Fotoškola: Tajemství noční fotografie

Fotoškola: Tajemství noční fotografie

Noční snímky bývají většinou divácky velmi vděčné. Jejich pořízení však není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Na automatiku přístroje se nemůžete příliš spoléhat, pro dokonalé noční záběry je potřeba znát pár triků, jak ji obejít. Základní rady a tipy, jak fotografovat v noci, vám přinášíme na následujících řádcích.

Na nočních záběrech městské krajiny obvykle diváka uchvátí harmonie teplých světel pouličních lamp a temně modré oblohy. Pokud se však pokusíte podobný záběr v noci vytvořit, nejspíš budete výsledkem zklamáni. S největší pravděpodobností bude výsledná obloha černá a bez kresby. Je to z toho důvodu, že tajemství většiny nočních fotografií spočívá v tom, že se nefotí v noci.

 Klepněte pro větší obrázek
Objevujte nová zákoutí a neobvyklé detaily

V noci je již na fotografování záběrů s oblohou příliš pozdě. Musíte si uvědomit, že lidské oko dokáže vnímat zhruba 20× kontrastnější scénu, než je schopen zachytit digitální fotoaparát. Nejjednodušším lékem na vysoký kontrast je fotografování vpodvečer, sotva chvíli poté, co se začíná šeřit. Lidské oko v té době sice ještě vidí velmi dobře, na snímcích již však překvapivě bude „noc“.

Klepněte pro větší obrázek
Noc může vykreslit zajímavou atmosféru i tam, kde se ve dne nic neodehrává

Nejlepší je si dopředu vyhlédnout záběr a dojít na místo třeba již půl hodiny před tím, než se rozsvěcuje pouliční osvětlení. Stmívání je totiž velice rychlé a ideální podmínky na focení trvají někdy i jen 20 minut. Když si nachystáte záběr ještě před setměním, neriskujete, že „zatmíte“.

Paprsky X

Automatické vyvážení bílé je u digitálů často k nezaplacení. V případě nočních záběrů je ovšem lepší automatiku vypnout. Automatika by totiž mohla ve snaze scénu „vyvážit“ snímku značně ubrat na barevné atmosféře. Pokud chcete dosáhnout teplých sytých barev nočních světel, nastavte vyvážení bílé na normální denní světlo.

Klepněte pro větší obrázek
Experimentujte se siluetami, nebojte se abstrakcí

Na nočních záběrech jsou občas bodová světla obklopena zářící hvězdicí paprsků. Tento trik lze dosáhnout hned třemi způsoby nebo jejich vzájemnou kombinací. U objektivů, které nemají kruhově tvarovanou clonu, stačí obvykle pouze velmi mnoho zaclonit. Ohyb světla na rozích šestihranné nebo osmihranné štěrbiny vzniklé zacloněním způsobí to, že z prudkých světel budou vycházet paprsky. Stejného efektu, ale s daleko jistějším účinkem, lze dosáhnout pomocí speciálního paprskového filtru (tzv. cross-star filtru). Jedná se v podstatě o jemnou mřížku narýsovanou na skle filtru.

Klepněte pro větší obrázek
V jednom záběru můžete pomocí externího blesku vykreslit i několik světelných zdrojů

Paprskový filtr lze snadno i vyrobit svépomocí. Mřížku lze narýsovat například jehlou na UV filtr z bazaru za pár korun. Úplně nejjednodušší je pak jemná síťovina, například kousek staré záclony, před objektivem. Paprsky lze také vyrobit dodatečně ve Photoshopu, při velkém počtu světel je to ale zbytečně zdlouhavá práce.

Pokračování 2 / 3

Stůjte na třech nohách

Pokud to myslíte s nočními záběry opravdu vážně, neměly byste zapomenout na pevný stativ. Neříkám, že z ruky nebo s pomocí stabilizátoru fotografovat nelze, ochuzujete se však o velkou škálu kreativních možností. V noci je často dobré zaclonit na maximum pro získání zářících hvězd v pouličních lampách. Pro omezení šumu na minimum se zase vyplatí použít minimální citlivost ISO. Je tedy jasné, že se snadno dostanete na časy, se kterými již bez stativu prostě fotografovat nelze.

Klepněte pro větší obrázek
Zkuste neobvyklou kombinaci umělého osvětlení s přírodními motivy

Zaryté odpůrce fotografova trojnohého přítele snad přesvědčí i následující oblíbený trik, který bez stativu také neuděláte. Když budete fotografovat jedoucí dopravní prostředky na rušné ulici na dostatečně dlouhý čas, na výsledných snímcích získáte dráhy jejich světel. Nejlepší jsou zatáčky a křižovatky, na kterých jezdí auta po křivkách, které působí na snímku obzvláště zajímavě. Ještě poutavější je pak snímání dvouproudé silnice například z mostu. Auta přijíždějící vytvářejí žluté stopy – auta, která se vzdalují zanechávají dráhy červené od koncových světel.

