DIGIarena.e15.cz

Giano, Ernest a Alice

Ateliér Josefa Sudka a Galerie České pojišťovny společně uvádějí retrospektivu Jano Pavlíka (1963–1988), fotografa, který bývá přiřazován k tzv. slovenské nové vlně. Do ročníku na FAMU s ním v 80. letech chodili mimo jiné Tono Stano, Rudo Prekop či Peter Župník, s nímž byli blízkými přáteli.
Giano, Ernest a Alice

Pavlíkův dobrovolný odchod ze života počátkem roku 1988 kolem něj vytvořil určité tabu a byl jednou z příčin, proč jeho originální tvorba v Česku dosud nebyla samostatně představena. Zároveň se zahájením výstavy, která tento dluh splácí, vychází v nakladatelství Agite i drobná, pečlivě vypravená monografie.


Autoportrét
Max. velikost

V Galerii České pojišťovny je vystaven soubor černobílých fotografií Ernest a Alice, v nichž autor se smyslem pro hru a absurditu zkoumá mužské a ženské principy. Zatímco Alice v pečlivě aranžovaných scénách obvykle leží, touží, spí, čeká, Ernest, ve kterém tušíme autorovo alter ego, je jednou rozběhnut v akci, jindy se bezradně schovává pod prostěradlo nebo s prázdnýma rukama a převrácenými kapsami „už fakt nevie, čo by urobil“. Drobné detaily snímků jsou dobarveny fixem, nedílnou součást jednotlivých foografií tvoří i jejich názvy. Motivy jednotlivých fotografií si autor obvykle předem skicoval, do náčrtů vepisoval i jména potenciálních modelů.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost l Max. velikost

Ateliér Josefa Sudka pak představuje Pavlíkovy originální fotografické koláže a asambláže. Autor v nich pracuje s motivem autoportrétu a recykluje i některé snímky z cyklu Ernest a Alice, které dotváří dolepováním různých předmětů, dobarvováním fixem, vpisováním textů a podobně.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost

Ve fotografiích Jano Pavlíka je cítit hmatatelná energie, ale i určité pnutí. Autor si klade ty nejzákladnější otázky, snaží se vzepřít tíze života i smrti. Obě části výstavy potrvají do 11. září a bližší informace naleznete na webových stránkách http://www.sudek-atelier.cz/

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?