DIGIarena.e15.cz

Giano, Ernest a Alice

Ateliér Josefa Sudka a Galerie České pojišťovny společně uvádějí retrospektivu Jano Pavlíka (1963–1988), fotografa, který bývá přiřazován k tzv. slovenské nové vlně. Do ročníku na FAMU s ním v 80. letech chodili mimo jiné Tono Stano, Rudo Prekop či Peter Župník, s nímž byli blízkými přáteli.
Giano, Ernest a Alice

Pavlíkův dobrovolný odchod ze života počátkem roku 1988 kolem něj vytvořil určité tabu a byl jednou z příčin, proč jeho originální tvorba v Česku dosud nebyla samostatně představena. Zároveň se zahájením výstavy, která tento dluh splácí, vychází v nakladatelství Agite i drobná, pečlivě vypravená monografie.


Autoportrét
Max. velikost

V Galerii České pojišťovny je vystaven soubor černobílých fotografií Ernest a Alice, v nichž autor se smyslem pro hru a absurditu zkoumá mužské a ženské principy. Zatímco Alice v pečlivě aranžovaných scénách obvykle leží, touží, spí, čeká, Ernest, ve kterém tušíme autorovo alter ego, je jednou rozběhnut v akci, jindy se bezradně schovává pod prostěradlo nebo s prázdnýma rukama a převrácenými kapsami „už fakt nevie, čo by urobil“. Drobné detaily snímků jsou dobarveny fixem, nedílnou součást jednotlivých foografií tvoří i jejich názvy. Motivy jednotlivých fotografií si autor obvykle předem skicoval, do náčrtů vepisoval i jména potenciálních modelů.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost l Max. velikost

Ateliér Josefa Sudka pak představuje Pavlíkovy originální fotografické koláže a asambláže. Autor v nich pracuje s motivem autoportrétu a recykluje i některé snímky z cyklu Ernest a Alice, které dotváří dolepováním různých předmětů, dobarvováním fixem, vpisováním textů a podobně.


Z cyklu Ernest a Alica
Max. velikost

Ve fotografiích Jano Pavlíka je cítit hmatatelná energie, ale i určité pnutí. Autor si klade ty nejzákladnější otázky, snaží se vzepřít tíze života i smrti. Obě části výstavy potrvají do 11. září a bližší informace naleznete na webových stránkách http://www.sudek-atelier.cz/

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Vazena pani Autorko, Jano Pavlik nebyl v roc… Janusz Moniatowicz 8. 1. 2018, 04:22

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.