Proměnou prošlo také uživatelské prostředí programu – k trojici témat (Light, Gray, System) přibyla tmavá varianta Dark a nastavení ikon (barevné × černobílé) bylo separováno od nastavení tématu. Zásadní novinkou GIMPu ver. 2.10 je téměř kompletní přenos celého programu do grafické knihovny Generic Graphics Library (GEGL), která nabízí sofistikovanější systém zpracování obrazu.

Proměnou prošlo také uživatelské prostředí programu – k trojici témat (Light, Gray, System) přibyla tmavá varianta Dark a nastavení ikon (barevné × černobílé) bylo separováno od nastavení tématu. Zásadní novinkou GIMPu ver. 2.10 je téměř kompletní přenos celého programu do grafické knihovny Generic Graphics Library (GEGL), která nabízí sofistikovanější systém zpracování obrazu.

Řada z filtrů nově běžících na GEGL je určena speciálně pro fotografy: Exposure, Shadows-Highlights, High-pass, Wavelet Decompose nebo Panorama Projection.

Řada z filtrů nově běžících na GEGL je určena speciálně pro fotografy: Exposure, Shadows-Highlights, High-pass, Wavelet Decompose nebo Panorama Projection.

Na GEGL bylo převedeno také přes 80 filtrů – použitý efekt se nyní zobrazuje přímo na plátně, nikoli v drobném náhledu, zároveň je možné zobrazit rozpůlený obraz (Split) před a po úpravě.

Na GEGL bylo převedeno také přes 80 filtrů – použitý efekt se nyní zobrazuje přímo na plátně, nikoli v drobném náhledu, zároveň je možné zobrazit rozpůlený obraz (Split) před a po úpravě.

Ikony jsou nyní dostupné ve 4 velikostech, takže budou dobře viditelné i na monitorech s vysokým rozlišením.

Ikony jsou nyní dostupné ve 4 velikostech, takže budou dobře viditelné i na monitorech s vysokým rozlišením.

Vývojáři zapracovali i na správě barev: GIMP 2.10 využívá Little CMS v2, což umožňuje pracovat s barevnými profily ICC v4: Rozšířena byla také využitelnost barevných prostorů CIELAB a CIE Lch.

Vývojáři zapracovali i na správě barev: GIMP 2.10 využívá Little CMS v2, což umožňuje pracovat s barevnými profily ICC v4: Rozšířena byla také využitelnost barevných prostorů CIELAB a CIE Lch.

Zajímavými novinkami, které ulehčí práci s transformacemi obrazu jsou funkce Unified Transform (Jednotná transformace) a Warp Transform. S prvním jmenovaným nástrojem můžete v jednom kroku provádět libovolné transformace jako otáčení, naklápění, úprava perspektivy. Warp Transform je obdobou nástroje Zkapalnění (Liquify) ve Photoshopu – umožňuje tedy lokální zvětšování a posunování pixelů pomocí štětce, přičemž provedené změny lze korigovat pomocí Gumy.

Zajímavými novinkami, které ulehčí práci s transformacemi obrazu jsou funkce Unified Transform (Jednotná transformace) a Warp Transform. S prvním jmenovaným nástrojem můžete v jednom kroku provádět libovolné transformace jako otáčení, naklápění, úprava perspektivy. Warp Transform je obdobou nástroje Zkapalnění (Liquify) ve Photoshopu – umožňuje tedy lokální zvětšování a posunování pixelů pomocí štětce, přičemž provedené změny lze korigovat pomocí Gumy.

Nástroj Blend byl přejmenován na Gradient a přináší nové možnosti, v podstatě v sobě zahrnuje starší dialog Gradient Editor. Lze s ním vytvářet a mazat barevné body, vybírat je a posunovat, přiřazovat jim barvy, míchat a měnit barevnost úseků mezi jednotlivými body. Všechny úpravy se přitom zobrazují okamžitě na plátně, nikoli v dialogovém okně.

Nástroj Blend byl přejmenován na Gradient a přináší nové možnosti, v podstatě v sobě zahrnuje starší dialog Gradient Editor. Lze s ním vytvářet a mazat barevné body, vybírat je a posunovat, přiřazovat jim barvy, míchat a měnit barevnost úseků mezi jednotlivými body. Všechny úpravy se přitom zobrazují okamžitě na plátně, nikoli v dialogovém okně.

