GIMP: Odstranění červených očí

GIMP: Odstranění červených očí

Během tohoto roku se na fóru DigiArény rozpoutala vleklá diskuze, která se zabývala problémem redukce efektu červených očí ze strany techniky focení a HW funkcí fotoaparátů. Ale co s již nafocenými fotkami? Podívejme se, jak se lze s nepříjemnými následky vypořádat pomocí GIMPu, v klidu a teple domova.

Myslím, že nejeden z nás již zaplakal nad krásnou fotkou, zkaženou terminátorovským pohledem někoho z vyfocených. Metod k odstranění nežádoucího efektu červených očí existuje přehršel a do většiny programů, které to neumí automaticky existují pluginy. Nicméně v tomto případě jich není potřeba, s troškou šikovnosti se nám to podaří i bez nich. Dnes si ukážeme, jak to lze udělat v GIMPu.

Ze všeho nejdříve musíme mít tu "správnou" fotografii. Věřím, že každý, ač nerad, ve své sbírce nějakou najde.

Přiblížíme si pomocí funkce Zoom obrázek tak, abychom dobře viděli, co děláme. Můžeme zpracovat obě oči najednou, ale já osobně doporučuji provádět úpravy pro každé oko zvlášť - obrázek je možné více přiblížit a práce je přehlednější.

V dalším kroku potřebujeme vyselektovat červené zorničky. Zorničky do výběru můžeme dostat několika způsoby. Asi nejjednodušší je výběr pomocí nástroje Výběr spojitých oblastí (anglicky Fuzzy tool). Nástroj aktivujeme stiskem klávesy Z nebo ikonou .

Abychom měli vybranou co nejpřesnější oblast, použijeme nástroj výběru v barevném kanále, kde je největší kontrast mezi duhovkou a zorničkou oka - obvykle to bývá kanál zelené, ale u některých fotografií to může být jiná barva a doporučuji postupovat podle daného případu. Z nabídky Soubor / Dialogy / Kanály si otevřeme ovládácí okno pro jednotlivé kanály.

V dialogu Kanály si vypneme viditelnost červeného kanálu kliknutím na očičko příslušného kanálu. Pak kliknutím na název, zrušíme výběr zeleného a modrého kanálu. Okno by potom mělo vypadat asi takto:

Dvojklikem na ikonu otevřeme ovládací panel nástroje výběru. Zapneme Vyhlazování výběru a Prolnutí okrajů nastavíme na rozumnou hodnotu - dá se zjistit experimentálně a hodně závisí na rozměrech vámi upravované fotografie. Další důležitou hodnotou pro provedení výběru je Práh. Čím vyšší je nastavená prahová hodnota, tím větší je tolerance při výběru barev.

Klikněte na červenou část zorničky. Měla by se vám do výběru vložit velká část červené zorničky. Pokud ne, zkuste nejdříve zrušit starý výběr (Ctrl-Shift-A), zvětšete prahovou hodnotu a zkuste to znovu. Stejně tak, pokud se vám krom zorničky vybrala i část duhovky, zkuste zmenšit hodnotu prahu.

Tip: Pro jemné doladění průměru vybrané oblasti můžete použít nástroje Vybrat / Zvětšit a Vybrat / Zmenšit. Dalším nástrojem pro jemné úpravy výběru je Rychlá maska (viz Související články).

Výběr by mohl vypadat přibližně takto:

Teď se vrátíme zpět k dialogu Kanály a přepneme vše zpět do původní podoby. Zornice by ale stále měla zůstat vybraná.

Nyní přijde ten veliký moment. V menu obrázku vybereme Filtry / Barvy / Mixer kanálů. Potřebujeme červený kanál ve výběru vyvážit tak, aby zornice dostala přirozenou barvu. Tady se otevírá prostor k vlastním experimentům - já použil hodnoty Červená 10%, Zelená 60% a Modrá 30%. Pokud jste s nastevením kanálu spokojení, potvrďte dialog, jste u cíle. Pokud se vám výsledek úplně nepozdává, není problém vrátit se stiskem Ctrl-Z zpět a provést mixování znovu. Abyste nemuseli dialog dlouze vyhledávávat v systému menu, můžete jej přímo vyvolat stiskem Ctrl-Shift-F.

Jsme u konce, nyní už jen stačí uložit změny a poté dle chuti provést další úpravy, nebo fotografii rovnou zařadit do odpovídajícího alba.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud