66
Fotogalerie

Fujifilm XF1: Stylový kompakt s retro designem

Společnost Fujifilm si připravila opravdový retro kousek. Stylový a jednoduchý design doplnila o řadu speciálních funkcí. Co se skrývá uvnitř tohoto na první pohled povedeného kousku?

První dojem, když fotoaparát dostanete do ruky, je fascinace jeho retro stylem. Kousek, který se dostal do rukou mně, byl vyveden v černo-stříbrné kombinaci, úspěch však bude jistě mít i provedení s tmavě červenou anebo hnědou barvou.

Výrobce ve své kampani použil slogan „Looks good enough to wear” a stylizuje fotoaparát až do role elegantního doplňku pro ženy ke kabelce a večerním šatům.

pic_01x.jpg

Barevná část povrchu je imitací kůže a odkazuje k některým starým fotoaparátům. Vhodným doplňkem je elegantní obal ve stejné barvě (volitelné příslušenství).

threecolours.jpg

Stylový hlavolam

Druhá věc, která člověka napadne, je zkusit si s tímto krásným kouskem hned vyfotit nějakou fotku. Jako oříšek se ukáže to, co většinou zvládají i největší amatéři: zapnout fotoaparát. Nenajdeme zde totiž klasické tlačítko nebo páčku, nezbude tedy než podívat se do jednoduchého návodu, kde je vše názorně nakresleno.

 fujifilm_xf1_top_zdroj-fotografovani-cz.jpg

Musíme objektiv nejprve jemně pootočit a poté se odvážit zatáhnout a vysunout jej z těla. Tím se dostaneme do režimu „standby“. Poté otočíme objektivem doprava tak, abychom se dostali do oblasti zoomu, a fotoaparát se zapne. Kompakt má tedy 3 mody: portable mode (pro transport, objektiv zasunut v těle), shooting mode (připraven k focení, objektiv vysunut), standby mode (displej vypnut, objektiv vysunut a nastaven v pohotovostní pozici, kdy stačí objektivem o kousek pootočit a hned můžeme fotit).

 

S tím souvisí jedna netradiční věc – totiž manuální ovládání zoomu. Kompakt, který se pohodlně vejde do kapsy, tak při focení musíte držet podobně jako zrcadlovku dvěma rukama, kdy levou rukou otáčíte objektivem.

Chytrá tlačítka

Rozmístění dalších ovládacích prvků je již klasické: na horní části nalezneme vpravo otočný volič režimů, spoušť, vlevo blesk. Navíc je zde malé funkční tlačítko, kterému můžete v menu přiřadit vybranou funkci (např. ISO či velikost či kvalitu obrázku). Vlevo pod otočným voličem režimů však naleznete další kolečko, na které jsme zvyklí spíše u zrcadlovek – můžeme jím měnit např. clonu při režimu priority clony.

pic_additional_02.jpg pic_additional_04.jpg

Vpravo od něj je mini grip pro palec. Na zadní straně je 3“ LCD monitor a vedle něj čtyři tlačítka + kruhový volič s tlačítkem uprostřed. Za zmínku stojí zejména tlačítko E-Fn, po jehož zmáčknutí se na displeji objeví náhled těchto tlačítek s alternativními funkcemi, které se pod nimi nyní skrývají. Které funkce k tlačítkům přiřadíme, je na nás – dle libosti je můžeme změnit v menu (např. ISO či vyvážení bílé).

AFUJICM105268664_005.jpg 

Co najdeme uvnitř

Uvnitř fotoaparátu se skrývá 12 Mpx o velikosti 2/3" (8,8 × 6,6 mm) typu EXR-CMOS, který patří k těm větším užívaným pro kompakty (standardní rozměr bývá 1/2,3“ nebo 1/1,7“). Snímky mohou být ukládány ve formátu JPEG, RAW nebo v kombinaci. Pro RAW formát si ale musíte zajít hlouběji do menu, nenabízí se přímo u volby velikosti obrázku (L, M, S), ale samostatně. Pozor však, pokud aktivujete některý z uměleckých filtrů - snímek bude uložen pouze v JPEGu, RAW formát se neukládá.

Nastavení výstupu JPEG můžeme ovlivnit např. volbou fotografického filtru – fotoaparát má tři podání barev, která imitují výstupy oblíbených kinofilmů: Provia (standardní podání), Velvia (živé, barevné podání) a Astia (měkké, jemné podání). K dispozici je také volba vyššího dynamického rozsahu: můžeme nastavit dynamický rozsah 100 % (základní nastavení), 200 % nebo 400 %.

