DIGIarena.e15.cz

Giano, Ernest a Alice

Ateliér Josefa Sudka a Galerie České pojišťovny společně uvádějí retrospektivu Jano Pavlíka (1963–1988), fotografa, který bývá přiřazován k tzv. slovenské nové vlně. Do ročníku na FAMU s ním v 80. letech chodili mimo jiné Tono Stano, Rudo Prekop či Peter Župník, s nímž byli blízkými přáteli.
Giano, Ernest a Alice

Pavlíkův dobrovolný odchod ze života počátkem roku 1988 kolem něj vytvořil určité tabu a byl jednou z příčin, proč jeho originální tvorba v Česku dosud nebyla samostatně představena. Zároveň se zahájením výstavy, která tento dluh splácí, vychází v nakladatelství Agite i drobná, pečlivě vypravená monografie.


Autoportrét
Max. velikost

V Galerii České pojišťovny je vystaven soubor černobílých fotografií Ernest a Alice, v nichž autor se smyslem pro hru a absurditu zkoumá mužské a ženské principy. Zatímco Alice v pečlivě aranžovaných scénách obvykle leží, touží, spí, čeká, Ernest, ve kterém tušíme autorovo alter ego, je jednou rozběhnut v akci, jindy se bezradně schovává pod prostěradlo nebo s prázdnýma rukama a převrácenými kapsami „už fakt nevie, čo by urobil“. Drobné detaily snímků jsou dobarveny fixem, nedílnou součást jednotlivých foografií tvoří i jejich názvy. Motivy jednotlivých fotografií si autor obvykle předem skicoval, do náčrtů vepisoval i jména potenciálních modelů.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost l Max. velikost

Ateliér Josefa Sudka pak představuje Pavlíkovy originální fotografické koláže a asambláže. Autor v nich pracuje s motivem autoportrétu a recykluje i některé snímky z cyklu Ernest a Alice, které dotváří dolepováním různých předmětů, dobarvováním fixem, vpisováním textů a podobně.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost

Ve fotografiích Jano Pavlíka je cítit hmatatelná energie, ale i určité pnutí. Autor si klade ty nejzákladnější otázky, snaží se vzepřít tíze života i smrti. Obě části výstavy potrvají do 11. září a bližší informace naleznete na webových stránkách http://www.sudek-atelier.cz/

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.