Klepněte pro větší obrázek
Zajímavé záběry mohou být postaveny na neobvyklých kontrastech

Podobný princip jako při fotografování jedoucích aut se uplatňuje i při snímání ohňostrojů a blesků. Ty se fotografují tak, že namíříte fotoaparát na tu část oblohy, kde předpokládáte nejvíce záblesků. Pak stačí nastavit dlouhý čas a čekat, co se „chytí“ do pasti. Při fotografování ohňostrojů nezapomínejte clonit! Na době expozice nezáleží, ale pro tenké barvené vlasce ohňostrojů je zapotřebí nastavit vyšší clonu.

Expozice na poprvé

Na stanovení expozice při nočním fotografování nic není. Často se stačí spolehnout na automatiku přístroje, případně zkusit více variant. Zvláště pokud jsou v záběru světla, nelze výsledky dopředu odhadnout. Pokud však v záběru převládá velké množství tmavých oblastí, budete muset nastavit zápornou korekci expozice, aby nebyl snímek příliš přeexponovaný ve světlech. Dobrým pomocníkem jsou fotoaparáty vybavené detekcí „přepalů“ v náhledu snímku. Podle histogramu se ale moc řídit nedá. Histogram je vždy průměrem tří kanálů a nepostihne tedy přepaly pouze v jednom z nich.

Klepněte pro větší obrázek
Využívejte naplno možnosti pohybové neostrosti

Zajímavým trikem v případě statických scén je i tzv. „sendvič“, kdy nafotíte stejnou scénu ze stativu se dvěmi až třemi expozičními variantami a ty pak spojíte pomocí vrstev ve Photoshopu. Dynamický rozsah se dá takto značně rozšířit a fotografovat tak můžete i v noci za úplňku.

Pokračování 3 / 3

Věčný nepřítel šum

Digitály se odjakživa při fotografování v noci na dlouhé časy potýkají se zvýšenou hladinou šumu. Dnes je již většina modelů vybavena redukcí šumu, kterou lze nastavit v menu přístroje. Princip této funkce je jednoduchý. Nejdříve si přístroj vyfotí jeden snímek bez otevření závěrky, potom se shodnými parametry nasnímá záběr a poté od sebe oba snímky odečte. Vzorek šumu získaný prvním snímkem, tak poslouží k jeho odfiltrování ve výsledné fotografii. Doba pořízení jednoho snímku se tak ale prodlouží na dvojnásobek.

Klepněte pro větší obrázek
Efekt paprsků získáte nastavením vyšší clony

Pokud vlastníte starší přístroj, který tuto funkci nemá, můžete si ji snadno nahradit. První snímek vyfoťte s krytkou na objektivu v manuálním režimu na stejný čas jako druhý záběr a oba snímky vložte do dvou vrstev ve Photoshopu. Černou vrstvu nahoru, interakci nastavte na „odečíst“ a máte vyhráno. Uvedený postup ovšem nefunguje vždy a „odfiltruje“ pouze šum vzniklý vlivem dlouhé expozice – tzv. „bílé“ pixely.

Klepněte pro větší obrázek
Ohňostroje působí nejlépe v kombinaci s dalšímy objekty

Proti šumu se dá samozřejmě bojovat i dodatečně – v některém ze SW nástrojů pro jeho eliminaci. Mezi nejpokročilejší programy pro odstraňování šumu patří Noise Ninja a Neat Image.

Překvapte sami sebe

Fotografování nočních záběrů může být velmi zábavné. Zkuste hledat nové neotřelé nápady. Nebojte se experimentů, kombinujte běžnou expozici s bleskem a využívejte pohybové neostrosti. Hledejte poutavá zákoutí s pouličními světly, často se na jednom rohu mohou sejít i různě barevná osvětlení. Pozor ovšem, ať při hledání odlehlých pouličních zátiší nepřijdete v zaujetí nad fotografováním o svoji výbavu. Vždy je lepší vyrážet na noční focení ve dvou.

Klepněte pro větší obrázek
Při fotografování ohňostrojů lze s úspěchem využít také odrazy na hladině

Desatero nočního fotografa

1. Noční záběry se fotí večer

2. Bez stativu se ochuzujete o poutavé záběry

3. Foťte na manuální vyvážení bílé na denní světlo

4. Používejte nejnižší citlivost ISO

5. Zapněte v menu redukci šumu

6. Využívejte dlouhých časů pro zachycení pohybu

7. Nastavte vyšší clonu pro efekt „zářících“ světel

8. Zkoušejte kombinovat expozici i s bleskem

9. Hledejte zajímavá světelná zákoutí

10. Nenechte se okrást

článek vyšel v časopise Computer 4/05

Určitě si přečtěte

Články odjinud