Objektiv se pyšní výbornou světelností F1,8, avšak té si můžeme užít pouze na nejširším ohnisku (krásně širokých 25 mm). Jakmile trochu zvětšíme ohnisko, clona se zvyšuje a na dlouhém konci (100 mm) je její hodnota F4,9. To značně limituje možnosti využití fotoaparátu v horších světelných podmínkách. Fotoaparát sice disponuje optickou stabilizací a můžeme také zvýšit ISO (při menší velikosti fotky až na 12 800), ale světelnost tím nenahradíme.

Foto_03 bokeh.JPG Foto_04 bokeh.JPG
Ukázka bokehu na širokém a dlouhém ohnisku

Pokračování 2 / 3

Funkce a vybavení

Je libo panorama nebo 3D fotka?

Fotit můžeme ve standardních režimech od automatických po manuální nebo námi přednastavené. Můžeme využít také speciálních režimů nebo tzv. „artových“ filtrů.

Zvolit můžeme také „chytrý“ automatický režim EXR AUTO, který nám podle toho, co fotíme, sám nastaví clonu, čas, vhodný scénický režim a kvalitu obrázku. Nalezneme i několik vychytávek, např. kontinuánlní 360° panorama, vícenásobnou expozici nebo 3D fotografii.

ADV-filtr 01 toy camera.JPG ADV-filtr 02 miniature.JPG ADV-filtr 03 pop colour.JPG
ADV-filtr 04 high key.JPG ADV-filtr 05 dynamic tone.JPG ADV-filtr 06 partial colour-orange.JPG
Ukázka Art filtrů

Nalezneme i několik vychytávek, např. kontinuánlní 360stupňové panorama, vícenásobnou expozici nebo 3D fotografii. U panoramatu se pomalu s fotoaparátem točíte dokola, ten přitom snímá jeden snímek za druhým. Z nich poté složí výslednou fotku. Pokud však máte na panoramatu lidi, ne vždy vám tam zůstanou vcelku (viz ukázka).

Foto_04 Panorama.JPG
Panorama

Mezi šneky vítězem?

Jednu ze slabin fotoaparátu vidím v jeho rychlosti. První věc je spíše o zvyku: již výše zmíněné zvláštní zapínání. Někdo si možná zvykne a doba od zapnutí po expozici prvního snímku bude zanedbatelná. Teoreticky bychom mohli mít kompakt během focení stále připraven v modu standby, nicméně se nám takto pravděpodobně nevejde do obalu. Navíc se při otvírání člověk vždy trochu bojí, aby vytáhnutím objektivu kompakt nepoškodil.

Foto_01 JPG day.JPG Foto_01 RAW day.jpg
Foto_02 JPG night.JPG Foto_02 RAW night.jpg
Vlevo snímek uložený do jpegu, vpravo pak konvertovaný z RAWu

Druhá slabina: když vyfotíme jednu fotku a chceme okamžitě vyfotit další, ale s trochu jiným nastavením (např. o něco zkrátit čas expozice), chvíli trvá, než jsou tlačítka pro změnu času aktivní, což zpomaluje focení. Fotoaparát ukládá a v té chvíli trochu zleniví. Je to zřejmé zejména při ukládání do formátu JPEG L FINE + RAW, dohromady se nám totiž ukládá cca 25 MB. To se však netýká rychlosti ostření – ta je dobrá, zejména na nejširším ohnisku.

A ještě jedna věc, která rušila – v manuálním expozičním režimu se na displeji neukazoval reálný jas fotky dle nastavené clony a času (a ISO), tedy i pokud expozice vypadala dobře, výsledkem mohl být zcela černý obrázek. Člověk se tedy musel držet orientovat výhradně podle histogramu. (Mohlo ale jít o vadu konkrétního kusu.)

Kvalita obrazu, šum

Nejpodstatnější je vždy dle mého názoru kvalita fotografií. V základním nastavení ve formátu JPEG jsou snímky poměrně dost „vyžehleny“, ve srovnání s výstupem z RAW dat bez jakýchkoli úprav. Nicméně redukce šumu až do ISO 400 není příliš rušivá, záleží však také na fotografované scéně. Fotky jsou pěkně prokreslené a neztrácí příliš detailů. Od ISO 800 už je redukce šumu v JPEG poněkud výraznější. Je to však vždy věc osobního vkusu, můžete posoudit sami na níže přiložených obrázcích.