Řada z filtrů nově běžících na GEGL je určena speciálně pro fotografy: Exposure, Shadows-Highlights, High-pass, Wavelet Decompose nebo Panorama Projection.
Na GEGL bylo převedeno také přes 80 filtrů – použitý efekt se nyní zobrazuje přímo na plátně, nikoli v drobném náhledu, zároveň je možné zobrazit rozpůlený obraz (Split) před a po úpravě.
Ikony jsou nyní dostupné ve 4 velikostech, takže budou dobře viditelné i na monitorech s vysokým rozlišením.
Vývojáři zapracovali i na správě barev: GIMP 2.10 využívá Little CMS v2, což umožňuje pracovat s barevnými profily ICC v4: Rozšířena byla také využitelnost barevných prostorů CIELAB a CIE Lch.
7
Fotogalerie

GIMP přichází s novou verzí – další krok k Photoshopu?

Po šesti letech jsme se dočkali nové verze volného grafického editoru GIMP. Změnilo se jak uživatelské prostředí programu, tak jeho infrastruktura. Vylepšeny byyl stávající nástroje a přibyla řada nových funkcí.

​Zásadní novinkou GIMPu ver. 2.10 je téměř kompletní přenos celého programu do grafické knihovny Generic Graphics Library (GEGL), která nabízí sofistikovanější systém zpracování obrazu. Na portování do GEGL se pracuje již několik let a současná, takřka úplná implementace je předstupněm k nedestruktivním úpravám, jichž bychom se měli dočkat ve verzi 3.2. Nicméně již nyní je GIMP mnohem rychlejším, výkonnějším a uživatelsky vstřícnějším než dříve.

UI.jpg

Výhodou převodu na GEGL je navýšení rychlosti provozu GIMPu, neboť je nově podporováno vícevláknové zpracování a využít lze i akceleraci pomocí GPU, a také podpora až 32bitových barevných kanálů, což je značný skok oproti předchozím 8 bitům. GIMP se tedy vypořádá se soubory typu PSD, TIFF, PNG, EXR či RGBE v nejvyšší kvalitě.

Na GEGL bylo převedeno také přes 80 filtrů – použitý efekt se nyní zobrazuje přímo na plátně, nikoli v drobném náhledu, zároveň je možné zobrazit rozpůlený obraz před a po úpravě. Řada z filtrů nově běžících na GEGL je určena speciálně pro fotografy: Exposure, Shadows-Highlights, High-pass, Wavelet Decompose nebo Panorama Projection. Zcela novým nástrojem je Extract Component, který usnadňuje extrakci kanálu libovolného barevného modelu (LAB, LCH, CMYK aj.) z aktuálně vybrané vrstvy.

expozice.jpgstíny.jpg

Velmi příjemnou novinkou pro fotografy je možnost využití programů Darktable a RawTherapee jako pluginy GIMPu, v nichž lze otevírat soubory v surovém formátu RAW. K dispozici je též zbrusu nový filtr Clip Warning pro zobrazení pod- a přeexponovaných oblastí na snímku.

Proměnou prošlo také uživatelské prostředí programu – k trojici témat (Light, Gray, System) přibyla tmavá varianta Dark a nastavení ikon (barevné × černobílé) bylo separováno od nastavení tématu. Ikony jsou nyní dostupné ve 4 velikostech, takže budou lépe viditelné i na monitorech s vysokým rozlišením. Vývojáři zapracovali i na správě barev: GIMP 2.10 využívá Little CMS v2, což umožňuje pracovat s barevnými profily ICC v4: Rozšířena byla také využitelnost barevných prostorů CIELAB a CIE Lch.

2.10-icon-themes.pngspráva barev.jpg

Zajímavými novinkami, které ulehčí práci s transformacemi obrazu jsou funkce Unified Transform (Jednotná transformace) a Warp Transform. S prvním jmenovaným nástrojem můžete v jednom kroku provádět libovolné transformace jako otáčení, naklápění, úprava perspektivy. Warp Transform je obdobou nástroje Zkapalnění (Liquify) ve Photoshopu – umožňuje tedy lokální zvětšování a posunování pixelů pomocí štětce, přičemž provedené změny lze korigovat pomocí Gumy.

Utransform.jpggradient.jpg

Nástroj Blend byl přejmenován na Gradient a přináší nové možnosti, v podstatě v sobě zahrnuje starší dialog Gradient Editor. Lze s ním vytvářet a mazat barevné body, vybírat je a posunovat, přiřazovat jim barvy, míchat a měnit barevnost úseků mezi jednotlivými body. Všechny úpravy se přitom zobrazují okamžitě na plátně, nikoli v dialogovém okně. Vylepšeny byly i nástroje sloužící k výběru a vkládání textu, jako i další, vyloženě grafické funkce. Veškeré informace k nové verzi 2.10 naleznete na webových stránkách GIMPu.

GIMP 2.10 si můžete stáhnout ZDE ve verzích pro GNU/Linux, OS X a Windows.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud