fotografování za větru, stanovením vhodného expozičního času, využijte pohybovou neostrost
9.jpg
Dominantním emocionálním prvkem snímku je výraz dívky zachycený v pravý okamžik. Společně s barvami vyvolává optimistickou náladu očekávání. Nastavené nízké clonové číslo oddělilo pozadí od hlavního objektu
  • na zachycení dynamických scén při špatném počasí budete čelit stálému nedostatku světla. Pokud je to možné, použijte stabilizaci obrazu a třeba nejvyšší citlivosti snímače. V těchto případech není šum na závadu, spíše naopak, proto „nežehlete“ snímky redukcí šumu. V některých případech je naopak působivé šum zvýraznit zaostřením nebo přidat v PC
  • u zamlžených scén snižte sytost barev, případně použijte černobílý režim
  • přizpůsobte expozici celkové náladě snímku. Pokud si nejste jisti, použijte expoziční bracketing a vyberte v suchu domova snímek s nejvýstižnější atmosférou i za cenu „horšího“ histogramu
15.jpg
Naopak tento snímek evokuje převoz na „druhou“ stranu, temnou neznámou, odkud není návratu. Pochmurnou, melancholickou náladu podtrhuje monochromatický režim a statická středová kompozice. Nálada, to je hlavní výrazový prostředek této fotografie

Podzim je hodně fotogenické období, které v nás vyvolává plno emocí. Není úplně jednoduché tyto emoce podtrhnout a zprostředkovat. Doufám, že po přečtení článku je to pro některé z vás jednodušší.

Určitě si přečtěte

Články odjinud