V menu můžeme nastavit rozsah ISO při plné velikosti fotografie od 100 do 3200. ISO 4000–6400 a 12800 lze využít pouze při menší velikosti obrázku (M, resp. S) a snímek se neuloží ve formátu RAW.

ISO_100_JPG.JPG ISO_100_RAW.jpg
ISO_200_JPG.JPG ISO_200_RAW.jpg 
ISO_400_JPG.JPG ISO_400_RAW.jpgISO_800_JPG.JPG ISO_800_RAW.jpgISO_1600_JPG.JPG ISO_1600_RAW.jpgISO_3200_JPG.JPG ISO_3200_RAW.jpg
ISO_6400_JPG.JPG ISO_12800_JPG.JPG
Postupně všechny citlivosti – vlevo snímek v jpegu, vpravo pak po konverzi z RAWu 

Pokračování 3 / 3

Hodnocení a demosnímky

Pro koho je kompakt určen? Vzhledem k jeho ceně to určitě nebude jen vhodný doplněk k večerní róbě (ačkoli i krásný design ten může být důvodem ke koupi). Fotoaparát nabízí focení v plně manuálním režimu a do formátu RAW.

Hlavním lákadlem je podle mého názoru široké ohnisko – 25 mm po přepočtu na kinofilm – a světelnost F1,8 na širokém konci. Potěší také manuální zoom – něco u fotoaparátu takto kompaktních rozměrů nevídaného – a otočný volič pod spouští k ovládání clony (například). Je to o zvyku, ale bod za originalitu!

Radost z krásné světelnosti při 25 mm je bohužel poněkud pokažena clonou F4,9 při 100 mm. Při trochu horších světelných podmínkách už to pocítíte. Zvýšení ISO je jen částečným řešením. Ve formátu JPEG je výstup při vyšším ISO poznamenán žehlením, snímky bez redukce šumu přímo z RAW formátu jsou pak poměrně zašuměné.

Nicméně u kompaktu tohoto rozměru se prozatím bez šumu bohužel neobejdeme. Nepřesvědčila mě příliš ani rychlost kompaktu, zejména trochu zpomalená reakce při ukládání snímku v nejvyšší kvalitě JPEG + RAW a současné přípravy k vyfocení snímku dalšího (v případě, že chcete např. rychle snížit clonu).

Technické specifikace

  • Objektiv 25-100 mm se světelností F 1,8–4,9 a optickou stabilizací obrazu
  • Snímač 2/3" (8,8 × 6,6 mm) EXR-CMOS12 Mpx
  • Maximální rozlišení 4000 × 3000 obr. bodů
  • Rychlost závěrky 1/2000–30 s
  • Rozsah ISO citlivosti 100–3200, ISO 4000-6400 při rozlišení 6 Mpx, ISO 12800 při 3 Mpx
  • Video full HD záznam se stereo zvukem, videosekvence 1920 × 1080 (30 sn./s), 1280 × 720 (30 sn./s), 640 × 480 (30 sn./s)
  • 3palcový LCD panel s rozlišením 460 000 obr. bodů
  • Rychlost snímání: 5 snímků/sekundu (v RAW 3 snímky v řadě)
  • Slot pro paměťové karty SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
  • Manuální zoom (kroužek objektivu) a mechanismus zasunutí objektivu
  • Rozměry 108 × 62 × 33 mm
  • Hmotnost 225 g (včetně baterie a paměťové karty)

Demosnímky

DSCF9506.JPG DSCF9514.JPG
DSCF9533.JPG DSCF9539.JPG
DSCF9545.JPG DSCF9547.JPG
DSCF9549.JPG DSCF9551.JPG
DSCF9559.JPG DSCF9569.JPG
DSCF9575.JPG DSCF9578.JPG
DSCF9587.JPG DSCF9593.JPG
DSCF9596.JPG DSCF9597.JPG
DSCF9599.JPG DSCF9602.JPG
DSCF9608.JPG DSCF9611.JPG
DSCF9613.JPG DSCF9620.JPG
DSCF9626.JPG DSCF9631.JPG
DSCF9643.JPG DSCF9645.JPG
DSCF9663.JPG DSCF9716.JPG DSCF9728.JPG DSCF9732.JPG DSCF9634.JPG DSCF9562.JPG DSCF9584.JPG

Určitě si přečtěte

Články odjinud