Fotovýlet: Lokálkou do Kanady

Fotovýlet: Lokálkou do Kanady

Náměty, v nichž se malebná krajina snoubí s historickou technikou, jsou vděčné a vzácné. Zavítejte do České Kanady!

Vydáte-li se do Jindřichova Hradce, užijete si spojení překrásné přírody České Kanady s parními mašinkami.

Dvě větve jindřichohradecké lokálky, vedoucí do Nové Bystřice nebo do Obrataně, vznikly před více než stoletím. Dnes je úzký pás kolejniček unikátní technickou památkou. Tvoří nejrozsáhlejší systém veřejných úzkorozchodných drah v Česku a zároveň jeden z dokladů vývoje železniční dopravy u nás. Od roku 1998 plní trať opět svou původní funkci a zajišťuje osobní i nákladní přepravu.

1.jpg
max. velikost
Po celou dobu jízdy se z parní lokomotivy valí černé kotouče dýmu. Jestliže se uvelebíte v otevřeném vagoně, budete při výstupu připomínat kominíka. Nezapomeňte, že saze se usazují také na přední čočce vašeho fotoaparátu, kterou budete muset několikrát během jízdy očistit.
Nikon D50, objektiv Nikkor 18–55 mm, F3,5–5,6, ohnisko 18 mm, F10, 1/500 s

Přitažlivá jízda

Tak jako se v mnoha zemích vracejí při slavnostních jízdách do provozu parní lokomotivy, také akciová společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je prvním soukromým provozovatelem veřejné železniční dopravy v Čechách, láká na „páru“ turisty. Vedle pravidelných denních spojů se můžete v letním období svézt v historických vagonech s dřevěnými lavicemi, které už po několik sezon táhne buď letos stoletá parní lokomotiva U 47.001 Malletka z Kasselu, nebo lokomotiva U 46.001 Rešica z Transylvánie, vyrobená v roce 1958.

Do soupravy je zařazen i bufetový vůz s občerstvením, které v teplém počasí přijde rozhodně vhod. Některé, v jízdním řádu vyznačené jízdy ozvláštní i doprovodný program. Zážitky dávají zapomenout na čas – rekreační cesta trvá přibližně 1,5 hodiny a je dvakrát tak dlouhá než po silnici.

Tip

O letních prázdninách jsou od vlaků JHMD vypravovány historické autobusy. Těmi se můžete svézt na trase Jindřichův Hradec–Červená Lhota nebo Nová Bystřice–Landštejn. V červenci a srpnu se můžete vydat z úzkokolejky v Nové Bystřici přeshraniční autobusovou linkou na lokálku do rakouského Heidenreichsteinu. Zdejší 13km trasa vede do Altnagelbergu.

Kanada jiným okem

Čistá příroda, kterou vlak projíždí, má kopcovitý ráz, je plná hlubokých lesů a zrcadlících se vodních ploch a nedá se popsat lépe než přívlastkem romantická. Půvabné scenerie nenarušují stopy průmyslu, proto se zdejší rybníky využívají k rybaření i sportovním aktivitám, kraj je předurčen pro pěší turistiku i cyklisty – a samozřejmě je rájem pro fotografy.

2.jpg
max. velikost
Část trati se táhne mezi lesy, jimiž v létě prosvítá ostré slunce, proto při focení doporučujeme spíše podexponovávat a ukládat data do formátu RAW, a poté v počítači upravit vysoký kontrast na přijatelnou úroveň.
Nikon D50, objektiv Nikkor 18–55 mm, F3,5–5,6, ohnisko 55 mm, F8, 1/500 s

Jižní větev trati – tzv. Bystřička – je zasazena do přírodního parku Česká Kanada, který je ohraničen městy Kunžak, Český Rudolec, Slavonice, Nová Bystřice a Jindřichův Hradec. Úzkokolejka se vine jako had úpatím nejvyššího vrcholu České Kanady, jímž je Vysoký kámen u Kunžaku (738 m. n. m.). Jednou z nejproslulejších (zejména mezi houbaři) zastávek ve směru na Novou Bystřici je Kaproun: v místě, kde byl údajně z projíždějícího vlaku vyhozen Jára Cimrman, byla na počátku nového tisíciletí umístěna pamětní deska a socha tohoto velikána.

Kudy kam

Na celé trati je na 30 zastávek Jindřichův Hradec–Nová Bystřice: Jindřiš, Blažejov, Malý Ratmírov, Střížovice, Kunžak, Kaproun, Senotín, Hůrky, Albeř

Jindřichův Hradec–Obrataň: Horní Skrýchov, Dolní Radouň, Lovětín, Nekrasín, Nová Včelnice, Žďár u Kamenice nad Lipou, Rodinov, Kamenice nad Lipou, Včelička, Benešov nad Lipou, Chválkov, Dobešov, Černovice u Tábora, Křeč, Sudkův důl

Jízdenky lze zakoupit přímo ve vlaku a ve stanicích JHMD v Jindřichově Hradci nebo v Nové Bystřici. Parní vlaky jezdí každou sobotu v červnu a září, o prázdninách denně. Děti do šesti let cestují zdarma, rodinná jízdenka na parní vlak (2 dospělí, 2 děti) stojí 500 Kč.

Jeho veličenstvo vlak

Chtěli byste uspořádat netradiční firemní prezentaci nebo oslavit významnou rodinnou událost ve vlaku? Pak oslovte JHMD, které pronajímají až šest historických vozů tažených buď parní, nebo motorovou lokomotivou pro uzavřenou společnost. Ve standardní nabídce jsou tři zastávky na trati, kdy lze fotografovat nebo natáčet na video vlak v plné jízdě, dále také pamětní jízdenky a průvodčí v historické uniformě se znalostí terénu. Sami si můžete určit trasu, stejně jako odjezd vlaku a doplňkový program (exkurze do depa a dílen v Jindřichově Hradci, pohoštění v salónu Magacín ve stanici Hůrky, prohlídka historické tiskárny jízdenek v Kamenici nad Lipou apod.).

3.jpg
max. velikost
Boj o místa k sezení začíná hned po nástupu do vlaku. Je proto vhodnější rezervace míst nebo dokonce celého vagonu, nejméně den dopředu. Na sedadlech z poctivého dřeva ale nikdo dlouho nevydrží, a tak většina cestujících po celou dobu jízdy stojí. Jednotlivé vagony jsou volně průchozí, takže se můžete podle chuti přesouvat z konce na začátek soupravy.
Nikon D50, objektiv Nikkor 18–55 mm, ohnisko 18 mm, F8, 1/640 s

Škoda, že tento špás je dost drahý: například za zpáteční jízdné Jindřichův Hradec-Nová Bystřice zaplatíte přes 30 tisíc, do Obrataně až 35 tisíc korun. Při příznivější ceně by po této nabídce nepochybně sáhl nejeden fotoklub.

Technická data v kostce

  • celková délka obou úzkorozchodných tratí je 79 km: Jindřichův Hradec–Nová Bystřice 33 km, Jindřichův Hradec–Obrataň 46 km
  • kratší trať je v provozu od 1. listopadu 1897, delší byla otevřena 24. prosince 1906
  • rozchod kolejí: 760 mm
  • nejvyšší povolená rychlost na trati: 50 km/h
  • trať najdete v celostátním jízdním řádu pod čísly 228 a 229

 

Původní článek byl otištěn v DIGIfotu 6-7/2007. Chybějí-li vám starší čísla časopisu DIGIfoto, kontaktujte oddělení distribuce e-mailem: predplatne@cpress.cz nebo telefonicky na bezplatné lince 800 11 55 88.

001.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud